Page 109 Manual Limba si Literatura Romana
P. 109
Jocuri şi jucării
LECTURĂ UNITATEA 9
Descriptivul literar • Locuri
¾ Valorificând textul dat, descrie în 5–7 enunțuri grădina prin care ar VOCABULAR
trece tatăl şi copiii.
¾ Transcrie din text două fragmente în care este portretizat morarul. horbotă – împletitură fină, dan-
¾ Numeşte o figură de stil folosită de autor în realizarea portretului telă
acestui morar. pelin – plantă cu frunze alb-ver-
¾ Desenează portretul morarului, pornind de la sugestiile oferite de text. zui și cu flori galbene
petic – fâșie, bucată ruptă din-
DESCOPERĂ LUMEA CUVINTELOR tr-o țesătură
Lucrează în caiet următoarele exerciții. Poala Maicii-Domnului – vol-
¾ Scrie forma literară a cuvintelor scrise cu caractere cursive în frag- bură, rochița-rândunicii
mentele următoare: stihar – haină largă (folosită de
• „Când vom trece apa, o să vă iau în cârcă pe amândoi – unul căla- preoți)
re pe umărul drept şi altul pe stângul – ca să nu vă prindă racii de vătrai – cârlig lung sau de
picioare şi să vă gâdile subt talpă.” lopățică, cu coadă, cu care se
• „Și să nu râdeți de mine, că mă pui jos în râu şi trec apa de-a bu- scoate sau se scormonește jarul
șile…” din sobe
¾ Completează tabelul, folosind cuvinte sau secvențe din text:
¾ Transcrie din Pomul cu păpuși:
Plante Vietăți
a) două cuvinte sau structuri (expresii ori fragmente) care se referă
la locurile prezentate;
b) două structuri alcătuite din perechea sub-
stantiv–adjectiv care sunt imagini vizuale
(se adresează văzului).
¾ Reciteşte fragmentele în care să se regăsească
secvențele citate mai jos:
• ,,cele şapte cămăşi albe ale păpuşilor, peste
care tata lor a tras şi un halat verde-deschis”;
• „mărgele galbene de chihlimbar pe care le
mănâncă iepurii noaptea la lună”;
• „pomul cu păpuşi”.
Explică, în 1–2 enunțuri, la ce elemente din re-
alitate ar putea să se refere fiecare dintre aces-
tea. Alege între: „frunze albe şi verzi”; „boabe
de porumb”; „haine pentru păpuşi”; „mărgele
din pietre semiprețioase”; „veşmintele copii-
lor”; „porumb, grâu”.
¾ Alcătuieşte enunțuri în care să foloseşti cu-
vintele şi secvențele următoare, cu sensuri
obişnuite, cunoscute şi folosite de toți vor-
bitorii: „cămăşi albe”, ,,halat verde-deschis”,
,,mărgele de chihlimbar”, ,,păpuşi”.
107
LECTURĂ UNITATEA 9
Descriptivul literar • Locuri
¾ Valorificând textul dat, descrie în 5–7 enunțuri grădina prin care ar VOCABULAR
trece tatăl şi copiii.
¾ Transcrie din text două fragmente în care este portretizat morarul. horbotă – împletitură fină, dan-
¾ Numeşte o figură de stil folosită de autor în realizarea portretului telă
acestui morar. pelin – plantă cu frunze alb-ver-
¾ Desenează portretul morarului, pornind de la sugestiile oferite de text. zui și cu flori galbene
petic – fâșie, bucată ruptă din-
DESCOPERĂ LUMEA CUVINTELOR tr-o țesătură
Lucrează în caiet următoarele exerciții. Poala Maicii-Domnului – vol-
¾ Scrie forma literară a cuvintelor scrise cu caractere cursive în frag- bură, rochița-rândunicii
mentele următoare: stihar – haină largă (folosită de
• „Când vom trece apa, o să vă iau în cârcă pe amândoi – unul căla- preoți)
re pe umărul drept şi altul pe stângul – ca să nu vă prindă racii de vătrai – cârlig lung sau de
picioare şi să vă gâdile subt talpă.” lopățică, cu coadă, cu care se
• „Și să nu râdeți de mine, că mă pui jos în râu şi trec apa de-a bu- scoate sau se scormonește jarul
șile…” din sobe
¾ Completează tabelul, folosind cuvinte sau secvențe din text:
¾ Transcrie din Pomul cu păpuși:
Plante Vietăți
a) două cuvinte sau structuri (expresii ori fragmente) care se referă
la locurile prezentate;
b) două structuri alcătuite din perechea sub-
stantiv–adjectiv care sunt imagini vizuale
(se adresează văzului).
¾ Reciteşte fragmentele în care să se regăsească
secvențele citate mai jos:
• ,,cele şapte cămăşi albe ale păpuşilor, peste
care tata lor a tras şi un halat verde-deschis”;
• „mărgele galbene de chihlimbar pe care le
mănâncă iepurii noaptea la lună”;
• „pomul cu păpuşi”.
Explică, în 1–2 enunțuri, la ce elemente din re-
alitate ar putea să se refere fiecare dintre aces-
tea. Alege între: „frunze albe şi verzi”; „boabe
de porumb”; „haine pentru păpuşi”; „mărgele
din pietre semiprețioase”; „veşmintele copii-
lor”; „porumb, grâu”.
¾ Alcătuieşte enunțuri în care să foloseşti cu-
vintele şi secvențele următoare, cu sensuri
obişnuite, cunoscute şi folosite de toți vor-
bitorii: „cămăşi albe”, ,,halat verde-deschis”,
,,mărgele de chihlimbar”, ,,păpuşi”.
107

