Page 115 Manual Limba si Literatura Romana
P. 115
Jocuri şi jucării
ELEMENTE DE CONSTRUCȚIE A COMUNICĂRII UNITATEA 9
Articolul demonstrativ • Acordul adjectivului cu substantivul
¾ Realizează enunțuri în care adjectivele următoare să fie la gradul
superlativ relativ: prietenos, creativ, elegant, colorată, distinși, isteț, ŞTIAI?
poluat, curată. AFLĂ MAI MULTE!
¾ Analizează adjectivele din enunțurile următoare, precizând genul Fenomenul întâlnit la ultimul
şi numărul lor. exercițiu al rubricii Exersează
a) Anda cea isteață a primit premiul cel mare. se numește cacofonie.
b) Anda are cea mai frumoasă fustiță. Cacofonia reprezintă o suc-
c) Buburuza a primit cele mai interesante sfaturi de la prietenii cei cesiune neplăcută de sunete,
dragi. un efect acustic dezagreabil,
¾ Rescrie corect, în caiete, enunțurile următoare: rezultat din repetarea sau
a) Am apreciat lucrarea ce-a bună. combinarea sunetelor sau a
b) N-au auzit cele cere profesorul. silabelor în cuvânt sau în frază.
c) Ce-i selectați la olimpiadă fac exerciții de aprofundare. Termenul opus cacofoniei este
d) Culmile ce le înalte au fost urcate de cei doi prieteni. eufonia.
¾ Construieşte enunțuri cu ortogramele: cel/ce-l, cea/ce-a, cei/ce-i.
¾ * Citeşte cu atenție următoarele exemple şi notează tot ceea ce con-
sideri greşit:
• placa cea nouă;
• concurentul cel celebru; ISTORIA CUVINTELOR
• masca cea albă;
• turturica cea cenuşie. Cuvântul cacofonie are origini
grecești, provenind din kakop
honia (gr.), fiind compus din
LUCREAZĂ ÎN ECHIPĂ! doi termeni: kakós (gr.), „rău”, și
¾ Joacă Adjectivele zăpăcite cu toți colegii. Clasa se împarte în două phoné (gr.), „voce”.
echipe. Fiecare echipă pregăteşte, pe rând, bilețele cu întrebări sim-
ple (Ce ți-ar plăcea să mănânci la cină? Cu ce ția-ar plăcea să te speli
pe dinți? Ce ai în buzunare chiar acum? Etc.),
precum şi bilețele cu răspunsuri bizare alcătu-
ite din substantive şi cel puțin două adjective
care nu sunt asociate în mod obişnuit cu respec-
tivul substantiv (furnici săltărețe şi zbanghii;
cireşe verzi şi sărate; mingi bondoace şi pătrate
etc.). Bilețelele cu răspunsuri inventate de una
din echipe sunt împărțite membrilor echipei
adverse. Pe rând, conducătorul fiecărei echipe
pune câte o întrebare dintre cele inventate câte
unui membru al echipei adverse care trebuie să
răspundă folosind bilețelul primit. Cine râde este
eliminat. Câştigă echipa care, după epuizarea
răspunsurilor, rămâne cu cei mai mulți jucători.
¾ Lucrează împreună cu partenerul tău (colegul
sau colega de bancă). Găsiți câte un adjectiv care
vă caracterizează şi care începe cu fiecare literă
din prenumele vostru. Alcătuiți câte un acrostih
pornind de la prenumele fiecăruia.
113
ELEMENTE DE CONSTRUCȚIE A COMUNICĂRII UNITATEA 9
Articolul demonstrativ • Acordul adjectivului cu substantivul
¾ Realizează enunțuri în care adjectivele următoare să fie la gradul
superlativ relativ: prietenos, creativ, elegant, colorată, distinși, isteț, ŞTIAI?
poluat, curată. AFLĂ MAI MULTE!
¾ Analizează adjectivele din enunțurile următoare, precizând genul Fenomenul întâlnit la ultimul
şi numărul lor. exercițiu al rubricii Exersează
a) Anda cea isteață a primit premiul cel mare. se numește cacofonie.
b) Anda are cea mai frumoasă fustiță. Cacofonia reprezintă o suc-
c) Buburuza a primit cele mai interesante sfaturi de la prietenii cei cesiune neplăcută de sunete,
dragi. un efect acustic dezagreabil,
¾ Rescrie corect, în caiete, enunțurile următoare: rezultat din repetarea sau
a) Am apreciat lucrarea ce-a bună. combinarea sunetelor sau a
b) N-au auzit cele cere profesorul. silabelor în cuvânt sau în frază.
c) Ce-i selectați la olimpiadă fac exerciții de aprofundare. Termenul opus cacofoniei este
d) Culmile ce le înalte au fost urcate de cei doi prieteni. eufonia.
¾ Construieşte enunțuri cu ortogramele: cel/ce-l, cea/ce-a, cei/ce-i.
¾ * Citeşte cu atenție următoarele exemple şi notează tot ceea ce con-
sideri greşit:
• placa cea nouă;
• concurentul cel celebru; ISTORIA CUVINTELOR
• masca cea albă;
• turturica cea cenuşie. Cuvântul cacofonie are origini
grecești, provenind din kakop
honia (gr.), fiind compus din
LUCREAZĂ ÎN ECHIPĂ! doi termeni: kakós (gr.), „rău”, și
¾ Joacă Adjectivele zăpăcite cu toți colegii. Clasa se împarte în două phoné (gr.), „voce”.
echipe. Fiecare echipă pregăteşte, pe rând, bilețele cu întrebări sim-
ple (Ce ți-ar plăcea să mănânci la cină? Cu ce ția-ar plăcea să te speli
pe dinți? Ce ai în buzunare chiar acum? Etc.),
precum şi bilețele cu răspunsuri bizare alcătu-
ite din substantive şi cel puțin două adjective
care nu sunt asociate în mod obişnuit cu respec-
tivul substantiv (furnici săltărețe şi zbanghii;
cireşe verzi şi sărate; mingi bondoace şi pătrate
etc.). Bilețelele cu răspunsuri inventate de una
din echipe sunt împărțite membrilor echipei
adverse. Pe rând, conducătorul fiecărei echipe
pune câte o întrebare dintre cele inventate câte
unui membru al echipei adverse care trebuie să
răspundă folosind bilețelul primit. Cine râde este
eliminat. Câştigă echipa care, după epuizarea
răspunsurilor, rămâne cu cei mai mulți jucători.
¾ Lucrează împreună cu partenerul tău (colegul
sau colega de bancă). Găsiți câte un adjectiv care
vă caracterizează şi care începe cu fiecare literă
din prenumele vostru. Alcătuiți câte un acrostih
pornind de la prenumele fiecăruia.
113

