Page 83 Manual Limba si Literatura Romana
P. 83
Lumi de poveste
UNITATEA 6
EVALUARE
PARTEA I
Citeşte cu atenție următorul text:
„Și odată zboară calul cu Harap-Alb până la nouri; apoi o ia de-a curmezișul pământului: pe deasupra codrilor,
peste vârful munților, peste apa mărilor și după aceea se lasă încet-încet într-un ostrov mândru din mijlocul unei
mări, lângă o căsuță singuratică, pe care era crescut niște mușchi pletos […], moale ca mătasa […].
Atunci Harap-Alb descalecă, și spre mai mare mirarea lui, numai iaca îl întâmpină în pragul ușii cerșetoarea
căreia îi dăduse el un ban de pomană, înainte de pornirea lui de acasă.
— Ei, Harap-Alb, așa-i că ai venit la vorbele mele, că deal cu deal se ajunge, dar încă om cu om? Află acum
că eu sunt Sfânta Duminică și știu ce nevoie te-a adus pe la mine. Spânul vrea să-ți răpună capul cu orice chip
și de-aceea te-a trimis să-i aduci sălăți din Grădina Ursului, dar i-or da ele odată pe nas... Rămâi aici în astă-
noapte, ca să văd ce-i de făcut.
Harap-Alb rămâne bucuros, mulțumind Sfintei Duminici pentru buna găzduire și îngrijirea ce are de el.”
(Ion Creangă, Povestea lui Harap-Alb)
1) Selectează din text trei elemente ale realităţii și 6) Corectează enunţurile de mai jos, fiind atent la
trei elemente imaginare. (3 puncte) prepoziţiile care există sau lipsesc din text:
2) Amintește-ți ce ai aflat în capitolele anterioare (0,50 puncte)
despre cum să îți iei notițe în mod eficient. Fo- a) L-a ora aceasta, Andu strigă copiii după stradă.
losește metoda învățată, valorificând fragmen- b) Anda a parcurs rapid drumul între două lo-
tul de mai sus, din Povestea lui Harap-Alb. Gă- calități ... care le-a vizitat întro zi senină.
sește patru cuvinte-cheie și patru idei principale
aferente. (2 puncte) Vei primi 0,80 puncte pentru redactarea întregii lucrări (unitatea
compoziţiei – 0,20 puncte; coerenţa textului – 0,20 puncte; reg-
PARTEA A II-A istrul de comunicare, stilul şi vocabularul adecvate conţinutului
1) Precizează ce fel de verb (auxiliar sau predica- – 0,20 puncte; ortografia și punctuaţia – 0,20 puncte; aşezarea
tiv) este a avea, în secvențele: (1 punct) corectă a textului în pagină și lizibilitatea – 0,20 puncte).
a) ,,Harap-Alb rămâne bucuros, mulțumind Total: 10 puncte (1 punct din oficiu)
Sfintei Duminici pentru buna găzduire și
îngrijirea ce are de el.”
b) — Ei, Harap-Alb, așa-i că ai venit la vorbele
mele, că deal cu deal se ajunge, dar încă om
cu om?
2) Creează două propoziţii cu verbe la două tim-
puri compuse diferite, ale modului indicativ.
(1 punct)
3) Alcătuiește o propoziţie simplă, în care subiec-
tul să fie exprimat prin substantiv comun, genul
feminin, numărul singular. (0,50 puncte)
4) În propoziţia creată la exerciţiul 3 adaugă, pe
lângă subiect, un atribut exprimat prin substan-
tiv comun. (0,50 puncte)
5) Bifează răspunsul corect: (0,50 puncte)
Prin adăugarea atributului, în propoziţia creată
la exerciţiul 4, înţelesul propoziţiei s-a îmbogăţit.
Fals Adevărat
81
UNITATEA 6
EVALUARE
PARTEA I
Citeşte cu atenție următorul text:
„Și odată zboară calul cu Harap-Alb până la nouri; apoi o ia de-a curmezișul pământului: pe deasupra codrilor,
peste vârful munților, peste apa mărilor și după aceea se lasă încet-încet într-un ostrov mândru din mijlocul unei
mări, lângă o căsuță singuratică, pe care era crescut niște mușchi pletos […], moale ca mătasa […].
Atunci Harap-Alb descalecă, și spre mai mare mirarea lui, numai iaca îl întâmpină în pragul ușii cerșetoarea
căreia îi dăduse el un ban de pomană, înainte de pornirea lui de acasă.
— Ei, Harap-Alb, așa-i că ai venit la vorbele mele, că deal cu deal se ajunge, dar încă om cu om? Află acum
că eu sunt Sfânta Duminică și știu ce nevoie te-a adus pe la mine. Spânul vrea să-ți răpună capul cu orice chip
și de-aceea te-a trimis să-i aduci sălăți din Grădina Ursului, dar i-or da ele odată pe nas... Rămâi aici în astă-
noapte, ca să văd ce-i de făcut.
Harap-Alb rămâne bucuros, mulțumind Sfintei Duminici pentru buna găzduire și îngrijirea ce are de el.”
(Ion Creangă, Povestea lui Harap-Alb)
1) Selectează din text trei elemente ale realităţii și 6) Corectează enunţurile de mai jos, fiind atent la
trei elemente imaginare. (3 puncte) prepoziţiile care există sau lipsesc din text:
2) Amintește-ți ce ai aflat în capitolele anterioare (0,50 puncte)
despre cum să îți iei notițe în mod eficient. Fo- a) L-a ora aceasta, Andu strigă copiii după stradă.
losește metoda învățată, valorificând fragmen- b) Anda a parcurs rapid drumul între două lo-
tul de mai sus, din Povestea lui Harap-Alb. Gă- calități ... care le-a vizitat întro zi senină.
sește patru cuvinte-cheie și patru idei principale
aferente. (2 puncte) Vei primi 0,80 puncte pentru redactarea întregii lucrări (unitatea
compoziţiei – 0,20 puncte; coerenţa textului – 0,20 puncte; reg-
PARTEA A II-A istrul de comunicare, stilul şi vocabularul adecvate conţinutului
1) Precizează ce fel de verb (auxiliar sau predica- – 0,20 puncte; ortografia și punctuaţia – 0,20 puncte; aşezarea
tiv) este a avea, în secvențele: (1 punct) corectă a textului în pagină și lizibilitatea – 0,20 puncte).
a) ,,Harap-Alb rămâne bucuros, mulțumind Total: 10 puncte (1 punct din oficiu)
Sfintei Duminici pentru buna găzduire și
îngrijirea ce are de el.”
b) — Ei, Harap-Alb, așa-i că ai venit la vorbele
mele, că deal cu deal se ajunge, dar încă om
cu om?
2) Creează două propoziţii cu verbe la două tim-
puri compuse diferite, ale modului indicativ.
(1 punct)
3) Alcătuiește o propoziţie simplă, în care subiec-
tul să fie exprimat prin substantiv comun, genul
feminin, numărul singular. (0,50 puncte)
4) În propoziţia creată la exerciţiul 3 adaugă, pe
lângă subiect, un atribut exprimat prin substan-
tiv comun. (0,50 puncte)
5) Bifează răspunsul corect: (0,50 puncte)
Prin adăugarea atributului, în propoziţia creată
la exerciţiul 4, înţelesul propoziţiei s-a îmbogăţit.
Fals Adevărat
81

