Page 9 Manual Limba si Literatura Romana
P. 9






Competențe generale şi specifice


COMPETENȚE GENERALE 3. Redactarea textului scris de diverse tipuri
1. Participarea la interacțiuni verbale în diver- 3.1. Redactarea unui text scurt pe teme familiare,
se situații de comunicare, prin receptarea şi având în vedere etapele procesului de scriere şi
producerea textului oral structurile specifice, pentru a comunica idei şi
2. Receptarea textului scris de diverse tipuri informații sau pentru a relata experiențe trăite
3. Redactarea textului scris de diverse tipuri sau imaginate
4. Utilizarea corectă, adecvată şi eficientă a 3.2. Redactarea, individual şi/sau în echipă, a unui
limbii în procesul comunicării orale şi scrise text simplu, pe o temă familiară, cu integrarea
5. Exprimarea identității lingvistice şi cultura- unor imagini, desene, scheme
le proprii în context național şi internațional 3.3. Analizarea constantă a propriului scris/a unor
texte diverse din punctul de vedere al corecti-
COMPETENȚE SPECIFICE tudinii, al lizibilității, al coerenței şi al clarității
1. Participarea la interacțiuni verbale în diver- 3.4. Observarea atitudinilor manifestate în proce-
se situații de comunicare prin receptarea şi pro- sul redactării unui text, identificând aspectele
ducerea textului oral care necesită îmbunătățire
1.1. Identificarea temei, a unor informații esențiale
şi de detaliu, a intențiilor de comunicare expli- 4. Utilizarea corectă, adecvată şi eficientă a
cite şi/sau a comportamentelor care exprimă limbii în procesul comunicării orale şi scrise
emoții din texte narative, monologate sau dia- 4.1. Utilizarea achizițiilor sintactice şi morfologi-
logate ce de bază ale limbii române standard pentru
1.2. Prezentarea orală, pe baza unor repere date de înțelegerea şi exprimarea corectă a intențiilor
profesor, a unor informații şi a unor idei, expri- comunicative
mând opinii, emoții şi sentimente prin partici- 4.2. Aplicarea achizițiilor lexicale şi semantice de
parea la discuții pe teme familiare, de interes bază, în procesul de înțelegere şi de exprimare
sau pornind de la textele ascultate/citite corectă a intențiilor comunicative
1.3. Identificarea unor elemente paraverbale şi 4.3. Monitorizarea propriei pronunții şi scrieri şi a
nonverbale, în funcție de situația de comunicare pronunției şi scrierii celorlalți, valorificând achi-
1.4. Realizarea unei interacțiuni verbale cu doi in- zițiile fonetice de bază
terlocutori, folosind strategii simple de asculta- 4.4. Respectarea normelor ortografice şi ortoepice
re activă şi manifestând un comportament co- în utilizarea structurilor fonetice, lexicale şi sin-
municativ politicos față de interlocutor(i) tactico-morfologice în interacțiunea verbală
4.5. Utilizarea competenței lingvistice în corelație
2. Receptarea textului scris de diverse tipuri cu gândirea logică/analogică, în procesul de în-
2.1. Identificarea informațiilor importante din tex- vățare pe tot parcursul vieții
te literare şi nonliterare, continue, discontinue
şi multimodale 5. Exprimarea identității lingvistice şi cultura-
2.2. Identificarea temei şi a ideilor principale şi se- le proprii în context național şi internațional
cundare din texte diverse 5.1. Asocierea unor experiențe proprii de viață şi
2.3. Formularea unui răspuns personal şi/sau a de lectură cu acelea provenind din alte culturi
unui răspuns creativ pe marginea unor texte de 5.2. Identificarea unor valori culturale promovate
diferite tipuri, pe teme familiare în textele autorilor români din diferite perioade
2.4. Manifestarea interesului şi focalizarea atenției istorice
în timpul lecturii unor texte pe teme familiare
2.5. Observarea comportamentelor şi a atitudinilor
de lectură, identificând aspectele care necesită
îmbunătățire

7
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14