Page 91 Manual Limba si Literatura Romana
P. 91
Prietenii
REDACTARE UNITATEA 7
Descrierea unui prieten real sau imaginar • Producere de text descriptiv
DESCOPERĂ
¾ Desenează floarea în caiet şi scrie pe fie-
care petală câte o trăsătură fizică, mora-
lă, sufletească a Micului Prinț, aşa cum
ți-l imaginezi tu, după citirea textului.
¾ Completează, în caiet, tabelul următor
cu trăsăturile a trei prieteni sau per-
soane apropiate: JOC
• Citește pe roluri, cu intonaţia
Cei dragi Trăsături Trăsături Ce realizăm De ce îl/o potrivită, ultimul dialog din
fizice morale şi împreună prețuiesc textul prezentat din romanul
sufleteşti
Numele Micul Prinţ, apoi rezolvă urmă-
toarele cerinţe:
prietenului • Alege sfatul care ţi se pare
Numele bunicii cel mai înţelept. Motivează-ţi
alegerea făcută.
¾ Desenează un prieten sau o prietenă, un membru al familiei sau un • Ce crezi că a vrut să spună
animal de companie. Notează pe marginea desenului trăsături mo- vulpea prin cuvintele: „Timpul
rale şi sufleteşti. pe care i l-ai dăruit trandafi-
rului tău, îi dă lui atâta preț.”?
Explică.
REŢINE! • Ce crezi că a vrut să spună
Portretul este un text descriptiv literar sau nonliterar. El reprezintă Micul Prinţ prin cuvintele „tran-
descrierea unei persoane reale sau imaginare. Portretul literar se dafirul meu”? Argumentează.
poate realiza în proză sau în versuri. • Joacă împreună cu colegii
Pentru a realiza un portret, trebuie să foloseşti informații referitoare Cel mai bun prieten care
la trăsăturile fizice (aspectul general, trăsăturile chipului, vestimen- poate avea mai multe reguli.
tația etc.) şi trăsăturile morale, psihologice (bun sau rău, răbdător, • Un elev scrie pe tablă enun-
ascultător etc. aşa cum se manifestă acestea în comportamentul şi ţul: „Un prieten bun este ca...“
în atitudinea unei persoane sau ale unui personaj). sau „O prietenă bună este
precum...” Se împarte clasa în
două grupuri. Fiecare grup
ŞI TU POŢI FI SCRIITOR! completează comparaţia.
¾ Realizează o descriere literară cu titlul „Nu e nimeni ca prietenul Câștigă grupul care a spus
cele mai reușite comparaţii.
meu” sau „Nu e nimeni precum prietena mea” în care să descrii un • Descrie un prieten real sau
prieten real sau imaginar. imaginar, folosind cât mai
În realizarea descrierii: multe dintre elementele unui
• te vor ajuta informațiile culese despre o anumită persoană sau portret amintite în lecție. Nu
animal căruia îi atribui trăsături omeneşti; uita să descrii modul în care
• nu uita să respecți un plan al descrierii care să conțină: introduce- își exprimă emoțiile în timpul
re (prezentarea prietenului, numele acestuia, modul şi locul unde dialogurilor și dacă manifes-
l-ai cunoscut), cuprins (descrierea trăsăturilor fizice, morale, su- tă empatie și atenție față de
fleteşti şi relația ta cu prietenul descris) şi o încheiere (unde poți interlocutori.
explica motivul pentru care îl prețuieşti pe prietenul ales).
89
REDACTARE UNITATEA 7
Descrierea unui prieten real sau imaginar • Producere de text descriptiv
DESCOPERĂ
¾ Desenează floarea în caiet şi scrie pe fie-
care petală câte o trăsătură fizică, mora-
lă, sufletească a Micului Prinț, aşa cum
ți-l imaginezi tu, după citirea textului.
¾ Completează, în caiet, tabelul următor
cu trăsăturile a trei prieteni sau per-
soane apropiate: JOC
• Citește pe roluri, cu intonaţia
Cei dragi Trăsături Trăsături Ce realizăm De ce îl/o potrivită, ultimul dialog din
fizice morale şi împreună prețuiesc textul prezentat din romanul
sufleteşti
Numele Micul Prinţ, apoi rezolvă urmă-
toarele cerinţe:
prietenului • Alege sfatul care ţi se pare
Numele bunicii cel mai înţelept. Motivează-ţi
alegerea făcută.
¾ Desenează un prieten sau o prietenă, un membru al familiei sau un • Ce crezi că a vrut să spună
animal de companie. Notează pe marginea desenului trăsături mo- vulpea prin cuvintele: „Timpul
rale şi sufleteşti. pe care i l-ai dăruit trandafi-
rului tău, îi dă lui atâta preț.”?
Explică.
REŢINE! • Ce crezi că a vrut să spună
Portretul este un text descriptiv literar sau nonliterar. El reprezintă Micul Prinţ prin cuvintele „tran-
descrierea unei persoane reale sau imaginare. Portretul literar se dafirul meu”? Argumentează.
poate realiza în proză sau în versuri. • Joacă împreună cu colegii
Pentru a realiza un portret, trebuie să foloseşti informații referitoare Cel mai bun prieten care
la trăsăturile fizice (aspectul general, trăsăturile chipului, vestimen- poate avea mai multe reguli.
tația etc.) şi trăsăturile morale, psihologice (bun sau rău, răbdător, • Un elev scrie pe tablă enun-
ascultător etc. aşa cum se manifestă acestea în comportamentul şi ţul: „Un prieten bun este ca...“
în atitudinea unei persoane sau ale unui personaj). sau „O prietenă bună este
precum...” Se împarte clasa în
două grupuri. Fiecare grup
ŞI TU POŢI FI SCRIITOR! completează comparaţia.
¾ Realizează o descriere literară cu titlul „Nu e nimeni ca prietenul Câștigă grupul care a spus
cele mai reușite comparaţii.
meu” sau „Nu e nimeni precum prietena mea” în care să descrii un • Descrie un prieten real sau
prieten real sau imaginar. imaginar, folosind cât mai
În realizarea descrierii: multe dintre elementele unui
• te vor ajuta informațiile culese despre o anumită persoană sau portret amintite în lecție. Nu
animal căruia îi atribui trăsături omeneşti; uita să descrii modul în care
• nu uita să respecți un plan al descrierii care să conțină: introduce- își exprimă emoțiile în timpul
re (prezentarea prietenului, numele acestuia, modul şi locul unde dialogurilor și dacă manifes-
l-ai cunoscut), cuprins (descrierea trăsăturilor fizice, morale, su- tă empatie și atenție față de
fleteşti şi relația ta cu prietenul descris) şi o încheiere (unde poți interlocutori.
explica motivul pentru care îl prețuieşti pe prietenul ales).
89

