Page 126 Manual Limba si Literatura Romana
P. 126
Jocuri şi jucării
UNITATEA 10 ELEMENTE DE CONSTRUCȚIE A COMUNICĂRII
Numeralul
¾ Scrie cu cifre şi litere:
a) vârsta ta;
b) data naşterii tale;
c) secolul în care trăieşti;
d) ora la care rezolvi acest exercițiu;
e) în ce clasă eşti;
f) în a câta bancă stai în clasă.
¾ Citeşte cu atenție următoarea problemă versificată, pentru a putea
rezolva cerințele:
„Trei pisici şi-au pus în gând Motănița cea mai mică.
Să-i prindă pe şoricei Iar pisica cea mai mare
Atunci când îi văd furând A prins douăzeci şi trei
Grâu, porumb, mălai şi mei. Și i-au pus pe toți în cuşcă…
Șapte şoricei, de-odată, Să-mi spuneți: câți şoricei?”
A adus prima pisică (Marius Mărăcinescu, Trei pisici)
Și cu patru mai puțini
a) Subliniază numeralele cardinale şi numeralele ordinale din
poezia de mai sus.
b) Precizează felul numeralelor.
c) Rezolvă problema; apoi scrie rezultatul ei cu cifre şi litere.
¾ Compune textul unei probleme, pornind de la următorul calcul ma-
tematic:
1 254 – (33 x 4 : 2) = ...
Scrie cu litere numeralele care vor constitui datele problemei. Fo-
loseşte în textul problemei create de tine şi două numerale ordinale.
Numeralul cardinal
DESCOPERĂ
¾ Subliniază numeralele cardinale din enunțurile următoare, după ce
le-ai copiat în caiet:
La Școala ,,O sută treizeci de prieteni zburătăciți,” suntem douăzeci
şi patru de buburuze în clasă: şaptesprezece băieți şi şapte fete. În fi-
ecare pauză, acestea citesc. Cinci băieți cântă, trei bat mingea, iar cei-
lalți rezolvă probleme. Câți băieți rezolvă probleme?
¾ Precizează din ce cuvinte sunt alcătuite primele trei numerale.
REŢINE!
Numeralele cardinale sunt:
• simple: toate cele care redau numerele de la unu la zece, şi sută,
mie, milion, miliard;
• compuse: redau numerele de la unsprezece la nouăzeci şi nouă şi
pe acelea mai mari de o sută unu.
Numeralele cardinale unu, doi şi compusele lor au forme diferențiate
după gen.
124
UNITATEA 10 ELEMENTE DE CONSTRUCȚIE A COMUNICĂRII
Numeralul
¾ Scrie cu cifre şi litere:
a) vârsta ta;
b) data naşterii tale;
c) secolul în care trăieşti;
d) ora la care rezolvi acest exercițiu;
e) în ce clasă eşti;
f) în a câta bancă stai în clasă.
¾ Citeşte cu atenție următoarea problemă versificată, pentru a putea
rezolva cerințele:
„Trei pisici şi-au pus în gând Motănița cea mai mică.
Să-i prindă pe şoricei Iar pisica cea mai mare
Atunci când îi văd furând A prins douăzeci şi trei
Grâu, porumb, mălai şi mei. Și i-au pus pe toți în cuşcă…
Șapte şoricei, de-odată, Să-mi spuneți: câți şoricei?”
A adus prima pisică (Marius Mărăcinescu, Trei pisici)
Și cu patru mai puțini
a) Subliniază numeralele cardinale şi numeralele ordinale din
poezia de mai sus.
b) Precizează felul numeralelor.
c) Rezolvă problema; apoi scrie rezultatul ei cu cifre şi litere.
¾ Compune textul unei probleme, pornind de la următorul calcul ma-
tematic:
1 254 – (33 x 4 : 2) = ...
Scrie cu litere numeralele care vor constitui datele problemei. Fo-
loseşte în textul problemei create de tine şi două numerale ordinale.
Numeralul cardinal
DESCOPERĂ
¾ Subliniază numeralele cardinale din enunțurile următoare, după ce
le-ai copiat în caiet:
La Școala ,,O sută treizeci de prieteni zburătăciți,” suntem douăzeci
şi patru de buburuze în clasă: şaptesprezece băieți şi şapte fete. În fi-
ecare pauză, acestea citesc. Cinci băieți cântă, trei bat mingea, iar cei-
lalți rezolvă probleme. Câți băieți rezolvă probleme?
¾ Precizează din ce cuvinte sunt alcătuite primele trei numerale.
REŢINE!
Numeralele cardinale sunt:
• simple: toate cele care redau numerele de la unu la zece, şi sută,
mie, milion, miliard;
• compuse: redau numerele de la unsprezece la nouăzeci şi nouă şi
pe acelea mai mari de o sută unu.
Numeralele cardinale unu, doi şi compusele lor au forme diferențiate
după gen.
124

