Page 39 Manual Biologie
P. 39
2. Biocenoza pădurii – specii reprezentative LUCRARE PRACTICĂ
Biocenoza pădurii cuprinde: producători (în principal arbori, dar şi
arbuşti şi plante ierboase), consumatori (numeroase animale) şi des- Observație de lungă durată
compunători (ciuperci şi bacterii). Pe scoarţa copacilor cresc numeroşi (1 martie – 1 iunie)
licheni, precum lichenul-galben şi mătreaţa-bradului. Realizează aplicaţia şi adaugă la
În pădure, plantele cresc inegal datorită factorilor abiotici (lumina, portofoliu rezultatele: fişa de ob-
temperatura, umiditatea), formând straturi care se pot observa uşor: servaţie, graficul, colajul.
l alege un copac din apropierea
stratul de frunze moarte şi muşchi, stratul ierburilor, al arbuştilor (tu- locuinţei tale (poate fi şi un pom
felor) şi cel al arborilor (coroanele acestora). În sol, există rădăcini ale fructifer);
plantelor, viermi şi insecte şi resturi vegetale şi animale. l observă-l şi fotografiază-l o
Straturile sunt formate pe verticală, pentru ca fiecare organism să îşi dată la două săptămâni;
găsească spaţiu şi condiţii de supravieţuire. l monitorizează prezenţa ani-
malelor (insecte, păsări etc.) la ni-
2.1. Plantele întâlnite într-o pădure sunt diferite.
velul copacului, prin fotografiere;
OBSERVĂ ŞI IDENTIFICĂ! l utilizează informații meteo-
rologice şi notează în fişa de ob-
Scop: Identificarea unor plante dintr-o pădure şi a rolului lor. servaţie valorile temperaturii, ale
l Priveşte imaginile de mai jos şi recunoaşte plantele. umidităţii şi viteza vântului( în zi-
l Precizează modul de hrănire al organismelor din figura 2. lele în care observi şi fotografiezi
copacul, dar şi alte vieţuitoare din
preajma lui);
l folosind ca model graficul de
mai jos, realizează unul în care să
utilizezi valorile temperaturii nota-
te de tine în fişa de observaţie;
1. 2. 3.
T°C
Pe sol cresc numeroase plante ierboase, precum ferigă (1.), 30
ghiocei, viorea, toporaşi, brânduşe, dar şi plante carnivore ca roua-ceru-
lui (2.); pe scoarţa copacilor şi pe sol, formând adevărate covoraşe verzi, 20
în care-şi găsesc adăpost multe vieţuitoare, se dezvoltă muşchii (plante
inferioare). 10
Feriga prezintă mai multe rădăcini subţiri prinse pe o tulpină îngro-
şată şi maronie, care se găseşte în sol. Pe aceasta se dezvoltă frunzele, cu
codiţa lungă şi formate din numeroase frunzuliţe dispuse asemănător Martie Aprilie Mai
cu o pană. Pe faţa inferioară a frunzelor se observă mici pete maronii
care conţin sporii, cu rol în înmulţire. l la sfârşitul perioadei (1 iunie),
Arbuştii cel mai des întâlniţi sunt: măceş, soc, alun, mur, zmeur, realizează un colaj cu fotografii-
afin, cătină (3.) etc. le din cele trei luni de observaţie;
Arborii sunt plantele reprezentative ale pădurii. În pădurea de foioa- lângă fiecare imagine notează şi
se întâlnim stejar, tei, ulm, frasin, fag şi mesteacăn, iar în cea de conife- factorii abiotici înregistraţi/obser-
re, molid, brad şi pin. vaţi;
Bradul, arborele verde pe care-l împodobim iarna, are frunzele ca l Realizează un text de o jumă-
nişte ace, cu două dunguliţe albe pe faţa inferioară, iar conurile sunt tate de pagină, în care explici cum
un fel de flori care vor ajuta la formarea seminţelor prin care bradul se au influenţat factorii abiotici înfă-
înmulţeşte. Deoarece frunzele nu cad toate odată, bradul are mereu as- ţişarea copacului şi activitatea ani-
malelor, în această perioadă.
pect verde. Nu formează fructe, de aceea seminţele sunt libere.
37

