Page 40 Manual Biologie
P. 40




LUCRARE PRACTICĂ 2.2. Animalele întâlnite într-o pădure sunt:
– nevertebrate: râmă, melc, păianjen, fluture, furnică, gărgăriţă, cro-
Să îngrijim păsărelele! itorul-fagului etc.;
Pe timpul iernii, unele păsări – vertebrate: salamandră, broască, şopârlă, şarpe, cuc, ciocănitoare,
pleacă în ţările calde, altele rămân mierlă, căprioara, lup, vulpe, veveriţă, porc-mistreţ, jder, râs, urs-brun etc.
alături de noi (vrăbiuţa, porumbe- Căprioara trăieşte în pădurile de foioase. Este un animal erbivor zvelt,
lul etc.). Pe acestea le putem ajuta cu picioare lungi şi subţiri, terminate cu copite. Capul este mic, cu ochi
cu adăpost şi cu hrană. mari şi blânzi; corpul este acoperit cu blană de culoare brun-roşcată,
Mai jos este descris modul de re- cu pete albicioase. Masculii se numesc ţapi şi au coarne. Căprioara dă
alizare a unei căsuţe pentru păsări naştere la 1-2 pui, în luna mai. Iezii au blana de culoare ruginie, cu pete
din materiale reciclabile (cutii de albe sau gălbui, neregulate.
lapte sau de suc).
1. Decupează un spaţiu destul Ursul-brun este un mamifer omnivor, de talie mare. Are corp masiv,
de mare încât să încapă o pasăre. gât scurt, ochii mici şi botul conic. Auzul şi mirosul sunt bine dezvolta-
2. Fă o mică incizie (tăietură) sub te. Picioarele sunt puternice, cu tălpi scurte şi unghii lungi şi puternice.
aceasta, de 1-2 cm, şi introdu un Corpul este acoperit cu blană deasă, de culoare care variază de la cafe-
băţ mic, care va servi drept suport niu până aproape de negru, în funcţie de anotimp. Mănâncă fructe de
pentru a sta pasărea. pădure, miere şi ghindă, dar şi peşte, păsări şi oi. În timpul iernii hiber-
3. Pune seminţe în interior. nează, adică petrece sezonul rece într-o stare de adormire. Femela naşte
4. Agaţă cutia de ramura unui co- între unul şi cinci pui , pe care-i hrăneşte cu lapte, aceştia rămânând pe
pac, cu ajutorul unei sfori sau pan- lângă mama lor până la aproximativ doi ani.
glici.
3. Relațiile dintre viețuitoarele din pădure
Pădurile asigură echilibrul planetei, chiar dacă mare parte au fost de-
frişate, iar cele primare, originare, sunt tot mai rare. 

OBSERVĂ ŞI DESCOPERĂ!

Scop: Identificarea tipurilor de relaţii între vieţuitoarele din pădure.
Recunoaşte în imaginile de mai jos tipuri de relaţii între vieţuitoare.
5. Decorează cutia cum îţi place.
6. Poţi înlocui cutia de lapte cu
una de conservă, pe care o umpli
cu seminţe şi o agăţi de crengile
copacilor. Poţi lipi de ea o lingură
de lemn pe care păsările să poată
ateriza.
În zilele călduroase de vară, este
bine să amplasăm în grădină re-
cipiente cu apă (din plastic, cera- 1. 2. 3.
mică sau din metal) pentru a ajuta
păsările să se hidrateze şi să se „ră-  O pădure prezintă numeroase organisme între care se stabi-
corească”. lesc relaţii variate şi complexe (de hrănire, de concurenţă, de apărare, de
înmulţire etc.). Ele se luptă pentru hrană, spaţiu, partener etc., interacţi-
onând cu alte organisme. De exemplu, insectele polenizează plantele cu
flori (1.), ajutându-le să se înmulţească; vâscul (2.) se dezvoltă numai în
coroana unor copaci (plop, arţar etc.); vulpea şi uliul concurează pentru
hrană (3.).


38
   35   36   37   38   39   40   41   42   43   44   45