Page 150 Manual Limba si Literatura Romana
P. 150
Locul meu natal


UNITATEA 12 COMUNICARE ORALĂ
Prezentări simple, pe teme date


DESCOPERĂ
ISTORIA CUVINTELOR
¾ Ascultă cu atenție ştirea cu titlul Ziua lui Mihai Eminescu – Ziua
Substantivul manipulare (pro- Culturii Naționale din manualul digital apoi răspunde la întrebări:
venit fr. manipuler, it. manipo­ • Când se sărbătoreşte Ziua Culturii Naționale în România şi în Re-
lare) înseamnă manevrare, mâ- publica Moldova?
nuire, dar și influențare a oame- • Pe cine omagiază Ziua Culturii Naționale în țările europene?
nilor, prin metode subtile. Prin
manipulare se influențează cre- REŢINE!
dințele, opiniile, comportamen- Informațile pot fi transmise prin texte jurnalistice (ştiri, articole, in-
tul celorlalți. Există manipulare terviuri etc.). O ştire prezintă, în mod concis, informații actuale, sem-
pozitivă și manipulare negativă. nificative, adevărate despre fapte şi evenimente recente. Conținutul
Informațiile transmise prin in- unei ştiri se construieşte răspunzând la întrebările cine?, ce?, când?,
termediul știrilor pot fi adesea unde?, de ce?, cum? Obiectivitatea, concizia, corectitudinea informa-
manipulatoare, slujind interese țiilor relatate sunt obligatorii în realizarea unei ştiri. Știrile apar în zia-
nedeclarate (pot face reclamă re tipărite sau în publicații online, la televizor sau la radio.
ascunsă unor produse, idei sau Un fenomen frecvent în zilele noastre este acela al ştirilor false (fa-
partide politice, pot avea un ke-news, engl.), prin care sunt propagate deliberat în spațiul public in-
conținut părtinitor etc.). formații neadevărate, cu scopul de a manipula opinia publică. Niciun
jurnalist nu este infailibil, aşadar, atunci când ascultăm ştiri, trebuie
să verificăm informația oferită şi din alte surse. Toate informațiile tre-
buie interpretate cu ajutorul gândirii critice.

EXERSEAZĂ
¾ Pornind de la ştirea ascultată, răspunde în scris următoarelor în-
trebări: Ce se relatează? • Când, unde, de ce, cum s-a desfășurat
evenimentul? • Cine a participat la evenimentul prezentat?
¾ Realizează o scurtă prezentare orală a unui eveniment cultural care
s-a desfăşurat în şcoala sau în oraşul tău (spectacol de teatru, con-
cert, lansare de carte etc.), oferind informații despre: timpul, locul,
maniera desfăşurării evenimentului şi despre participanți. Pe par-
cursul expunerii, colegi tăi vor evalua intervenția ta, completând
fişa de observare a comunicării orale din manualul digital.
¾ Citeşte-i colegului tău următoarea ştire: a) pe un ton entuziast; b) pe
un ton neutru. Numeşte elementele verbale, nonverbale şi paraver-
bale cu ajutorul cărora ai încercat să îi induci ideea că evenimentul
prezentat este memorabil: „Debutează o nouă ediție spectaculoa-
să a Mogoşoaia ClasicFest! Palatul Brâncovenesc de la Mogoşoaia
va fi din nou în sărbătoare, între 23 aprilie şi 11 iunie, când se va
transforma într-un templu al evenimentelor culturale. Mogoşoaia
ClasicFest este o manifestare a excelenței în artă. Pe parcursul a opt
duminici vor avea loc opt recitaluri inedite, susținute de muzicieni
de primă valoare, o expoziție fotografică, lansări de carte şi prezen-
tări ale unor noutăți discografice. Și în acest an, organizatorii vă
propun experiențe sonore de neuitat.” (după un articol publicat pe
www.mogosoaiaclasicfest.wordpress.com)

148
   145   146   147   148   149   150   151   152   153   154   155