Page 90 Manual Biologie
P. 90
Vizită didactică
Explorarea unei grădini botanice sau zoologice
Scopul: Descoperirea importanţei grădinilor botanice şi zoologice pentru cunoaşterea speciilor de plante şi
animale, pentru conservarea speciilor pe cale de dispariţie, pentru cercetarea ştiinţifică.
Obiective:
l Dezvoltarea capacităţii de investigare a lumii înconjurătoare.
l Educarea capacităţii de observare şi de efectuare a unor experienţe cu privire la influenţa factorilor de
mediu asupra organismelor vii.
l Formarea unui comportament adecvat al omului faţă de mediul înconjurător.
Scenariul activității:
1. Documentarea despre grădinile botanice şi grădinile zoologice din apropierea zonei şcolii.
2. Transportul elevilor şi a cadrelor didactice în condiţii de securitate.
3. Realizarea fişelor de observaţie şi a unui set de reguli de comportament.
Consultarea cu elevii şi profesorii participanți:
l Precizarea scopului, a obiectivelor, a modalităţilor de lucru şi de evaluare (fotografii, măşti de animale,
modele de plante, dicţionar cu animale sălbatice sau cu plante, fişe de lucru).
l Discutarea regulilor care trebuie respectate în timpul vizitei la grădina botanică/zoologică:
ü utilizează permanent indicatoarele pentru orientarea în spaţiul vizitat;
ü păstrează permanent legătura cu grupul din care faci parte;
ü nu călca şi nu rupe plantele;
ü nu hrăni animalele şi nu te apropia prea mult de cuşca în care trăiesc;
ü nu ţipa, nu alerga şi nu incita animalele;
ü completează în fişa primită informaţiile solicitate.
Desfăşurarea activității: Elevii primesc şi completează fişa de observație pe parcursul vizitei (pentru
maximum 10 plante/animale care i-au impresionat).
Fişă de observaţie (model)
Observaţie personală
Denumire Grupa/ul din care Locul unde (ce anume ţi-a atras
animal face parte trăieşte Modul de hrănire Comportament atenţia, te-a interesat,
ţi-a plăcut)
Particularităţi
Tipul de Observaţie personală
Denumire Grupa/ul din care Locul unde plantă (ex. tip de floare, (ce anume ţi-a atras
plantă face parte trăieşte (ierboasă, frunză, tulpină, atenţia, te-a interesat,
lemnoasă) adaptare ţi-a plăcut)
la mediu)
Concluziile desfăşurării activităţii vor face referire la:
l modalitatea de realizare a sarcinilor de lucru;
l valorificarea rezultatelor observaţiilor.
88

