Page 149 Manual Limba si Literatura Romana
P. 149
Locul meu natal
LECTURĂ UNITATEA 12
Tipare textuale de structurare a ideilor
¾ Formează perechi între secvențele (imaginile artistice) din text şi
numele simțurilor cărora li se adresează. Notează perechile în caiet. ŞTIAI?
AFLĂ MAI MULTE!
,,un freamăt lin trecea din ram miros
în ram” Camera Deputaților a adop-
tat, în data de 16 noiembrie
văz 2010, un proiect de lege,
,,al valurilor glas” prin care ziua de naștere a lui
Mihai Eminescu a devenit Ziua
auz Culturii Naționale.
,,răsare luna,-mi bate
drept în față” pipăit
DISCUTĂ!
„un miros venea adormitor” gust Formulează două posibile argu-
mente în favoarea deciziei de a
celebra Ziua Culturii Naționale
pe 15 ianuarie, de ziua de naștere
REŢINE! a poetului Mihai Eminescu.
Discută cu colegii de clasă și
Fragmentul scris de G. Călinescu este un text de istorie literară. aduceți argumente pro și con-
Autorul îmbină narațiunea şi descrierea, proza şi versurile, pentru tra. Puteți folosi și următoarele
a evoca viața lui Mihai Eminescu. două citate. Primul îi aparține lui
G. Călinescu care scria despre
EXERSEAZĂ poet: ,,El [Eminescu] avea un su-
¾ Scrie asemănări şi deosebiri între copilăria poetului şi copilăria ta. flet etic, simțitor la toate ideile
¾ În primului paragraf se spune că, în copilărie, Eminescu se bucura și sentimentele care, alcătuind
de ,,libertatea pe care o fac cu putință o familie numeroasă şi un tradiția unei societăți, sunt ca
părinte mereu ocupat şi aiurea.” Exprimă-ți părerea despre cât de grinzile afumate ce susțin aco-
benefic este acest tip de libertate pentru un copil. perișul unei case, nefiind lipsit,
totdeodată, de viziunea unui
LUCREAZĂ ÎN ECHIPĂ viitor mai drept. Nu nutrea nicio
¾ Citeşte integral poezia Fiind băiet, păduri cutreieram aspirație pentru sine, ci numai
¾ Recită două strofe pe un fond muzical adecvat şi încearcă să le reții. pentru poporul din care făcea
¾ Scrie o strofă, ca exercițiu de autodictare. Fă schimb de caiet cu un parte [...]” Cel de-al doilea citat
coleg sau o colegă pentru a vă corecta reciproc autodictarea. îi aparține criticului literar Titu
¾ Dictează-i colegului sau colegei de bancă a doua strofă din poemul Maiorescu, acela care a publicat
unicul volum de Poesii emine-
eminescian.
¾ Citind textele autorilor din manual, ai descoperit teme similare (co- sciene antume, și care afirma:
pilăria, familia, şcoala etc.) şi valori comune care apropie scriitori ,,Eminescu a făcut ca toată poe-
din epoci diferite: dragostea pentru părinți, ataşamentul față de lo- zia acestui secol să evolueze sub
auspiciile geniului său, iar forma
cul natal, respectul față de învățătură. Discută despre felul în care înfăptuită de el a limbii naționale
aceste teme şi valori sunt prezentate în două textele din manual,
scrise de doi autori studiați în acest an. să devină punctul de plecare
pentru întreaga dezvoltare ulte-
rioară a veșmântului și cugetării
românești’.”
147
LECTURĂ UNITATEA 12
Tipare textuale de structurare a ideilor
¾ Formează perechi între secvențele (imaginile artistice) din text şi
numele simțurilor cărora li se adresează. Notează perechile în caiet. ŞTIAI?
AFLĂ MAI MULTE!
,,un freamăt lin trecea din ram miros
în ram” Camera Deputaților a adop-
tat, în data de 16 noiembrie
văz 2010, un proiect de lege,
,,al valurilor glas” prin care ziua de naștere a lui
Mihai Eminescu a devenit Ziua
auz Culturii Naționale.
,,răsare luna,-mi bate
drept în față” pipăit
DISCUTĂ!
„un miros venea adormitor” gust Formulează două posibile argu-
mente în favoarea deciziei de a
celebra Ziua Culturii Naționale
pe 15 ianuarie, de ziua de naștere
REŢINE! a poetului Mihai Eminescu.
Discută cu colegii de clasă și
Fragmentul scris de G. Călinescu este un text de istorie literară. aduceți argumente pro și con-
Autorul îmbină narațiunea şi descrierea, proza şi versurile, pentru tra. Puteți folosi și următoarele
a evoca viața lui Mihai Eminescu. două citate. Primul îi aparține lui
G. Călinescu care scria despre
EXERSEAZĂ poet: ,,El [Eminescu] avea un su-
¾ Scrie asemănări şi deosebiri între copilăria poetului şi copilăria ta. flet etic, simțitor la toate ideile
¾ În primului paragraf se spune că, în copilărie, Eminescu se bucura și sentimentele care, alcătuind
de ,,libertatea pe care o fac cu putință o familie numeroasă şi un tradiția unei societăți, sunt ca
părinte mereu ocupat şi aiurea.” Exprimă-ți părerea despre cât de grinzile afumate ce susțin aco-
benefic este acest tip de libertate pentru un copil. perișul unei case, nefiind lipsit,
totdeodată, de viziunea unui
LUCREAZĂ ÎN ECHIPĂ viitor mai drept. Nu nutrea nicio
¾ Citeşte integral poezia Fiind băiet, păduri cutreieram aspirație pentru sine, ci numai
¾ Recită două strofe pe un fond muzical adecvat şi încearcă să le reții. pentru poporul din care făcea
¾ Scrie o strofă, ca exercițiu de autodictare. Fă schimb de caiet cu un parte [...]” Cel de-al doilea citat
coleg sau o colegă pentru a vă corecta reciproc autodictarea. îi aparține criticului literar Titu
¾ Dictează-i colegului sau colegei de bancă a doua strofă din poemul Maiorescu, acela care a publicat
unicul volum de Poesii emine-
eminescian.
¾ Citind textele autorilor din manual, ai descoperit teme similare (co- sciene antume, și care afirma:
pilăria, familia, şcoala etc.) şi valori comune care apropie scriitori ,,Eminescu a făcut ca toată poe-
din epoci diferite: dragostea pentru părinți, ataşamentul față de lo- zia acestui secol să evolueze sub
auspiciile geniului său, iar forma
cul natal, respectul față de învățătură. Discută despre felul în care înfăptuită de el a limbii naționale
aceste teme şi valori sunt prezentate în două textele din manual,
scrise de doi autori studiați în acest an. să devină punctul de plecare
pentru întreaga dezvoltare ulte-
rioară a veșmântului și cugetării
românești’.”
147

