Page 31 Manual Biologie
P. 31




formarea fructelor şi a seminţelor, răspândirea lor, uscarea şi căderea LUCRARE PRACTICĂ
frunzelor, perioada de repaus din timpul iernii. Perioadele de vegetaţie
FIŞĂ DE OBSERVAŢIE
pot fi mai lungi sau mai scurte, grăbite sau întârziate de factorii clima- Observă schimbările unui pom
tici şi de alte influenţe externe (atacurile unor dăunători). fructifer în funcţie de anotimp şi de
Pe sol cresc plante ierboase ca păpădia, trifoiul, menta. Muşchii factorii de mediu şi notează eve-
(plante inferioare) se dezvoltă atât pe sol, cât şi pe scoarţa copacilor. nimentele caracteristice într-un
Și lichenii, organisme simbionte, sunt întâlniţi în livezi, pe scoarţa co- caiet, care va fi jurnalul plantei pe

pacilor. care o studiezi, timp de un an:
– alege un copac pe care îl vezi
OBSERVĂ ŞI EXPLICĂ! zilnic sau aproape zilnic;
Scop: Identificarea pomilor fructiferi şi importanţa fructelor. – efectuează observaţii sau mă-
l Recunoaşte plantele din imagini. În ce fel putem consuma fructele? surători lunare în aceeaşi perioadă
l Ce rol au fructele în alimentaţia noastră? a zilei;
l Ce reguli de igienă trebuie să respecţi când consumi fructe? – notează dacă au fost precipita-
ţii şi felul acestora;
– desenează pomul respectiv,
frunzele şi florile lui;
– notează în caiet denumirea
ştiinţifică a pomului şi toate infor-
maţiile pe care le găseşti despre el
(importanţă, curiozităţi etc.);
– poţi folosi acest jurnal şi în
1. 2. 3. anul următor pentru a verifica
dacă unele fenomene au loc mai
 În numeroase livezi din ţara noastră principalul pom cultivat devreme sau mai târziu;
este mărul (1.), un copac cu trunchiul relativ mic şi coroana stufoasă şi – dacă ai constatat aspecte neo-
largă. Frunzele unui măr sunt dispuse alternativ pe crengi şi au o formă bişnuite, discută-le cu colegii şi cu
ovală, simplă. Florile sunt formate din cinci petale şi au culoare albă, cu profesorul de biologie; urmăreşte
o uşoară tentă roz. Fructele mărului, cărnoase, sunt viu colorate, cu un să înţelegi cauza acestora!
conţinut bogat în substanţe dulci, hrănitoare, şi vitamine. Sunt fructe
false, numite poame, fructul adevărat fiind cotorul format din cinci că-
măruţe, fiecare dintre acestea conţinând câteva seminţe. Astfel de fruc-
te sunt şi perele şi gutuile. Alte fructe cu importanţă în alimentaţie sunt
caisele, piersicile (2.), prunele (3.), cireşele etc.
Prunul este unul dintre cei mai cultivaţi pomi din lume, ocupând
locul al doilea, în zonele temperate, după măr. Este un pom de talie mij- SPUNE-ŢI PĂREREA!
locie (3-8 metri înălţime), care face flori albe, primăvara devreme. Nu
este pretenţios în privinţa solului. Prunele se consumă proaspete sau 1. Cum crezi că se justifică zicala:
conservate (gem, marmeladă, dulceaţă etc.), dar şi uscate. „Un măr pe zi ține doctorul de-
parte”?
Florile pomilor fructiferi sunt vizitate de numeroase insecte, unele fo- 2. În lume, s-au înfiinţat nume-
lositoare, precum fluturii şi albinele, cu rol important în polenizare, dar roase „bănci de semințe”, unde
şi de insecte dăunătoare . Dintre acestea, gărgăriţa-florilor-de-măr ier- acestea se pot păstra un timp
nează în scoarţa crăpată a merilor, iar primăvara se hrăneşte cu mugurii mult mai îndelungat decât ar pu-
proaspeţi. Insecta poate ataca şi florile de păr. O altă insectă dăunătoare tea supravieţui în mediul lor natu-
este păduchele-verde, care se localizează pe partea inferioară a frunzelor, ral. Care crezi că este importanţa
în special de măr, pe care le înţeapă, hrănindu-se cu seva acestora. acestor „bănci de seminţe”?


29
   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36