Page 123 Manual Limba si Literatura Romana
P. 123
copilăria de ieri şi de azi
Trecutul şi prezentul din jurul nostru
„Am fost dat la şcoală la 8 ani, doar ca să
învăţ să mă iscălesc. Apoi, asemenea fraţi-
lor mei mai mari, ar fi urmat să ar pămân-
tul şi să cresc vite. În primul an abia am
trecut clasa, deşi m-am trezit cu uimire că
copilăria de ieri şi de azi
Trecutul şi prezentul din jurul nostru
învăţasem să citesc. Mai departe nu pu-
team merge, pentru că nu aveam cărţi.
Mama mi-a dat cinci lei, de care făcuse
„Am fost dat la şcoală la 8 ani, doar ca să
cu greu rost, să-mi cumpăr măcar Citirea.
învăţ să mă iscălesc. Apoi, asemenea fraţi-
Jocuri şi jucării lor mei mai mari, ar fi urmat să ar pămân-
Dar o Citire costa 25 de lei şi învăţătorul
s-a angajat să-mi cumpere, de banii pe ca-
REDACTARE UNITATEA 10 tul şi să cresc vite. În primul an abia am
re-i aveam, un maculator.”
Organizarea informației dintr-un text citit • Schemele trecut clasa, deşi m-am trezit cu uimire că
Copiii învață meșteșugurile părinților și bunicilor.
copilăria de ieri şi de azi (Marin Preda, Viaţa ca o pradă)
Trecutul şi prezentul din jurul nostru
învăţasem să citesc. Mai departe nu pu-
AMINTEŞTE-ŢI! ISTORIA CUVINTELOR team merge, pentru că nu aveam cărţi.
Exerseaz\
Mama mi-a dat cinci lei, de care făcuse
În acest manual de limba română ai descoperit, până acum, mai mul- „Am fost dat la şcoală la 8 ani, doar ca să
Răspunde la următoarele întrebări:
te modalități de organizare a informației dintr-un text citit: Cuvântul schemă provine din cu greu rost, să-mi cumpăr măcar Citirea.
învăţ să mă iscălesc. Apoi, asemenea fraţi-
• „ciorchinele”; grecescul skhēma, care în- Dar o Citire costa 25 de lei şi învăţătorul
• De ce şi-au trimis părinţii copilul la şcoală abia la vârsta de 8 ani?
lor mei mai mari, ar fi urmat să ar pămân-
• harta textului; seamnă „formă, plan”. Orice re- s-a angajat să-mi cumpere, de banii pe ca-
• Cum îți explici atitudinea față de educație a părinților personajului?
tul şi să cresc vite. În primul an abia am
• tabelul; prezentare grafică simplificată re-i aveam, un maculator.”
• Amintește-ți ce ai învățat la educație civică despre drepturile copilului. Ce drept îi
trecut clasa, deşi m-am trezit cu uimire că
• planul de idei; (a unui obiect, fenomen, pro-
ces, text etc.) este o schemă.
era încălcat copilului din text?
• notițele. Copiii învață meșteșugurile părinților și bunicilor. (Marin Preda, Viaţa ca o pradă)
învăţasem să citesc. Mai departe nu pu-
Reciteşte informațiile prezentate în paginile menționate. Precizează un motiv pentru care băiatul nu putea continua școala.
team merge, pentru că nu aveam cărţi.
Exerseaz\
Mama mi-a dat cinci lei, de care făcuse
cu greu rost, să-mi cumpăr măcar Citirea.
REŢINE! Răspunde la următoarele întrebări:
Dar o Citire costa 25 de lei şi învăţătorul
• De ce şi-au trimis părinţii copilul la şcoală abia la vârsta de 8 ani?
Informația dintr-un text citit se poate organiza sub forma unei sche-
• Cum îți explici atitudinea față de educație a părinților personajului?
me. Aceasta este o schiță, un plan care cuprinde idei generale, detalii s-a angajat să-mi cumpere, de banii pe ca-
esențiale şi care oferă o imagine de ansamblu asupra unui subiect. re-i aveam, un maculator.”
• Amintește-ți ce ai învățat la educație civică despre drepturile copilului. Ce drept îi
„Ciorchinele”, harta textului, tabelul, planul de idei sunt tipuri de (Marin Preda, Viaţa ca o pradă)
Copiii învață meșteșugurile părinților și bunicilor.
era încălcat copilului din text?
scheme. Ele te ajută să înveți mai uşor, indiferent de materia la care
Precizează un motiv pentru care băiatul nu putea continua școala.
le foloseşti.
Exerseaz\ Copiii s-au jucat dintotdeauna. Acestea sunt câteva jucării din trecut.
Răspunde la următoarele întrebări: Scrie o compunere în care să prezinţi viaţa unui copil din trecut. Prezintă avantajele şi
dezavantajele vieţii sale. Foloseşte informaţiile învăţate la educaţie civică despre dreptu-
EXERSEAZĂ • De ce şi-au trimis părinţii copilul la şcoală abia la vârsta de 8 ani?
• Cum îți explici atitudinea față de educație a părinților personajului?
¾ Realizează o schemă pentru a organiza informațiile din fragmentul rile care le sunt garantate copiilor în prezent. Cum crezi că trăiau copiii pe vremea când
• Amintește-ți ce ai învățat la educație civică despre drepturile copilului. Ce drept îi
de mai jos. În schema realizată de tine vei înregistra: trei cuvinte-cheie nu aveau aceste drepturi?
era încălcat copilului din text?
corespunzătoare temei; trei idei principale desprinse din text. Întreabă-ți părinţii cum a fost copilăria lor. Notează, într-un carneţel, cum învăţau, ce
„Minunatele jucării din vremea noastră, cu componente electroni- jocuri jucau, ce drepturi şi ce obligaţii aveau. Prezintă aceste notiţe colegilor.
Precizează un motiv pentru care băiatul nu putea continua școala.
ce, nu trebuie să ne facă să le uităm pe cele cu care se jucau bunicii
Copiii s-au jucat dintotdeauna. Acestea sunt câteva jucării din trecut.
şi străbunicii noştri. 18
Acum o sută de ani, copiii îşi meştereau jucăriile cu mâna lor. Sau
Scrie o compunere în care să prezinţi viaţa unui copil din trecut. Prezintă avantajele şi
inventau jocuri fără jucării, care îi bucurau la fel de mult ca acelea
sofisticate de azi. dezavantajele vieţii sale. Foloseşte informaţiile învăţate la educaţie civică despre dreptu-
Dacă aş fi profesor, aş organiza un concurs: cine inventează cel mai
rile care le sunt garantate copiilor în prezent. Cum crezi că trăiau copiii pe vremea când
frumos joc fără jucării. Putem să ne jucăm cu orice, cu pietrele, cu
nu aveau aceste drepturi?
frunzele, cu norii de pe cer. Sau cu propria noastră minte, care este
Întreabă-ți părinţii cum a fost copilăria lor. Notează, într-un carneţel, cum învăţau, ce
cea mai frumoasă jucărie din lume.” (Alex. Ștefănescu, Jocuri şi ju-
cării de altădată) jocuri jucau, ce drepturi şi ce obligaţii aveau. Prezintă aceste notiţe colegilor.
¾ Urmăreşte în manualul digital filmul Jocuri și jucării de altădată, con-
Copiii s-au jucat dintotdeauna. Acestea sunt câteva jucării din trecut.
18
tinuarea fragmentului prezentat în exercițiul anterior. Apoi com- Jucării din Antichitate
Scrie o compunere în care să prezinţi viaţa unui copil din trecut. Prezintă avantajele şi
pletează o schemă (un tabel, un „ciorchine” etc.) cu informațiile pe
care le-ai aflat, urmărind:
dezavantajele vieţii sale. Foloseşte informaţiile învăţate la educaţie civică despre dreptu-
• Care sunt jocurile – individuale şi de grup – din trecut?
rile care le sunt garantate copiilor în prezent. Cum crezi că trăiau copiii pe vremea când
• Ce jucării – din hârtie şi din alte materiale – se confecționau
altădată? nu aveau aceste drepturi?
Întreabă-ți părinţii cum a fost copilăria lor. Notează, într-un carneţel, cum învăţau, ce
jocuri jucau, ce drepturi şi ce obligaţii aveau. Prezintă aceste notiţe colegilor.
121
18
Trecutul şi prezentul din jurul nostru
„Am fost dat la şcoală la 8 ani, doar ca să
învăţ să mă iscălesc. Apoi, asemenea fraţi-
lor mei mai mari, ar fi urmat să ar pămân-
tul şi să cresc vite. În primul an abia am
trecut clasa, deşi m-am trezit cu uimire că
copilăria de ieri şi de azi
Trecutul şi prezentul din jurul nostru
învăţasem să citesc. Mai departe nu pu-
team merge, pentru că nu aveam cărţi.
Mama mi-a dat cinci lei, de care făcuse
„Am fost dat la şcoală la 8 ani, doar ca să
cu greu rost, să-mi cumpăr măcar Citirea.
învăţ să mă iscălesc. Apoi, asemenea fraţi-
Jocuri şi jucării lor mei mai mari, ar fi urmat să ar pămân-
Dar o Citire costa 25 de lei şi învăţătorul
s-a angajat să-mi cumpere, de banii pe ca-
REDACTARE UNITATEA 10 tul şi să cresc vite. În primul an abia am
re-i aveam, un maculator.”
Organizarea informației dintr-un text citit • Schemele trecut clasa, deşi m-am trezit cu uimire că
Copiii învață meșteșugurile părinților și bunicilor.
copilăria de ieri şi de azi (Marin Preda, Viaţa ca o pradă)
Trecutul şi prezentul din jurul nostru
învăţasem să citesc. Mai departe nu pu-
AMINTEŞTE-ŢI! ISTORIA CUVINTELOR team merge, pentru că nu aveam cărţi.
Exerseaz\
Mama mi-a dat cinci lei, de care făcuse
În acest manual de limba română ai descoperit, până acum, mai mul- „Am fost dat la şcoală la 8 ani, doar ca să
Răspunde la următoarele întrebări:
te modalități de organizare a informației dintr-un text citit: Cuvântul schemă provine din cu greu rost, să-mi cumpăr măcar Citirea.
învăţ să mă iscălesc. Apoi, asemenea fraţi-
• „ciorchinele”; grecescul skhēma, care în- Dar o Citire costa 25 de lei şi învăţătorul
• De ce şi-au trimis părinţii copilul la şcoală abia la vârsta de 8 ani?
lor mei mai mari, ar fi urmat să ar pămân-
• harta textului; seamnă „formă, plan”. Orice re- s-a angajat să-mi cumpere, de banii pe ca-
• Cum îți explici atitudinea față de educație a părinților personajului?
tul şi să cresc vite. În primul an abia am
• tabelul; prezentare grafică simplificată re-i aveam, un maculator.”
• Amintește-ți ce ai învățat la educație civică despre drepturile copilului. Ce drept îi
trecut clasa, deşi m-am trezit cu uimire că
• planul de idei; (a unui obiect, fenomen, pro-
ces, text etc.) este o schemă.
era încălcat copilului din text?
• notițele. Copiii învață meșteșugurile părinților și bunicilor. (Marin Preda, Viaţa ca o pradă)
învăţasem să citesc. Mai departe nu pu-
Reciteşte informațiile prezentate în paginile menționate. Precizează un motiv pentru care băiatul nu putea continua școala.
team merge, pentru că nu aveam cărţi.
Exerseaz\
Mama mi-a dat cinci lei, de care făcuse
cu greu rost, să-mi cumpăr măcar Citirea.
REŢINE! Răspunde la următoarele întrebări:
Dar o Citire costa 25 de lei şi învăţătorul
• De ce şi-au trimis părinţii copilul la şcoală abia la vârsta de 8 ani?
Informația dintr-un text citit se poate organiza sub forma unei sche-
• Cum îți explici atitudinea față de educație a părinților personajului?
me. Aceasta este o schiță, un plan care cuprinde idei generale, detalii s-a angajat să-mi cumpere, de banii pe ca-
esențiale şi care oferă o imagine de ansamblu asupra unui subiect. re-i aveam, un maculator.”
• Amintește-ți ce ai învățat la educație civică despre drepturile copilului. Ce drept îi
„Ciorchinele”, harta textului, tabelul, planul de idei sunt tipuri de (Marin Preda, Viaţa ca o pradă)
Copiii învață meșteșugurile părinților și bunicilor.
era încălcat copilului din text?
scheme. Ele te ajută să înveți mai uşor, indiferent de materia la care
Precizează un motiv pentru care băiatul nu putea continua școala.
le foloseşti.
Exerseaz\ Copiii s-au jucat dintotdeauna. Acestea sunt câteva jucării din trecut.
Răspunde la următoarele întrebări: Scrie o compunere în care să prezinţi viaţa unui copil din trecut. Prezintă avantajele şi
dezavantajele vieţii sale. Foloseşte informaţiile învăţate la educaţie civică despre dreptu-
EXERSEAZĂ • De ce şi-au trimis părinţii copilul la şcoală abia la vârsta de 8 ani?
• Cum îți explici atitudinea față de educație a părinților personajului?
¾ Realizează o schemă pentru a organiza informațiile din fragmentul rile care le sunt garantate copiilor în prezent. Cum crezi că trăiau copiii pe vremea când
• Amintește-ți ce ai învățat la educație civică despre drepturile copilului. Ce drept îi
de mai jos. În schema realizată de tine vei înregistra: trei cuvinte-cheie nu aveau aceste drepturi?
era încălcat copilului din text?
corespunzătoare temei; trei idei principale desprinse din text. Întreabă-ți părinţii cum a fost copilăria lor. Notează, într-un carneţel, cum învăţau, ce
„Minunatele jucării din vremea noastră, cu componente electroni- jocuri jucau, ce drepturi şi ce obligaţii aveau. Prezintă aceste notiţe colegilor.
Precizează un motiv pentru care băiatul nu putea continua școala.
ce, nu trebuie să ne facă să le uităm pe cele cu care se jucau bunicii
Copiii s-au jucat dintotdeauna. Acestea sunt câteva jucării din trecut.
şi străbunicii noştri. 18
Acum o sută de ani, copiii îşi meştereau jucăriile cu mâna lor. Sau
Scrie o compunere în care să prezinţi viaţa unui copil din trecut. Prezintă avantajele şi
inventau jocuri fără jucării, care îi bucurau la fel de mult ca acelea
sofisticate de azi. dezavantajele vieţii sale. Foloseşte informaţiile învăţate la educaţie civică despre dreptu-
Dacă aş fi profesor, aş organiza un concurs: cine inventează cel mai
rile care le sunt garantate copiilor în prezent. Cum crezi că trăiau copiii pe vremea când
frumos joc fără jucării. Putem să ne jucăm cu orice, cu pietrele, cu
nu aveau aceste drepturi?
frunzele, cu norii de pe cer. Sau cu propria noastră minte, care este
Întreabă-ți părinţii cum a fost copilăria lor. Notează, într-un carneţel, cum învăţau, ce
cea mai frumoasă jucărie din lume.” (Alex. Ștefănescu, Jocuri şi ju-
cării de altădată) jocuri jucau, ce drepturi şi ce obligaţii aveau. Prezintă aceste notiţe colegilor.
¾ Urmăreşte în manualul digital filmul Jocuri și jucării de altădată, con-
Copiii s-au jucat dintotdeauna. Acestea sunt câteva jucării din trecut.
18
tinuarea fragmentului prezentat în exercițiul anterior. Apoi com- Jucării din Antichitate
Scrie o compunere în care să prezinţi viaţa unui copil din trecut. Prezintă avantajele şi
pletează o schemă (un tabel, un „ciorchine” etc.) cu informațiile pe
care le-ai aflat, urmărind:
dezavantajele vieţii sale. Foloseşte informaţiile învăţate la educaţie civică despre dreptu-
• Care sunt jocurile – individuale şi de grup – din trecut?
rile care le sunt garantate copiilor în prezent. Cum crezi că trăiau copiii pe vremea când
• Ce jucării – din hârtie şi din alte materiale – se confecționau
altădată? nu aveau aceste drepturi?
Întreabă-ți părinţii cum a fost copilăria lor. Notează, într-un carneţel, cum învăţau, ce
jocuri jucau, ce drepturi şi ce obligaţii aveau. Prezintă aceste notiţe colegilor.
121
18

