Page 13 Manual Biologie
P. 13
Studierea mediului înconjurător se face folosind: LUCRARE PRACTICĂ
l hărți, busolă, binoclu, ruletă – pentru orientarea în teren;
l termometru, anemometru, pluviometru (măsoară cantitatea de Investigarea unor factori fără
precipitaţii) – pentru observarea unor factori fără viaţă; viaţă şi factori cu viaţă
Într-o lună de toamnă, o dată la
l lupă, pense, sticluțe cu dop de plută – pentru observarea vieţuitoa- două-trei zile, la aceeaşi oră, vei
relor şi colectarea de probe; observa şi vei nota, în jurnalul in-
l presă de plante, ziare, etichete, pungi de plastic, plicuri pentru se- titulat Toamna în grădina şcolii, ur-
mințe și fructe, cutii de carton – pentru colectarea de material vegetal; mătoarele:
l fileu entomologic, borcane cu vată, cutii de carton cu orificii de l valorile temperaturii din gră-
aerisire, sită – pentru colectarea materialului zoologic; dina şcolii, înregistrate cu un ter-
l determinatoare, atlase (botanic și zoologic); mometru de exterior;
l carnete pentru însemnări, creioane, etichete, fișe de observație – l intensitatea vântului prin ob-
pentru notarea observaţiilor şi etichetarea materialelor colectate. servarea efectului acestuia asupra
Intensitatea unor factori fără viață poate fi apreciată şi prin metode copacilor;
mai simple, bazate pe observaţie. Astfel: l modificările observate la fac-
l solul este uscat, când nu răceşte mâinile la atingere şi nu se de- torii cu viaţă din grădina şcolii.
colorează la soare, şi este foarte umed, dacă-şi schimbă culoarea prin
uscare, răceşte mâinile şi umezeşte o foaie de hârtie pusă deasupra;
l vântul slab foşneşte frunzele şi mişcă crenguţele, cel foarte pu- PROIECT
ternic rupe crengile copacilor, vijelia smulge copacii din rădăcini, iar Întocmeşte un proiect cu tema:
uraganul distruge tot ce întâlneşte în cale. Vizită în parc sau Excursie la… În
Factorii cu viață pot fi observaţi şi apreciaţi cantitativ (numărul or- acest sens:
ganismelor care aparţin aceluiaşi grup de vieţuitoare şi trăiesc în acelaşi l stabileşte un scop (ce îţi pro-
teritoriu) şi calitativ (tipuri de vieţuitoare dintr-un teritoriu). pui să realizezi), folosind propozi-
ţii de genul Merg în parc să…
OBSERVĂ ŞI DESCOPERĂ! l indică instrumentele pe care le
Scop: Investigarea vieţuitoarelor în mediul de viaţă. vei lua cu tine pentru observaţii –
Apreciază calitativ şi cantitativ vieţuitoarele din imagine. Voi utiliza…
l alege colegul/colegii cu care
vrei să realizezi investigaţia – Voi
lucra împreună cu…
l stabileşte produsul final al ac-
tivităţii (o fişă de observaţie, un
poster, un album cu fotografii ale
elementelor din mediu observate
etc.) – Activitatea de observare se
va finaliza cu realizarea…
PORTOFOLIU
REŢINE!
Adaugă la portofoliu:
Mediul înconjurător cuprinde factori fără viaţă şi factori cu viaţă, care l Jurnalul intitulat Toamna în
pot fi investigaţi în jurul şcolii sau într-o excursie. Astfel, se pot studia grădina şcolii.
adaptările vieţuitoarelor la condiţiile de mediu, relaţiile dintre vieţuitoa- l Proiectul intitulat Vizită în
re, dar şi influenţa omului asupra mediului. parc sau Excursie la...
11

