Page 134 Manual Limba si Literatura Romana
P. 134
Locul meu natal
UNITATEA 11 LECTURĂ
Textul explicativ
ŞTIAI? DESCOPERĂ LUMEA CUVINTELOR
AFLĂ MAI MULTE! ¾ Transcrie din text cinci termeni specifici geografiei şi alcătuieşte
În categoria textelor explicati- propoziții cu aceştia.
ve intră și manualele școlare. ¾ Foloseşte în enunțuri perechea de substantive lagună şi lacună.
Anumite texte științifice care
au rolul de a evidenția relația
cauză-efect se încadrează și REŢINE!
ele în aceeași categorie. Textul explicativ are scopul de a-l face pe cititor să înțeleagă un
anumit aspect din realitate.
Textul explicativ ar trebui să răspundă la anumite întrebări: Ce se
explică în text? • Cum explică? • De ce explică? • Cine explică?
Într-un text explicativ: stilul este neutru, întrucât lipsesc mărcile
lingvistice ale afectivității; apar cuvinte specifice unui anumit do-
meniu; sunt prezente cuvinte precum: fiindcă, deoarece, pentru că,
astfel, deci, așadar, prin urmare, iată de ce... etc.; verbele folosite
sunt, de obicei, la modul indicativ, timpul prezent.
EXERSEAZĂ
¾ Precizează două argumente prin care să arăți că textul Un pământ
mereu tânăr are caracteristicile unui text explicativ.
¾ Caută un alt text explicativ în manualele tale. Prezintă-l colegilor pe
baza unei scheme în care să arăți: Ce se explică în text? Cine explică
în text? Cum explică? De ce explică?
CITEŞTE!
Citeşte cu atenție textele de mai jos, pentru a putea rezolva cerințele prezentate la final.
A B
„În Delta Dunării există mai multe specii de „În plaurul plutitor, adică în pământul nou
păsări decât oriunde altundeva în țara noastră, alcătuit din aluviuni, stuhuri, plante şi tot ce adu-
deoarece Delta reprezintă un ecosistem unic, în nă şi preface moartea, − o viață nouă şi înfrigurată
care trăiesc specii adaptate atât mediului terestru, fremăta.
cât şi celui acvatic (fluvial şi marin). Plante necunoscute scânteiau în soare.
a) Din acest motiv Delta Dunării a fost declarată Lejnicioare albastre se cățărau spre pămătufu-
rezervație a biosferei şi beneficiază de o ocro- rile stuhului. Liane felurite se amestecau alcătuind
tire corespunzătoare, fiind inclusă (aşa cum ai draperii. Într-o luncă de tamarix, înflorită ca cerul,
aflat în clasa a IV-a la orele de istorie) în patri- cântau, într-un amurg privighetorile.
moniul UNESCO. În adâncul umbrei, în dosul acestui strălucit
Flora Deltei este reprezentată în mare parte de decor, miile de paseri şi de animale trăiau o viață
o vegetație proprie zonelor umede (stuful, papura, neînfrânată.
rogozul, salcia pitică). Şi subt ele, în apa fierbinte, mâlul cald, altă viaţă
Păduri de salcie, frasin, arin, plop cresc pe a gângăniilor fără număr, fără sfârşit, multiplă şi
grinduri. fabuloasă, izvorâtă din veşnicie.
132
UNITATEA 11 LECTURĂ
Textul explicativ
ŞTIAI? DESCOPERĂ LUMEA CUVINTELOR
AFLĂ MAI MULTE! ¾ Transcrie din text cinci termeni specifici geografiei şi alcătuieşte
În categoria textelor explicati- propoziții cu aceştia.
ve intră și manualele școlare. ¾ Foloseşte în enunțuri perechea de substantive lagună şi lacună.
Anumite texte științifice care
au rolul de a evidenția relația
cauză-efect se încadrează și REŢINE!
ele în aceeași categorie. Textul explicativ are scopul de a-l face pe cititor să înțeleagă un
anumit aspect din realitate.
Textul explicativ ar trebui să răspundă la anumite întrebări: Ce se
explică în text? • Cum explică? • De ce explică? • Cine explică?
Într-un text explicativ: stilul este neutru, întrucât lipsesc mărcile
lingvistice ale afectivității; apar cuvinte specifice unui anumit do-
meniu; sunt prezente cuvinte precum: fiindcă, deoarece, pentru că,
astfel, deci, așadar, prin urmare, iată de ce... etc.; verbele folosite
sunt, de obicei, la modul indicativ, timpul prezent.
EXERSEAZĂ
¾ Precizează două argumente prin care să arăți că textul Un pământ
mereu tânăr are caracteristicile unui text explicativ.
¾ Caută un alt text explicativ în manualele tale. Prezintă-l colegilor pe
baza unei scheme în care să arăți: Ce se explică în text? Cine explică
în text? Cum explică? De ce explică?
CITEŞTE!
Citeşte cu atenție textele de mai jos, pentru a putea rezolva cerințele prezentate la final.
A B
„În Delta Dunării există mai multe specii de „În plaurul plutitor, adică în pământul nou
păsări decât oriunde altundeva în țara noastră, alcătuit din aluviuni, stuhuri, plante şi tot ce adu-
deoarece Delta reprezintă un ecosistem unic, în nă şi preface moartea, − o viață nouă şi înfrigurată
care trăiesc specii adaptate atât mediului terestru, fremăta.
cât şi celui acvatic (fluvial şi marin). Plante necunoscute scânteiau în soare.
a) Din acest motiv Delta Dunării a fost declarată Lejnicioare albastre se cățărau spre pămătufu-
rezervație a biosferei şi beneficiază de o ocro- rile stuhului. Liane felurite se amestecau alcătuind
tire corespunzătoare, fiind inclusă (aşa cum ai draperii. Într-o luncă de tamarix, înflorită ca cerul,
aflat în clasa a IV-a la orele de istorie) în patri- cântau, într-un amurg privighetorile.
moniul UNESCO. În adâncul umbrei, în dosul acestui strălucit
Flora Deltei este reprezentată în mare parte de decor, miile de paseri şi de animale trăiau o viață
o vegetație proprie zonelor umede (stuful, papura, neînfrânată.
rogozul, salcia pitică). Şi subt ele, în apa fierbinte, mâlul cald, altă viaţă
Păduri de salcie, frasin, arin, plop cresc pe a gângăniilor fără număr, fără sfârşit, multiplă şi
grinduri. fabuloasă, izvorâtă din veşnicie.
132

