Page 111 Manual Limba si Literatura Romana
P. 111
Jocuri şi jucării
COMUNICARE ORALĂ UNITATEA 9
Dialoguri între doi participanți • Regulile unui dialog constructiv
DESCOPERĂ
¾ Ascultă Gâlceava pieselor de șah din manualul digital, apoi com-
pletează oral enunțurile, cu informații din dialog.
Piesele de şah care se ceartă pentru supremație sunt … şi … Pe tabla
de şah, … poate să înainteze doar o căsuță (pe orizontală, pe verticală
sau pe diagonală), în timp ce … se poate mişca în voie.
¾ Notează trei cuvinte-cheie potrivite cu tema dialogului.
¾ Urmăreşte secvențele din filmul artistic propus în manualul digital,
apoi completează tabelul:
¾ Enumeră două modalități prin care unul dintre personaje deran-
jează conversația dintre celelalte două.
Personajul Sentimentele/ Elemente de Elemente de
atitudinile comuniare comunicare
exprimate paraverbală nonverbală
(intonație, accent, (mimică, gesturi,
volum, ritm) atitudine)
REŢINE!
Pentru a avea un dialog constructiv este important:
• să-l asculți cu atenție pe interlocutor;
• să intervii doar după ce acesta şi-a exprimat punctul de vedere;
• în cazul în care opiniile nu coincid, să combați doar ideile parte-
nerului de dialog, evitând jignirea acestuia;
• să îți formulezi argumentele pe un ton cald, nu pe unul conflictual.
EXERSEAZĂ
În rezolvarea exercițiilor următoare, respectă regulile unui dialog con-
structiv.
¾ Reciteşte textul lui Tudor Arghezi, de la paginile 107–108.
Imaginează-ți că fetița şi băiatul nu vor să meargă să vadă „pomul cu
păpuşi”, iar părintele încearcă să îi convingă să meargă. Construieşte
un dialog între copii şi tată, apoi interpretează-l, împreună cu doi
colegi sau două colege.
¾ Imaginează-ți că, într-o zi de sâmbătă, părinții tăi vor să te ducă
într-un parc de distracții, iar tu vrei să mergi la muzeul de artă.
Construieşte un dialog în care fiecare îşi motivează opțiunea.
Interpretează-l, împreună cu doi colegi sau două colege.
109
COMUNICARE ORALĂ UNITATEA 9
Dialoguri între doi participanți • Regulile unui dialog constructiv
DESCOPERĂ
¾ Ascultă Gâlceava pieselor de șah din manualul digital, apoi com-
pletează oral enunțurile, cu informații din dialog.
Piesele de şah care se ceartă pentru supremație sunt … şi … Pe tabla
de şah, … poate să înainteze doar o căsuță (pe orizontală, pe verticală
sau pe diagonală), în timp ce … se poate mişca în voie.
¾ Notează trei cuvinte-cheie potrivite cu tema dialogului.
¾ Urmăreşte secvențele din filmul artistic propus în manualul digital,
apoi completează tabelul:
¾ Enumeră două modalități prin care unul dintre personaje deran-
jează conversația dintre celelalte două.
Personajul Sentimentele/ Elemente de Elemente de
atitudinile comuniare comunicare
exprimate paraverbală nonverbală
(intonație, accent, (mimică, gesturi,
volum, ritm) atitudine)
REŢINE!
Pentru a avea un dialog constructiv este important:
• să-l asculți cu atenție pe interlocutor;
• să intervii doar după ce acesta şi-a exprimat punctul de vedere;
• în cazul în care opiniile nu coincid, să combați doar ideile parte-
nerului de dialog, evitând jignirea acestuia;
• să îți formulezi argumentele pe un ton cald, nu pe unul conflictual.
EXERSEAZĂ
În rezolvarea exercițiilor următoare, respectă regulile unui dialog con-
structiv.
¾ Reciteşte textul lui Tudor Arghezi, de la paginile 107–108.
Imaginează-ți că fetița şi băiatul nu vor să meargă să vadă „pomul cu
păpuşi”, iar părintele încearcă să îi convingă să meargă. Construieşte
un dialog între copii şi tată, apoi interpretează-l, împreună cu doi
colegi sau două colege.
¾ Imaginează-ți că, într-o zi de sâmbătă, părinții tăi vor să te ducă
într-un parc de distracții, iar tu vrei să mergi la muzeul de artă.
Construieşte un dialog în care fiecare îşi motivează opțiunea.
Interpretează-l, împreună cu doi colegi sau două colege.
109

