Page 79 Manual Limba si Literatura Romana
P. 79
Lumi de poveste
ELEMENTE DE CONSTRUCȚIE A COMUNICĂRII UNITATEA 6
Categoria determinării: articolul (hotărât, nehotărât)
DESCOPERĂ JOC
¾ Transcrie, în caiet, următoa- Joacă Detectivul de cuvinte:
rele enunțuri, apoi rezolvă se creează două grupe. Elevii
cerințele: sunt îndemnaţi să fie atenţi
În vârful dealului era o casă. la textul ascultat și să ridice
Casa din vârful dealului era a mâna stângă când aud un
lui George. substantiv cu articol nehotă-
a) descoperă diferența de rât sau să ridice mâna dreaptă
înțeles între substantive- când aud un substantiv cu ar-
le subliniate în cele două ticol hotărât propriu-zis. Cele
enunțuri; două grupe participă astfel la
b) stabileşte în ce măsură un concurs. Prin fiecare răs-
obiectele sunt cunoscute puns corect se acumulează
vorbitorului; câte un punct. Câștigă echipa
c) notează în dreptul enun- care a acumulat cele mai mul-
țului explicația corectă, te puncte.
alegând una din sugestiile: Ascultă textul și participă la
obiect mai puțin cunoscut jocul Detectivul de cuvinte:
vorbitorilor sau obiect cu- „A fost odată o femeie care
noscut vorbitorilor. avea două vase. Un vas era
crăpat, celălalt vas era fără de-
fect. Cu vasele acestea ea căra
apă. Din vasul spart mereu se
REŢINE! scurgea apa, așa că ajungea
Partea de vorbire flexibilă care însoțeşte substantivul şi arată în ce acasă cu vasul plin doar pe ju-
măsură obiectul denumit de acesta este cunoscut vorbitorilor, se nu- mătate. Bineînțeles, vasul bun
meşte articol. Articolul singur nu are înțeles, ci este un instrument era mândru de realizările sale.
gramatical, aşezat înainte sau după substantiv. Vasul crăpat era rușinat pen-
tru că făcea munca doar pe
jumătate. Într-o zi, acesta i-a
spus femeii:
EXERSEAZĂ − Mă simt rușinat deoarece
¾ Ajută-i pe Anda şi pe Andu să transcrie substantivele însoțite de ar- crăpătura face ca apa să se
ticol din următorul şir de cuvinte: grădină, o grădină, casa, copilul, scurgă pe tot drumul până
planetă, familia, generozitatea, un moșneag, joc, o școală, cântecul. acasă!
¾ Subliniază articolul care însoțeşte fiecare substantiv ales. Femeia a zâmbit și a zis:
¾ Grupează substantivele în funcție de poziția articolului într-un ta- − Ai observat florile crescute
bel, după modelul de mai jos. pe partea ta? Asta pentru că
am știut defectul tău și am
Articolul conţinut în finalul Articolul poziţionat înaintea plantat semințe de flori pe
substantivului substantivului marginea drumului. În fieca-
casa … o grădină … re zi, când ne întoarcem, tu le
uzi. Apoi culeg florile și înfru-
musețez casa.”
77
ELEMENTE DE CONSTRUCȚIE A COMUNICĂRII UNITATEA 6
Categoria determinării: articolul (hotărât, nehotărât)
DESCOPERĂ JOC
¾ Transcrie, în caiet, următoa- Joacă Detectivul de cuvinte:
rele enunțuri, apoi rezolvă se creează două grupe. Elevii
cerințele: sunt îndemnaţi să fie atenţi
În vârful dealului era o casă. la textul ascultat și să ridice
Casa din vârful dealului era a mâna stângă când aud un
lui George. substantiv cu articol nehotă-
a) descoperă diferența de rât sau să ridice mâna dreaptă
înțeles între substantive- când aud un substantiv cu ar-
le subliniate în cele două ticol hotărât propriu-zis. Cele
enunțuri; două grupe participă astfel la
b) stabileşte în ce măsură un concurs. Prin fiecare răs-
obiectele sunt cunoscute puns corect se acumulează
vorbitorului; câte un punct. Câștigă echipa
c) notează în dreptul enun- care a acumulat cele mai mul-
țului explicația corectă, te puncte.
alegând una din sugestiile: Ascultă textul și participă la
obiect mai puțin cunoscut jocul Detectivul de cuvinte:
vorbitorilor sau obiect cu- „A fost odată o femeie care
noscut vorbitorilor. avea două vase. Un vas era
crăpat, celălalt vas era fără de-
fect. Cu vasele acestea ea căra
apă. Din vasul spart mereu se
REŢINE! scurgea apa, așa că ajungea
Partea de vorbire flexibilă care însoțeşte substantivul şi arată în ce acasă cu vasul plin doar pe ju-
măsură obiectul denumit de acesta este cunoscut vorbitorilor, se nu- mătate. Bineînțeles, vasul bun
meşte articol. Articolul singur nu are înțeles, ci este un instrument era mândru de realizările sale.
gramatical, aşezat înainte sau după substantiv. Vasul crăpat era rușinat pen-
tru că făcea munca doar pe
jumătate. Într-o zi, acesta i-a
spus femeii:
EXERSEAZĂ − Mă simt rușinat deoarece
¾ Ajută-i pe Anda şi pe Andu să transcrie substantivele însoțite de ar- crăpătura face ca apa să se
ticol din următorul şir de cuvinte: grădină, o grădină, casa, copilul, scurgă pe tot drumul până
planetă, familia, generozitatea, un moșneag, joc, o școală, cântecul. acasă!
¾ Subliniază articolul care însoțeşte fiecare substantiv ales. Femeia a zâmbit și a zis:
¾ Grupează substantivele în funcție de poziția articolului într-un ta- − Ai observat florile crescute
bel, după modelul de mai jos. pe partea ta? Asta pentru că
am știut defectul tău și am
Articolul conţinut în finalul Articolul poziţionat înaintea plantat semințe de flori pe
substantivului substantivului marginea drumului. În fieca-
casa … o grădină … re zi, când ne întoarcem, tu le
uzi. Apoi culeg florile și înfru-
musețez casa.”
77

