Page 127 Manual Limba si Literatura Romana
P. 127
Jocuri şi jucării


ELEMENTE DE CONSTRUCȚIE A COMUNICĂRII UNITATEA 10
Numeralul cardinal


Numeralele cardinale compuse se formează astfel: ŞTIAI?
• de la unsprezece la nouăsprezece: numeral + prepoziția spre + AFLĂ MAI MULTE!
numeralul zece (şaptesprezece); • Numeralele cardinale de
• de la douăzeci la nouăzeci şi nouă: numeral + -zeci + şi + numeral la douăzeci în sus pot fi urmate
(douăzeci şi patru) de substantive cu rol de atribut.
• de la o sută în sus: numeral care exprimă sute sau mii + numeral Acestea se leagă de numeral cu
simplu sau compus (o sută treizeci). ajutorul cuvântului de (douăzeci
EXERSEAZĂ de ani, patruzeci de zile).
Rezolvă următoarele exerciții în caiet. • Pentru exprimarea datei, pen-
tru prima zi a lunii se folosește
¾ Completează următorul fragment din poezia Zece mâțe de Tudor Ar- numeralul ordinal întâi: întâi
ghezi, cu numeralele cardinale potrivite: iunie. Celelalte zile ale sunt de-
„Zece mâțe-au fost poftite ... mâțe-ascultă-aici semnate prin numerale cardina-
La un ceai, pe negândite. Un concert pentru pisici. le: unsprezece martie, cinci mai,
Dar, de teamă să n-o plouă, Una sforăie pe nas treizeci și unu (nu treizeci și una!)
Poate şi de altă frică, Și acuma doarme dusă. august.
Stă la uşa cea mai mică Și din toată ceata spusă • Pentru a doua zi a lunii și pen-
Și-au plecat de-acasă ... Mâțe ... au mai rămas.” tru compusele cu doi se foloseș-
¾ Scrie cu litere următoarele numerale: 5, 13, 14, 16, 18, 60, 118, 2 047. te forma de feminin: două, do­
¾ Precizează funcția sintactică a numeralelor subliniate în exemplele uăsprezece sau douăzeci și două
de mai jos: mai.
Zece buburuze zboară. Cinci au aterizat pe un lăstar. • Pentru exprimarea orei, sunt
¾ Alcătuieşte enunțuri în care să foloseşti numeralele treisprezece şi corecte următoarele forme: ora
cincizeci cu rol de subiect şi cu rol de atribut. douăzeci și unu, ora două/două­
¾ Subliniază varianta corectă. Verifică dacă ai răspuns corect folosind sprezece/douăzeci și două.
un dicționar:

unu noiembrie/întâi noiembrie şaptesprezece/şaptisprezece,
optusprezece/optsprezece douăzeci şi una de fete/douăzeci
şi unu de fete
paisprezece/patrusprezece ora doisprezece/ora douăsprezece

¾ Precizează ce parte de vorbire sunt cuvintele un şi o în fiecare dintre
enunțurile următoare:
a) Un copil scrie frumos în caiet.
b) Am scris un substantiv şi două adjective.
c) O floare s-a ofilit, dar opt au rezistat temperaturii scăzute.
d) Am văzut-o la teatru.
e) Am cumpărat o vioară.
¾ Pentru a verifica nu doar cât de bine cunoşti numeralele, ci şi cât de
ascuțit îți este spiritul de observație, priveşte imaginea alăturată şi
scrie în caiet câte corturi ai numărat. Dar biciclişti? Ce fel de nume-
rale ai folosit?




125
   122   123   124   125   126   127   128   129   130   131   132