Page 23 Manual Biologie
P. 23
Elementelor abiotice naturale li se adaugă elemente realizate de om
pentru sporirea atractivităţii: fântâni arteziene, pergole, coloane etc. LUCRARE PRACTICĂ
2. Biocenoza parcului – specii reprezentative 1. Investigarea factorilor abio-
Biocenoza parcului cuprinde plante și unele alge verzi (producători), tici din parc şi variaţia acestora
Materiale necesare: termome-
diverse animale (consumatori), organisme simbionte, precum lichenii, tru cu alcool sau termometru de
dar și ciuperci și bacterii (descompunători). cameră, caiet de observaţii.
2.1. Plantele din parcuri sunt, în principal, cultivate de om, formând Efectuează măsurători ale tem-
diferite aranjamente florale, însoţite de plante spontane, care cresc alături peraturii: aerului (la marginea şi
de cele cultivate, fără intervenţia omului, astfel încât aspectul parcului să în interiorul parcului), de la nivelul
fie unul cât mai plăcut, mai natural. litierei (stratul de frunze moarte,
aşezând orizontal termometrul
OBSERVĂ ŞI DESCOPERĂ! în strat) şi a solului (prin intro-
ducerea termometrului în sol,
Scop: Recunoașterea unor plante din parc. după care se acoperă). În toate ca-
Identifică în imaginile de mai jos plante din curtea școlii sau din par- zurile, termometrul se lasă cam 10
cul prin care te joci și grupează-le în plante ierboase și lemnoase. minute.
Notează în caiet măsurătorile şi
compară valorile obţinute.
Apreciază luminozitatea, prin
observaţie directă, folosind criterii-
le: cer senin, cer cu soare, cer parțial
noros, cer complet noros sau utili-
zând aplicaţiile telefonului mobil.
1. 2. 3. Apreciază intensitatea vântului
prin efectul produs asupra copaci-
lor din parc.
2. Investigarea factorilor bio-
tici din parc
Materiale necesare: ruletă, ca-
dru de lemn cu laturile de 1 metru,
4. 5. 6. caiet de observaţii.
Plantele pe care le întâlnim în parcuri sunt: a. Apreciază cantitativ (numărul)
l Plante ierboase: mușchi (plante inferioare), panseluţă (1.), petu- şi calitativ (tipul) organismele ob-
nie (2.), cârciumăreasă, crăiţă, lalea, dalie, garofiţă, gazon etc. servate şi notează în caiet rezulta-
tele obţinute despre:
l Plante lemnoase – arbuşti: trandafir, tuia, jneapăn, chiparos, gli- l vegetaţia ierboasă (păpădii,
cină (3.), iederă, iasomie; din nalbă, buxus și forsiţia (4.) se pot amenaja panseluțe, margarete, toporaşi
garduri vii sau alte aranjamente. etc.) şi animalele mici răspândite
l Plante lemnoase – arbori: măr ornamental (5. ), mesteacăn, castan, pe suprafaţa unui pătrat cu laturile
brad, pin, arţar (6.), arbore-trompetă, salcâm-galben, platan, salcie etc. de 1 metru;
Distribuţia arborilor, arbuștilor și a plantelor cu flori în parc și pe pe- l arborii şi arbuştii dintr-o zonă
luze se realizează după înălţime, formă, culoare, armonia și contrastul a parcului.
culorilor, după anotimp, perioada de înflorire, durata vegetaţiei etc. b. Investighează un arbore (ar-
Alte organisme, întâlnite în parc sunt algele verzi, precum verzea- bust) şi identifică tipul arborelui,
la-zidurilor, pe pietre sau ornamente și mătasea-broaștei, în lacuri. Li- măsoară sau apreciază înălţimea,
chenii cresc, pe scoarţa copacilor sau pe pietre, doar în parcurile din măsoară grosimea, cercetează as-
zonele nepoluate. pectul scoarţei şi culoarea etc.
21

