Page 20 Manual Biologie
P. 20
APLICĂ ŞI EXERSEAZĂ! RELAŢII DE REPRODUCERE (DE ÎNMULŢIRE)
1. La multe plante, după proce- Reproducerea, însuşire fundamentală a tuturor formelor de viaţă,
sul de polenizare, are loc forma- este procesul prin care apar noi urmaşi.
rea semințelor, care pot fi libere
sau in interiorul unui fruct. Unele OBSERVĂ ŞI DESCOPERĂ!
fructe au diferite particularități.
De exemplu, fructul de păpădie Scop: Identificarea unor modalităţi de reproducere asexuată.
are un moţ pufos, ca o paraşută, În imaginile de mai jos este prezentată o modalitate de înmulţire la
la paltin are prelungiri ca nişte ari- plante şi la un animal inferior, hidra-de apă-dulce.
pioare, iar la dracilă are cârlige. Ce Cu ajutorul celor două imagini, descrie modul în care se realizează
rol au aceste modificări? procesul de reproducere.
2. Într-o livadă sunt 15 meri care planta butaş
vor fi polenizați de albine. Ştiind mamă butaş
că distanţa dintre 2 meri este de
5 m şi distanţa până la stup este de
590 m, stabileşte:
a. timpul în care albina ajunge la
al treilea pom şi se întoarce la stup,
ştiind că albina zboară cu o viteză
de 60 km/oră;
b. care este rolul albinelor în via-
ţa merilor. 1. Înmulțirea prin butași la mușcată
3. Imaginea de mai jos reprezin-
tă ciclul de viaţă la o plantă cu flori.
a. Ce procese din viaţa plantei
corespund numerelor indicate pe
imagine?
b. Cum ajunge polenul de la o
floare la alta?
a. b. c. d.
2. Înmulțirea prin înmugurire la hidra-de-apă-dulce
În lumea vie se întâlnesc două forme de reproducere: asexu-
ată şi sexuată.
4. 5. Reproducerea asexuată la plante se poate face prin părţi din corpul
3. plantei-mamă, care se desprind şi, în contact cu pământul, formează
rădăcini, dând naştere unei plante noi – 1., iar la animale poate consta
1. în apariţia unui nou individ pe corpul acestuia care, după un timp, se
2. desprinde şi devine independent (înmugurire – 2.).
OBSERVĂ ŞI DESCRIE!
Scop: Identificarea unor adaptări şi comportamente legate de reprodu-
cerea sexuată în lumea vie.
Priveşte imaginile următoare:
l Compară cele două flori şi explică diferenţele dintre ele (1. şi 2.).
l Descrie comportamentul de îngrijire a puilor de către părinţii lor
(3. şi 4.).
18

