Page 135 Manual Limba si Literatura Romana
P. 135
Locul meu natal


LECTURĂ UNITATEA 11
Textul explicativ


Ochiurile de apă sunt ocupate de o vegetație Pajura țipa sus în cer, unde curgea râul cel
plutitoare. Aici, nuferii se întind în voie. mare al vânturilor. Mai aproape de noi pluteau
În pădurile Deltei cresc arbori precum: stejarul şi vâsleau lebedele şi cormoranii. Lopătari albi se
pufos şi stejarul brumăriu; frasinul, plopul, ulmul, înşirau pe deasupra trestiilor. Din scorburi bătrâne
precum şi arbuşti şi – printre numeroasele plante de sălcii tresăreau egrete graţioase – ca nişte
agățătoare – o liana specifică zonei mediteraneene. bucăţi de zăpadă înaripată. Şi raţele, şi gâştele,
Din împletirea rizomilor de stuf, s-au format pla- şi bâtlanii, şi cocorii, şi becaţele şi pescăruşii de
urii – insule plutitoare pe care cuibăresc păsările.” felurite neamuri...”
(Caludia Zbârcea, „Notițe de biologie”) (Mihail Sadoveanu, Mirajul)
DESCOPERĂ

¾ Completează tabelul de mai jos cu termeni din ambele texte, care
se referă la:
Flora Deltei Dunării Fauna Deltei Dunării


¾ Folosind informațiile din textul A, explică de ce în Delta Dunării
există mai multe specii de păsări decât oriunde altundeva în țara
noastră.
¾ Ce înseamnă următoarele noțiuni specifice unor domenii ştiințifice
(biologie, ecologie): ecosistem, biosferă, rizom? Foloseşte un dicțio-
nar explicativ sau intră pe site-ul www.dexonline.ro.
¾ Transcrie din textul B două comparații şi apoi desenează ceea ce îți Textul A
sugerează acestea.
¾ Reciteşte textele A şi B, apoi completează diagrama Venn, urmărind:
a) Ce se prezintă în texte?
b) Cum sunt prezentate aceste aspecte din realitate?
c) viziunea (obiectivă/ subiectivă) asupra realității; limbajul (sensu-
rile cuvintelor; figurile de stil; părțile de vorbire folosite frecvent).
d) Ce scop au cele două texte: informativ, estetic, persuasiv, explicativ?
Textul B
REŢINE!

În viața de zi cu zi, găseşti descrieri nonliterare în manualul de geografie, într-un ghid turistic, în textele
ştiințifice, într-o rețetă de bucătărie, în reclame, într-un anunț, într-un buletin meteorologic, într-un articol
de ziar sau de revistă etc.
a) Într-o descriere nonliterară: • perspectiva celui care descrie este una obiectivă, conformă realității •
figurile de stil lipsesc, de regulă • cuvintele sunt folosite cu sensul lor propriu, cunoscut de majoritatea
vorbitorilor; dacă descrierea este una ştiințifică, în text sunt prezente neologisme (cuvinte noi) sau ter-
meni de specialitate • ca în orice descriere, predomină substantivele şi adjectivele, iar verbele sunt, de
cele mai multe ori, la timpul prezent. O descriere nonliterară are, în general un scop informativ (când
oferă informații clare, precise) sau persuasiv (când urmăreşte să convingă pe cineva).

EXERSEAZĂ
¾ Precizează două argumente prin care să justifici faptul că textul A este descriptiv nonliterar.
¾ Pornind de la cele două texte, redactează un mesaj pe care să i-l expediezi prin e-mail unui prieten, pen-
tru a-l convinge să viziteze Delta Dunării.
133
   130   131   132   133   134   135   136   137   138   139   140