Page 122 Manual Limba si Literatura Romana
P. 122
Jocuri şi jucării
UNITATEA 10 COMUNICARE ORALĂ
Strategii de ascultare activă
DESCOPERĂ
¾ Aşază următoarele replici în ordine, astfel încât să obții un dialog coerent.
Doamna: Vrei să ajungi acolo pe drumul cel mai scurt, altfel nu mai găseşti librăria deschisă. Am înțeles?
Andu: M-am rătăcit şi aş vrea să ştiu cum pot să ajung repede la Librăria ,,Mihai Eminescu”. Ora închi-
derii se apropie, mai am puțin timp la dispoziție…
Doamna: Desigur! Cu mare plăcere!
Andu: Da!
Doamna: Cel mai simplu este să iei metroul până la Universitate. Apoi, mergi pe jos, pe Bulevardul Eli-
sabeta. În cinci minute ajungi la destinație. Hai, ia-o din loc! Nu mai pierde vremea, dragul meu copilaş!
Andu: Mă scuzați, doamnă, mă puteți ajuta, vă rog?
¾ Scrie în caiet dialogul realizat de tine.
¾ Ascultă înregistrarea dialogului, din manualul digital, pentru a verifica dacă ai aranjat replicile în ordi-
nea potrivită.
¾ Subliniază în dialogul tău o replică din care rezultă că interlocutorul l-a urmărit cu atenție pe vorbitor.
REŢINE!
În conversațiile tale, ascultă activ, adică: fii atent la vorbitor • concentrează-te asupra spuselor aces-
tuia, pentru a înțelege mesajul transmis • nu întrerupe interlocutorul, până nu-şi termină intervenția •
încurajează-l prin gesturi şi mimică • reformulează cele spuse de interlocutor, pentru a verifica dacă ai
înțeles bine • cere lămuriri, dacă nu ai înțeles, pune întrebări de clarificare • recapitulează ideile expri-
mate de interlocutor • exprimă-ți un punct de vedere asupra celor comunicate.
EXERSEAZĂ
¾ Citeşte pe roluri dialogul creat, împreună cu un coleg sau cu o colegă.
¾ Redă dialogul, alegând una dintre următoarele situații:
a) persoana căreia Andu i-a cerut lămuriri este un cetățean străin;
b) persoana căreia Andu i-a cerut lămuriri nu vrea să îl ajute pe copil;
c) persoana căreia Andu i-a cerut lămuriri vrea să îl ajute, dar nu cunoaşte foarte bine zona în care se află
librăria.
¾ Colegii evaluează dialogurile create la exercițiul anterior, folosind următoarea fişă de evaluare a comu-
nicării orale, pe care trebuie să o completeze folosind între unu şi cinci emoticoane.
Fişă de evaluarea a comunicării orale
Conținutul Componenta ver- Componenta Componenta Respectarea re- Respectarea re-
bală nonverbală paraverbală gulilor de acces la gulilor ascultării
cuvânt (vezi p... active
din manual) (vezi p.... din
manual)
• respectarea temei • corectitudinea • mimică • intensitate
• alternarea echili- exprimării • gesturi vocală
brată a rolurilor, în • expresivitatea • postura cor- • ritm al vorbirii
comunicare verbală porală •intonație
• claritatea ideilor • contact
• înlănțuirea logică vizual
a acestora
• coerența
120
UNITATEA 10 COMUNICARE ORALĂ
Strategii de ascultare activă
DESCOPERĂ
¾ Aşază următoarele replici în ordine, astfel încât să obții un dialog coerent.
Doamna: Vrei să ajungi acolo pe drumul cel mai scurt, altfel nu mai găseşti librăria deschisă. Am înțeles?
Andu: M-am rătăcit şi aş vrea să ştiu cum pot să ajung repede la Librăria ,,Mihai Eminescu”. Ora închi-
derii se apropie, mai am puțin timp la dispoziție…
Doamna: Desigur! Cu mare plăcere!
Andu: Da!
Doamna: Cel mai simplu este să iei metroul până la Universitate. Apoi, mergi pe jos, pe Bulevardul Eli-
sabeta. În cinci minute ajungi la destinație. Hai, ia-o din loc! Nu mai pierde vremea, dragul meu copilaş!
Andu: Mă scuzați, doamnă, mă puteți ajuta, vă rog?
¾ Scrie în caiet dialogul realizat de tine.
¾ Ascultă înregistrarea dialogului, din manualul digital, pentru a verifica dacă ai aranjat replicile în ordi-
nea potrivită.
¾ Subliniază în dialogul tău o replică din care rezultă că interlocutorul l-a urmărit cu atenție pe vorbitor.
REŢINE!
În conversațiile tale, ascultă activ, adică: fii atent la vorbitor • concentrează-te asupra spuselor aces-
tuia, pentru a înțelege mesajul transmis • nu întrerupe interlocutorul, până nu-şi termină intervenția •
încurajează-l prin gesturi şi mimică • reformulează cele spuse de interlocutor, pentru a verifica dacă ai
înțeles bine • cere lămuriri, dacă nu ai înțeles, pune întrebări de clarificare • recapitulează ideile expri-
mate de interlocutor • exprimă-ți un punct de vedere asupra celor comunicate.
EXERSEAZĂ
¾ Citeşte pe roluri dialogul creat, împreună cu un coleg sau cu o colegă.
¾ Redă dialogul, alegând una dintre următoarele situații:
a) persoana căreia Andu i-a cerut lămuriri este un cetățean străin;
b) persoana căreia Andu i-a cerut lămuriri nu vrea să îl ajute pe copil;
c) persoana căreia Andu i-a cerut lămuriri vrea să îl ajute, dar nu cunoaşte foarte bine zona în care se află
librăria.
¾ Colegii evaluează dialogurile create la exercițiul anterior, folosind următoarea fişă de evaluare a comu-
nicării orale, pe care trebuie să o completeze folosind între unu şi cinci emoticoane.
Fişă de evaluarea a comunicării orale
Conținutul Componenta ver- Componenta Componenta Respectarea re- Respectarea re-
bală nonverbală paraverbală gulilor de acces la gulilor ascultării
cuvânt (vezi p... active
din manual) (vezi p.... din
manual)
• respectarea temei • corectitudinea • mimică • intensitate
• alternarea echili- exprimării • gesturi vocală
brată a rolurilor, în • expresivitatea • postura cor- • ritm al vorbirii
comunicare verbală porală •intonație
• claritatea ideilor • contact
• înlănțuirea logică vizual
a acestora
• coerența
120

