Page 41 Manual Biologie
P. 41




OBSERVĂ ŞI MODIFICĂ! FII ECO!

Scop: Evidenţierea influenţei factorilor de mediu asupra relaţiilor de Cu siguranţă acum ai suficiente
hrănire din pădure. motive pentru ca niciodată în pă-
l Analizează reţeaua trofică din imagine şi sugerează ce modificări va dure:
suferi pe timpul iernii. l să nu rupi plantele şi, mai ales,
l Schiţează pe caiet cum ar putea arăta aceasta iarna. să nu le scoți rădăcina din sol;
l să nu distrugi cuiburile păsărilor;
l să nu faci focul nesupravegheat;
l să respecţi traseele marcate;
l să nu arunci ambalajele alimen-
telor decât la coşurile de gunoi;




SPUNE-ŢI PĂREREA!
l Care sunt măsurile prin care
putem stopa consecinţele negati-
 Principalele relaţii care se stabilesc între plantele şi animale- ve ale defrişărilor?
le din pădure sunt cele bazate pe hrănire. Lanţurile trofice din pădure,
numeroase şi ramificate, formează o reţea trofică complexă, iar pădurea
este mai stabilă.
Relaţiile dintre vieţuitoarele unui ecosistem pot fi studiate şi din APLICĂ!
punct de vedere al implicării lor. Organismele se pot ajuta sau pot fi
concurente. Astfel: Activitate pe grupe
Formează echipă cu încă trei co-
— simbioza este o relaţie avantajoasă pentru ambele organisme. legi şi scrie, timp de cinci minute,
De exemplu, lichenii sunt rezultatul asocierii dintre o algă şi o ciu- pe un poster, cât mai multe plante
percă. Altă simbioză se poate realiza între rădăcinile unor copaci şi o şi animale dintr-o pădure; uneşte
ciupercă, asociere numită micoriză. În asociaţie, ciuperca furnizează al- viețuitoarele între ele prin săgeți,
gei sau plantei apa şi sărurile minerale la schimb cu hrana produsă de în ordinea în care se „mănâncă”
organismul verde prin fotosinteză. unele pe altele.
— competiția este relaţia dintre două specii care caută aceleaşi re- Ce rezultă?
surse (hrană, adăpost etc.). De exemplu, concurenţa dintre plantele ier-
boase pentru lumina din pădure.
— comensalismul este relaţia în care un organism este avantajat, iar PORTOFOLIU
celălalt este indiferent. De exemplu, pasărea-forfecuţă din pădurile de l Foloseşte aplicaţia Google
conifere taie conurile de brad şi pin, hrănindu-se cu seminţele acestora, maps pentru a găsi cea mai
iar unele conuri ajung pe sol de unde le poate culege veveriţa. apropiată pădure de şcoala ta.

REŢINE! l Mergi în pădure cu părinţii
şi, cu ajutorul tabletei sau a tele-
Pădurile sunt ecosisteme foarte importante, îndeplinind funcţii de fonului mobil, identifică speciile
protecţie a apelor, a terenurilor şi solurilor, precum şi a aerului. Furni- de plante şi animale pe care le
zează omului lemn, plante medicinale, fructe de pădure, ciuperci şi vâ- observi.
nat, dar constituie şi habitatul multor vieţuitoare. În plus, reprezintă un l Scrie totul în aplicaţia notă
loc de relaxare pentru om. din tabletă sau telefon şi reali-
zează fotografii şi materiale pe
Pădurile pot avea şi un rol educativ, deoarece permit observarea şi care le vei adăuga la portofoliu.
studierea vieţuitoarelor în mediul lor de viaţă.


39
   36   37   38   39   40   41   42   43   44   45   46