Page 120 Manual Limba si Literatura Romana
P. 120
Jocuri şi jucăriiJocuri şi jucării
UNITATEA 10 LECTURĂ
UNITATEA 10
Descrierea în textul nonliterar
DESCOPERĂ LUMEA TEXTULUI
ŞTIAI? ¾ Alege răspunsul pe care îl consideri corect.
AFLĂ MAI MULTE! • Kendama este:
a) un joc de logică;
Japonia este o țară situată b) un joc de îndemânare;
în continentul Asia, alcătuită c) un joc de mişcare.
dintr-un lanț de insule aflate • Se presupune că jocul kendama şi-ar avea originile:
între Oceanul Pacific și Marea a) în jocul de golf;
Japoniei, la est de Peninsula b) în jocul numit bilboquet, practicat în Franța secolului al XVI-lea;
Coreeană. Denumirea oficială c) în jocul de crichet.
este Nipponkoku, care înseam- • Fragmentul subliniat cu litere cursive la pagina 121 este:
nă „Țara de la originea Soarelui” a) o narațiune;
sau Țara Soarelui-Răsare, cum b) o descriere;
îi spunem noi. Japonezii folo- c) un text multimodal.
sesc un sistem de scriere care ¾ Descrie jucăria kendama, folosindu-te de informațiile din text.
combină semnele care descriu ¾ Ce era Drumul Mătăsii? Explică, folosind cunoştințele dobândite
sunete și grupuri de sunete cu anul acesta la orele de istorie.
simbolurile care redau noțiuni ¾ Pornind de la fragmentul în care este descris modul de desfăşurare
sau idei (ideogramele). Iată a jocului, precizează ce calități crezi că dezvoltă kendama. Alege între:
cum scriu japonezii numele ță- dibăcie, viteză de reacție, spirit de echipă; atenție, precizie în mișcări,
rii lor cu ajutorul ideogramelor: echilibru, imaginație, răbdare, corectitudinea exprimării orale.
.
¾ Argumentează selecția făcută la exercițiul anterior, folosindu-te de
informațiile din text şi/sau de experiența personală.
DESCOPERĂ LUMEA CUVINTELOR
¾ Copiază în caiet următoarele enunțuri şi notează A (adevărat) în
dreptul acelora pe care le consideri adevărate, sau F (fals), în dreptul
acelora pe care le consideri eronate.
a) În text apar personificări. – …
b) Kendama este prezentată aşa cum şi-o imaginează autorul
textului. – …
c) Cuvintele din text au sensuri obişnuite, cunoscute de majorita-
tea vorbitorilor. – …
d) Stilul este sobru şi clar. – …
¾ Motivează răspunsurile date la exercițiul anterior.
¾ Completează tabelul de mai jos, folosind cuvintele din fragmentul
subliniat cu litere cursive în textul Kendama – jocul care a străbătut
secolele.
Substantive Adjective Verbe
Total ... substantive Total ... adjective Total ... verbe
¾ Precizează ce părți de vorbire predomină în secvența avută în vede-
re la exercițul anterior.
118
UNITATEA 10 LECTURĂ
UNITATEA 10
Descrierea în textul nonliterar
DESCOPERĂ LUMEA TEXTULUI
ŞTIAI? ¾ Alege răspunsul pe care îl consideri corect.
AFLĂ MAI MULTE! • Kendama este:
a) un joc de logică;
Japonia este o țară situată b) un joc de îndemânare;
în continentul Asia, alcătuită c) un joc de mişcare.
dintr-un lanț de insule aflate • Se presupune că jocul kendama şi-ar avea originile:
între Oceanul Pacific și Marea a) în jocul de golf;
Japoniei, la est de Peninsula b) în jocul numit bilboquet, practicat în Franța secolului al XVI-lea;
Coreeană. Denumirea oficială c) în jocul de crichet.
este Nipponkoku, care înseam- • Fragmentul subliniat cu litere cursive la pagina 121 este:
nă „Țara de la originea Soarelui” a) o narațiune;
sau Țara Soarelui-Răsare, cum b) o descriere;
îi spunem noi. Japonezii folo- c) un text multimodal.
sesc un sistem de scriere care ¾ Descrie jucăria kendama, folosindu-te de informațiile din text.
combină semnele care descriu ¾ Ce era Drumul Mătăsii? Explică, folosind cunoştințele dobândite
sunete și grupuri de sunete cu anul acesta la orele de istorie.
simbolurile care redau noțiuni ¾ Pornind de la fragmentul în care este descris modul de desfăşurare
sau idei (ideogramele). Iată a jocului, precizează ce calități crezi că dezvoltă kendama. Alege între:
cum scriu japonezii numele ță- dibăcie, viteză de reacție, spirit de echipă; atenție, precizie în mișcări,
rii lor cu ajutorul ideogramelor: echilibru, imaginație, răbdare, corectitudinea exprimării orale.
.
¾ Argumentează selecția făcută la exercițiul anterior, folosindu-te de
informațiile din text şi/sau de experiența personală.
DESCOPERĂ LUMEA CUVINTELOR
¾ Copiază în caiet următoarele enunțuri şi notează A (adevărat) în
dreptul acelora pe care le consideri adevărate, sau F (fals), în dreptul
acelora pe care le consideri eronate.
a) În text apar personificări. – …
b) Kendama este prezentată aşa cum şi-o imaginează autorul
textului. – …
c) Cuvintele din text au sensuri obişnuite, cunoscute de majorita-
tea vorbitorilor. – …
d) Stilul este sobru şi clar. – …
¾ Motivează răspunsurile date la exercițiul anterior.
¾ Completează tabelul de mai jos, folosind cuvintele din fragmentul
subliniat cu litere cursive în textul Kendama – jocul care a străbătut
secolele.
Substantive Adjective Verbe
Total ... substantive Total ... adjective Total ... verbe
¾ Precizează ce părți de vorbire predomină în secvența avută în vede-
re la exercițul anterior.
118

