Page 20 Manual Biologie
P. 20




APLICĂ ŞI EXERSEAZĂ! RELAŢII DE REPRODUCERE (DE ÎNMULŢIRE)

1. La multe plante, după proce- Reproducerea, însuşire fundamentală a tuturor formelor de viaţă,
sul de polenizare, are loc forma- este procesul prin care apar noi urmaşi. 
rea semințelor, care pot fi libere
sau in interiorul unui fruct. Unele OBSERVĂ ŞI DESCOPERĂ!
fructe au diferite particularități.
De exemplu, fructul de păpădie Scop: Identificarea unor modalităţi de reproducere asexuată.
are un moţ pufos, ca o paraşută, În imaginile de mai jos este prezentată o modalitate de înmulţire la
la paltin are prelungiri ca nişte ari- plante şi la un animal inferior, hidra-de apă-dulce.
pioare, iar la dracilă are cârlige. Ce Cu ajutorul celor două imagini, descrie modul în care se realizează
rol au aceste modificări? procesul de reproducere.
2. Într-o livadă sunt 15 meri care planta butaş
vor fi polenizați de albine. Ştiind mamă butaş
că distanţa dintre 2 meri este de
5 m şi distanţa până la stup este de
590 m, stabileşte:
a. timpul în care albina ajunge la
al treilea pom şi se întoarce la stup,
ştiind că albina zboară cu o viteză
de 60 km/oră;
b. care este rolul albinelor în via-
ţa merilor. 1. Înmulțirea prin butași la mușcată
3. Imaginea de mai jos reprezin-
tă ciclul de viaţă la o plantă cu flori.
a. Ce procese din viaţa plantei
corespund numerelor indicate pe
imagine?
b. Cum ajunge polenul de la o
floare la alta?


a. b. c. d.
2. Înmulțirea prin înmugurire la hidra-de-apă-dulce
 În lumea vie se întâlnesc două forme de reproducere: asexu-
ată şi sexuată.
4. 5. Reproducerea asexuată la plante se poate face prin părţi din corpul

3. plantei-mamă, care se desprind şi, în contact cu pământul, formează
rădăcini, dând naştere unei plante noi – 1., iar la animale poate consta
1. în apariţia unui nou individ pe corpul acestuia care, după un timp, se

2. desprinde şi devine independent (înmugurire – 2.).
OBSERVĂ ŞI DESCRIE!

Scop: Identificarea unor adaptări şi comportamente legate de reprodu-
cerea sexuată în lumea vie.
Priveşte imaginile următoare:
l Compară cele două flori şi explică diferenţele dintre ele (1. şi 2.).
l Descrie comportamentul de îngrijire a puilor de către părinţii lor
(3. şi 4.).


18
   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25