Page 99 Manual Limba si Literatura Romana
P. 99
Prietenii
COMUNICARE ORALĂ UNITATEA 8
Descrierea unui obiect • Complimente • Invitaţii • Prezentări
DISCUTĂ
DESCOPERĂ După ascultarea textului, con-
¾ Urmăreşte filmul Măr din manu- struiește-ți și tu, în imaginația
alul digital, ascultând cu multă ta, o casă fermecată într-un
atenție cuvintele citite sau roa- măr! Rezolvă cerinţele:
gă-l pe profesorul tău de limba şi a) Descrie oral o casă ferme-
literatura română să ți le citeas- cată. Anda și Andu ți-au cre-
că, folosind transcrierea de mai at un text lacunar ajutător.
jos, pe care ascult-o cu manualul Completează-l și adaugă alte
închis: „Știți că zânele frumoase, trăsături ale obiectului descris,
când vor, pot să-şi ascundă patul, gândindu-te la „materialele”
oglinda, tot palatul într-un măr. din care ți-ai putea decora și
Spun două-trei cuvinte şi, cât ți-i mobila casa: bomboane, cio-
castelul lor de mare, dă buzna în colată, napolitane, înghețată,
măr cu coarnele turnurilor înain- tort, flori colorate din zahăr: A
te. Eu am dat de un măr fermecat, fost o dată ca niciodată ... un
în care te poți plimba în lung şi-n lat. Toată lumea a-ncăput aici, măr scobit ca un palat, care
colorată ca pentru pitici.” (Marin Sorescu, Măr) avea ferestrele din ..., o masă
mare ca un ..., paturi făurite
din.., pereții împodobiți cu...
REŢINE! b) Desenează casa imaginată
Descrierea prezentată oral se diferențiază de aceea scrisă, deoarece din materialele menționate
poate beneficia de ajutorul limbajului paraverbal şi nonverbal. an terior.
c) Spune două enunțuri în
EXERSEAZĂ care să descrii sentimentele
¾ Descrie oral obiectul tău preferat! Ține cont de următoarele reco- trăite în casa fermecată.
mandări:
a) Foloseşte comparații sau personificări.
b) Foloseşte şi limbajul paraverbal, nonverbal în prezentarea ta. JOC DE ROL
c) Inspiră-te din desenele animate preferate. Caută expresii potrivite pen-
De exemplu: „Prefer burețelul de vase pentru că seamănă cu tru a face un compliment,
SpongeBobSquare Pants...” pentru a accepta sau refuza
DESCOPERĂ invitații!
¾ Ascultă cu atenție dialogurile din filmul Palatul din măr, prezentat Creează un enunţ în care să
în manualul digital, apoi interpretează-le şi tu, pe roluri, cu un par- motivezi de ce nu poți partic-
tener din clasă. Continuați dialogurile. ipa la un eveniment la care ai
fost invitat.
REŢINE!
Complimentul conține cuvinte de laudă pentru a evidenția caracteristici ale unor persoane sau obiecte
pe care le apreciezi. Implicarea emoțională diferită se deduce din intonație. Răspunsul adecvat este „Mul-
țumesc!” Nu se recomandă un răspuns depreciativ. Pentru a chema pe cineva la un eveniment, invitația
ta trebuie să conțină date precise referitoare la locul şi momentul când se va desfăşura acesta. În timp ce
invitația scrisă conține un text concis, aceea prezentată oral poate să conțină o întrebare („Ai planuri pen-
tru acest sfârşit de săptămână? Te-aş invita la ziua mea...”). Atunci când ți se cere să te prezinți, ceilalți se
aşteaptă să îți spui numele şi câteva lucruri care te reprezintă (de exemplu: „Mă numesc ... sunt elev la...”)
97
COMUNICARE ORALĂ UNITATEA 8
Descrierea unui obiect • Complimente • Invitaţii • Prezentări
DISCUTĂ
DESCOPERĂ După ascultarea textului, con-
¾ Urmăreşte filmul Măr din manu- struiește-ți și tu, în imaginația
alul digital, ascultând cu multă ta, o casă fermecată într-un
atenție cuvintele citite sau roa- măr! Rezolvă cerinţele:
gă-l pe profesorul tău de limba şi a) Descrie oral o casă ferme-
literatura română să ți le citeas- cată. Anda și Andu ți-au cre-
că, folosind transcrierea de mai at un text lacunar ajutător.
jos, pe care ascult-o cu manualul Completează-l și adaugă alte
închis: „Știți că zânele frumoase, trăsături ale obiectului descris,
când vor, pot să-şi ascundă patul, gândindu-te la „materialele”
oglinda, tot palatul într-un măr. din care ți-ai putea decora și
Spun două-trei cuvinte şi, cât ți-i mobila casa: bomboane, cio-
castelul lor de mare, dă buzna în colată, napolitane, înghețată,
măr cu coarnele turnurilor înain- tort, flori colorate din zahăr: A
te. Eu am dat de un măr fermecat, fost o dată ca niciodată ... un
în care te poți plimba în lung şi-n lat. Toată lumea a-ncăput aici, măr scobit ca un palat, care
colorată ca pentru pitici.” (Marin Sorescu, Măr) avea ferestrele din ..., o masă
mare ca un ..., paturi făurite
din.., pereții împodobiți cu...
REŢINE! b) Desenează casa imaginată
Descrierea prezentată oral se diferențiază de aceea scrisă, deoarece din materialele menționate
poate beneficia de ajutorul limbajului paraverbal şi nonverbal. an terior.
c) Spune două enunțuri în
EXERSEAZĂ care să descrii sentimentele
¾ Descrie oral obiectul tău preferat! Ține cont de următoarele reco- trăite în casa fermecată.
mandări:
a) Foloseşte comparații sau personificări.
b) Foloseşte şi limbajul paraverbal, nonverbal în prezentarea ta. JOC DE ROL
c) Inspiră-te din desenele animate preferate. Caută expresii potrivite pen-
De exemplu: „Prefer burețelul de vase pentru că seamănă cu tru a face un compliment,
SpongeBobSquare Pants...” pentru a accepta sau refuza
DESCOPERĂ invitații!
¾ Ascultă cu atenție dialogurile din filmul Palatul din măr, prezentat Creează un enunţ în care să
în manualul digital, apoi interpretează-le şi tu, pe roluri, cu un par- motivezi de ce nu poți partic-
tener din clasă. Continuați dialogurile. ipa la un eveniment la care ai
fost invitat.
REŢINE!
Complimentul conține cuvinte de laudă pentru a evidenția caracteristici ale unor persoane sau obiecte
pe care le apreciezi. Implicarea emoțională diferită se deduce din intonație. Răspunsul adecvat este „Mul-
țumesc!” Nu se recomandă un răspuns depreciativ. Pentru a chema pe cineva la un eveniment, invitația
ta trebuie să conțină date precise referitoare la locul şi momentul când se va desfăşura acesta. În timp ce
invitația scrisă conține un text concis, aceea prezentată oral poate să conțină o întrebare („Ai planuri pen-
tru acest sfârşit de săptămână? Te-aş invita la ziua mea...”). Atunci când ți se cere să te prezinți, ceilalți se
aşteaptă să îți spui numele şi câteva lucruri care te reprezintă (de exemplu: „Mă numesc ... sunt elev la...”)
97

