Page 108 Manual Limba si Literatura Romana
P. 108
Jocuri şi jucării
UNITATEA 9 LECTURĂ
Descriptivul literar • Locuri
nu râdeți de mine, că mă pui jos în râu şi trec apa de-a buşile cu voi şi
fac prin apă: coac, oacaca, coac! ca broscoiul ăla de colo, care şi-a scos
botul verde din apă ca să credem că nu este el şi să ne sperie.
O să vă arăt un pom în care cresc păpuși, din care pricină pomul se
cheamă păpușoi, adică tată de păpuși. Păpușile astea n-au mamă, au
numai tată, dar nici nu vă închipuiți ce mai tată au: cu douăsprezece
mustăți și douăsprezece țăcălii de țap, toate roșcovane: așa e neamul
lor; de stat la soare mult s-a pârlit. O să vă arăt o pădure care face
păpuși îmbrăcate gata și încheiate la șapte cămăși albe, peste care
tata lor a tras și un halat verde-deschis. O să vedeți păpușile sculate
în picioare pe pom și înfășurate în stihare.
O să vedeți păpuşile cu părul roşu creț. Le luăm cu noi şi le tundem
şi le schimbăm hainele; pomul cu păpuşi e um pom deştept: tot el face
şi mărgele galbene de chihlimbar, pe care le mănâncă iepurii noaptea
la lună.
Asta e numai un petic din tot ce o să vă arăt. Dacă o vrea tătuțu – şi
trebuie să vrea, că, dacă nu, îl batem cu ciorapii măicuții – o să vă arăt
o grămadă de lucruri, peste apă, peste deal şi dincolo de locul unde
bombăne albinele şi mârâie ursul.
DESCOPERĂ LUMEA TEXTULUI
¾ Precizează o asemănare şi o deosebire între „pomul cu păpuşi” ima-
ginat de tine şi cel zugrăvit de autor.
¾ Desenează „pomul cu păpuşi”, aşa cum este prezentat în text.
¾ Alege răspunsul corect:
• Tătuțul şi măicuța aveau:
a) doi copii;
PROIECT b) un copil;
c) trei copii.
Citește și alte opere literare • În primul paragraf al textului este vorba despre:
cu această temă. Alege texte a) activități zilnice făcute de copii împreună cu părinții;
în versuri sau în proză, din li- b) năzbâtii copilăreşti;
teratura română și universală. c) activități şcolare.
Realizează un proiect cu titlul • Răsplata pentru bună purtare primită de copii de la tatăl lor ar fi:
Imagini ale copilului, în scrieri- a) o vacanță;
le autorilor preferați. Prezintă b) o călătorie;
proiectul sub forma unui pos- c) o ciocolată.
ter sau a unui colaj de foto- • Ca să ajungă la pomul cu păpuşi, tatăl şi copiii ar trebui să treacă:
grafii și de texte. Poți realiza a) prin gărdina ursului şi prin Valea Plângerii;
o prezentare în programele b) pe lângă o moară şi pe lângă un magazin;
PowerPoint sau Prezi, ori un c) printr-o grădină sălbatică şi printr-o apă.
film realizat cu ajutorul tele- • În fragmentul subliniat cu litere cursive, autorul foloseşte:
fonului mobil care să conțină a) narațiunea;
diverse interviuri și imagini di- b) descrierea;
gitale referitoare la temă. c) dialogul .
106
UNITATEA 9 LECTURĂ
Descriptivul literar • Locuri
nu râdeți de mine, că mă pui jos în râu şi trec apa de-a buşile cu voi şi
fac prin apă: coac, oacaca, coac! ca broscoiul ăla de colo, care şi-a scos
botul verde din apă ca să credem că nu este el şi să ne sperie.
O să vă arăt un pom în care cresc păpuși, din care pricină pomul se
cheamă păpușoi, adică tată de păpuși. Păpușile astea n-au mamă, au
numai tată, dar nici nu vă închipuiți ce mai tată au: cu douăsprezece
mustăți și douăsprezece țăcălii de țap, toate roșcovane: așa e neamul
lor; de stat la soare mult s-a pârlit. O să vă arăt o pădure care face
păpuși îmbrăcate gata și încheiate la șapte cămăși albe, peste care
tata lor a tras și un halat verde-deschis. O să vedeți păpușile sculate
în picioare pe pom și înfășurate în stihare.
O să vedeți păpuşile cu părul roşu creț. Le luăm cu noi şi le tundem
şi le schimbăm hainele; pomul cu păpuşi e um pom deştept: tot el face
şi mărgele galbene de chihlimbar, pe care le mănâncă iepurii noaptea
la lună.
Asta e numai un petic din tot ce o să vă arăt. Dacă o vrea tătuțu – şi
trebuie să vrea, că, dacă nu, îl batem cu ciorapii măicuții – o să vă arăt
o grămadă de lucruri, peste apă, peste deal şi dincolo de locul unde
bombăne albinele şi mârâie ursul.
DESCOPERĂ LUMEA TEXTULUI
¾ Precizează o asemănare şi o deosebire între „pomul cu păpuşi” ima-
ginat de tine şi cel zugrăvit de autor.
¾ Desenează „pomul cu păpuşi”, aşa cum este prezentat în text.
¾ Alege răspunsul corect:
• Tătuțul şi măicuța aveau:
a) doi copii;
PROIECT b) un copil;
c) trei copii.
Citește și alte opere literare • În primul paragraf al textului este vorba despre:
cu această temă. Alege texte a) activități zilnice făcute de copii împreună cu părinții;
în versuri sau în proză, din li- b) năzbâtii copilăreşti;
teratura română și universală. c) activități şcolare.
Realizează un proiect cu titlul • Răsplata pentru bună purtare primită de copii de la tatăl lor ar fi:
Imagini ale copilului, în scrieri- a) o vacanță;
le autorilor preferați. Prezintă b) o călătorie;
proiectul sub forma unui pos- c) o ciocolată.
ter sau a unui colaj de foto- • Ca să ajungă la pomul cu păpuşi, tatăl şi copiii ar trebui să treacă:
grafii și de texte. Poți realiza a) prin gărdina ursului şi prin Valea Plângerii;
o prezentare în programele b) pe lângă o moară şi pe lângă un magazin;
PowerPoint sau Prezi, ori un c) printr-o grădină sălbatică şi printr-o apă.
film realizat cu ajutorul tele- • În fragmentul subliniat cu litere cursive, autorul foloseşte:
fonului mobil care să conțină a) narațiunea;
diverse interviuri și imagini di- b) descrierea;
gitale referitoare la temă. c) dialogul .
106

