Page 33 Manual Biologie
P. 33
membranoase, acoperite cu solzi multicolori şi trei perechi de picioa- APLICĂ!
re articulate. La cap prezintă doi ochi compuşi şi o pereche de antene
lungi, care-i servesc la detectarea mişcărilor aerului, la miros şi la per- Plantează un pom!
ceperea zgomotelor. Se hrănesc cu nectarul florilor pe care-l extrag cu Pomii se plantează în anumite
ajutorul trompei. Deşi utili în polenizare, prin larvele lor (omizi) care se perioade ale anului: primăvara de-
hrănesc cu frunze, fluturii pot fi şi dăunători livezilor. vreme sau toamna târziu, înainte
ca pământul să îngheţe.
OBSERVĂ ŞI COMPLETEAZĂ! Materiale necesare: puieţi, su-
port de susţinere, cazma, foarfecă
Scop: Identificarea alcătuirii unor organisme din livadă. de tăiat pomii, găleată, mănuşi.
l Citeşte textul de mai jos şi notează pe caiet noţiunile coresponden- Mod de lucru
te numerelor din imagini. 1. Stabilirea locului de plantat şi
săparea gropilor.
2. Fasonarea rădăcinilor, adică
2.
1. scurtarea cu 1/3 a rădăcinilor.
3. 7. 4. 3. Mocirlirea rădăcinilor: aşe-
4.
4. 2. 5. zarea lor într-o groapă udată din
abundenţă.
6.
4. Plantarea propriu-zisă: pomul
5.
1. 3. se aşază în groapă, se astupă groa-
pa cu pământ şi se tasează.
Melcul-de-livadă are corpul moale, protejat de o cochilie ră- 5. Udarea la plantare, cu do-
sucită. Se deplasează cu ajutorul piciorului musculos, lăţit ca o talpă, uă-trei găleţi de apă. După ce apa
acoperit cu mucus. Pentru orientare se foloseşte de două perechi de a pătruns în sol, se trage tot pă-
coarne (tentacule): cele lungi au la capăt ochii, iar cele scurte servesc la mântul în jurul pomului sub formă
pipăit şi la recunoaşterea obstacolelor. Se hrăneşte cu frunze pe care le de muşuroi, pentru a-l proteja.
răzuie cu ajutorul limbii zimţate, numită radulă. Melcul se înmulţeşte 6. Tutorarea: fiecare pom are ne-
prin ouă, din care ies melci mici. Când se înmulţesc prea mult, devin voie de un suport (tutore) pentru
dăunători. ca acesta să crească drept, să nu
fie îndoit de vânt sau de zăpadă.
Cărăbuşul-de-mai are corpul maroniu, alcătuit din cap, torace şi ab-
domen. La cap prezintă doi ochi compuşi, două antene ca un evantai
(pentru pipăit şi miros) şi aparat bucal (pentru rupt şi mestecat). Pe torace
sunt prinse două perechi de aripi (cele de deasupra fiind tari, numite eli-
tre), şi trei perechi de picioare. Este dăunător atât ca larvă (atacă rădăcini-
le plantelor), cât şi ca adult (atacă frunzele, florile şi fructele în formare).
3. Relațiile dintre viețuitoarele din livadă
Pomii reprezintă un mediu de viaţă prielnic pentru numeroase ani-
male: melcul-de-livadă, păianjeni, insecte, amfibieni, reptile, păsări şi
mamifere. În livadă sunt prezente şi vieţuitoare cu rol în descompune-
rea resturilor vegetale şi animale (bacterii şi ciuperci). PORTOFOLIU
Realizează o poezie, o ghi-
REŢINE!
citoare, un desen (acuarelă)
Livezile, ecosisteme realizate de om, sunt mai stabile decât grădinile, sau o fotografie despre pomul
deoarece pomii fructiferi sunt plante perene. Reprezintă o sursă impor- fructifer preferat, ilustrat în fie-
tantă de hrană pentru om, dar şi un habitat prielnic pentru vieţuitoare. care din cele patru anotimpuri.
Ataşează materialele la porto-
Întreţinerea pomilor se realizează prin lucrări specifice: plantare, re- foliu.
coltare, fasonare, udare, fertilizare, tratamente.
31

