Page 117 Manual Limba si Literatura Romana
P. 117
Jocuri şi jucării
ELEMENTE DE INTERCULTURALITATE UNITATEA 9
CITEŞTE!
Citeşte cu atenție textul de mai jos, despre diversele
jocuri inventate în decursul istoriei.
Jocuri şi imaginație
Tot aşa cum există familii de cuvinte (despre care ai aflat în prima
unitate de învățare), la fel există şi jocuri de cuvinte. Acestea pot lua
multe forme: frământări de limbă (despre care ai citit la p. 74), jocuri Tristan Tzara (1896–1963) este
de imaginație, poveşti scrise de mai mulți copii etc. pseudonimul lui Samuel Rosen-
Tristan Tzara, un autor de origine română, a inventat un joc de cu- stock, poet și eseist român, stabilit
vinte inedit. El recomanda scrierea poeziei sub forma unui joc: „Luați în Franța. În urmă cu mai bine de
un jurnal, luați o pereche de foarfeci, alegeți un articol, tăiați-l, tăiați pe un secol a creat, alături de câțiva
urmă fiecare cuvânt, puneți totul într-un sac, apoi extrageți cuvintele şi confrați, curentul literar numit da-
scrieți-le pe o foaie de hârtie.” daism care a influențat mult artele
* plastice și literatura vremii, pro-
Jocurile şi jucăriile copiilor s-au modificat şi ele, în decursul istori- movând ideea că arta este un pro-
ei. Aminteşte-ți ce ai aflat la orele de istorie despre viața copiilor din dus al întâmplării, al hazardului, nu
Antichitate. Citeşte textele de mai jos şi apoi discută cu colegii despre al rațiunii.
tiparele culturale (comportamentale), despre convențiile şi valorile re-
feritoare la copilărie şi joacă recunoscute social şi cultural în societatea
românească de astăzi şi în aceea a Romei antice:
„În anii în care se aflau sub supravegherea mamei, copii romani, ca
toți copii de pretutindeni şi dintotdeauna, se jucau [...]. Jocurile variau ŞTIAI?
după locul unde trăiau părinții lor, după mijloacele materiale pe care AFLĂ MAI MULTE!
aceştia le aveau, dar unele dintre ele aveau un caracter general, fiind Cercetătorii au ajuns la con-
cunoscute de toți. Se poate distinge identitatea sau asemănarea unora cluzia că oamenii au dezvoltat
cu jocurile copiilor din zilele noastre, trăsături care contribuie la con- tipare comportamentale (sau
turarea unei lumi a vârstei fără griji: construirea de căsuțe din bucăți culturale) specifice pentru a
de lemn, călărirea unei trestii lungi, [...] «de-a soldații», «de-a judecă- se adapta vieții în societate.
torii», [...] «de-a călăreții».” Spălatul pe mâini înaintea me-
(Nicolae Lascu, Cum trăiau romanii) sei poate fi un tipar comporta-
mental, iar credința în divinita-
te poate fi definită ca un tipar
EXERSEAZĂ cultural. Modul în care sunt
¾ Încearcă şi tu jocul inventat de Tristan Tzara. crescuți și tratați copiii, obi-
¾ Citeşte în fața clasei poezia scrisă de tine. ceiurile asociate cu nașterea
¾ Aminteşte-ți ceea ce ai învățat la orele de educație civică din ciclul unui copil sau acelea care mar-
primar sau la acelea de gândire critică şi drepturile copilului din clasa chează trecerea acestuia din-
a V-a despre drepturile copilului. Scrie un dialog între doi participanți tr-o grupă de vârstă într-alta,
(care să nu spună mai mult de cinci replici fiecare) în care tu să îi ex- atitudinea față de joc și joacă
plici unui extraterestru de ce dreptul la joc este unul dintre drepturile – toate constituie tipare cultu-
fundamentale ale copiilor de pe planeta noastră. rale care pot defini o societate.
¾ Apoi explică-i ce sunt jocurile de cuvinte şi oferă-i exemple.
115
ELEMENTE DE INTERCULTURALITATE UNITATEA 9
CITEŞTE!
Citeşte cu atenție textul de mai jos, despre diversele
jocuri inventate în decursul istoriei.
Jocuri şi imaginație
Tot aşa cum există familii de cuvinte (despre care ai aflat în prima
unitate de învățare), la fel există şi jocuri de cuvinte. Acestea pot lua
multe forme: frământări de limbă (despre care ai citit la p. 74), jocuri Tristan Tzara (1896–1963) este
de imaginație, poveşti scrise de mai mulți copii etc. pseudonimul lui Samuel Rosen-
Tristan Tzara, un autor de origine română, a inventat un joc de cu- stock, poet și eseist român, stabilit
vinte inedit. El recomanda scrierea poeziei sub forma unui joc: „Luați în Franța. În urmă cu mai bine de
un jurnal, luați o pereche de foarfeci, alegeți un articol, tăiați-l, tăiați pe un secol a creat, alături de câțiva
urmă fiecare cuvânt, puneți totul într-un sac, apoi extrageți cuvintele şi confrați, curentul literar numit da-
scrieți-le pe o foaie de hârtie.” daism care a influențat mult artele
* plastice și literatura vremii, pro-
Jocurile şi jucăriile copiilor s-au modificat şi ele, în decursul istori- movând ideea că arta este un pro-
ei. Aminteşte-ți ce ai aflat la orele de istorie despre viața copiilor din dus al întâmplării, al hazardului, nu
Antichitate. Citeşte textele de mai jos şi apoi discută cu colegii despre al rațiunii.
tiparele culturale (comportamentale), despre convențiile şi valorile re-
feritoare la copilărie şi joacă recunoscute social şi cultural în societatea
românească de astăzi şi în aceea a Romei antice:
„În anii în care se aflau sub supravegherea mamei, copii romani, ca
toți copii de pretutindeni şi dintotdeauna, se jucau [...]. Jocurile variau ŞTIAI?
după locul unde trăiau părinții lor, după mijloacele materiale pe care AFLĂ MAI MULTE!
aceştia le aveau, dar unele dintre ele aveau un caracter general, fiind Cercetătorii au ajuns la con-
cunoscute de toți. Se poate distinge identitatea sau asemănarea unora cluzia că oamenii au dezvoltat
cu jocurile copiilor din zilele noastre, trăsături care contribuie la con- tipare comportamentale (sau
turarea unei lumi a vârstei fără griji: construirea de căsuțe din bucăți culturale) specifice pentru a
de lemn, călărirea unei trestii lungi, [...] «de-a soldații», «de-a judecă- se adapta vieții în societate.
torii», [...] «de-a călăreții».” Spălatul pe mâini înaintea me-
(Nicolae Lascu, Cum trăiau romanii) sei poate fi un tipar comporta-
mental, iar credința în divinita-
te poate fi definită ca un tipar
EXERSEAZĂ cultural. Modul în care sunt
¾ Încearcă şi tu jocul inventat de Tristan Tzara. crescuți și tratați copiii, obi-
¾ Citeşte în fața clasei poezia scrisă de tine. ceiurile asociate cu nașterea
¾ Aminteşte-ți ceea ce ai învățat la orele de educație civică din ciclul unui copil sau acelea care mar-
primar sau la acelea de gândire critică şi drepturile copilului din clasa chează trecerea acestuia din-
a V-a despre drepturile copilului. Scrie un dialog între doi participanți tr-o grupă de vârstă într-alta,
(care să nu spună mai mult de cinci replici fiecare) în care tu să îi ex- atitudinea față de joc și joacă
plici unui extraterestru de ce dreptul la joc este unul dintre drepturile – toate constituie tipare cultu-
fundamentale ale copiilor de pe planeta noastră. rale care pot defini o societate.
¾ Apoi explică-i ce sunt jocurile de cuvinte şi oferă-i exemple.
115

