Page 77 Manual Limba si Literatura Romana
P. 77
Lumi de poveste


REDACTARE UNITATEA 6
Organizarea informației • Notițele


DESCOPERĂ
¾ Urmăreşte filmul Apariția vieții pe Terra din manualul digital, apoi rezolvă următoarele cerințe:
a) Împarte textul în unități logice.
b) Aranjează în ordine fragmentele din tabelul următor, apoi inserează cuvântul-cheie potrivit:
Ordinea Cuvânt-cheie Idee principală
ideilor
Acum 4,6 miliarde de ani, Pământul s-a format în urma unei explozii.
Luna s-a format după răcirea Pământului, prin unirea fragmentelor de rocă
de pe orbită.
A plouat vreme de milioane de ani, şi astfel au luat naştere oceanele şi, apoi,
viața pe Pământ.
Planetele s-au format prin contopirea unor roci.


¾ Pornind de la fragmentele de text aranjate la exercițiul anterior, formulează ideile principale.
¾ Ascultă încă o dată textul încă o dată şi notează cuvinte-cheie din fragmentele omise la exercițiile pre-
cedente. (De exemplu: „dimensiuni”, „uscat”, „ape”, etc.)

REŢINE!
Notițele sunt însemnări în care se pot rezuma informații importante din lecții, documentare, filme,
opere literare. Există mai multe modalități de organizarea şi sintetizarea textelor în notițe, pe care le-ai
învățat până acum sub forma planului de idei. Mai întâi se notează cuvântul-cheie, apoi, în dreptul lui,
o idee principală. Aceste idei constituie planul simplu de idei.


ŞI TU POŢI FI SCRIITOR!

¾ Citeşte următoarele enunțuri:
V-aţi întrebat? Va întreba.
a) Explică prezența cratimei în primul enunț.
b) Explică rolul cuvântului va.
¾ Redactează o prezentare simplă de maximum cinci paragrafe cu
titlul Călător prin univers.
a) Când vei redacta secvențele compunerii, foloseşte următoarele
fragmente: „La început, în ziua de 15 iulie 2250, când tocmai mă
pregăteam să urc la bordul navei spațiale Ariane 3 000 pentru
a-mi realiza proiectul.....” (în introducere); „Apoi...” (la începutul
unui paragraf din cuprins); „Când m-am întors pe Pământ, totul
era schimbat....” (în încheiere).
b) Fă schimb de compuneri cu colegul sau colega de bancă şi co-
rectați-vă reciproc lucrările. Fiecare trebuie să noteze dacă au fost
respectate sau nu regulile de aşezare în pagină şi regulile de re-
dactare a unei compuneri.
c) Discută cu partenerul, analizează observațiile primite de la aces-
ta, apoi rescrie secvențele criticate din compunerea personală, în
vederea îmbunătățirii activității specifice de redactare.

75
   72   73   74   75   76   77   78   79   80   81   82