Page 152 Manual Limba si Literatura Romana
P. 152
Locul meu natal
UNITATEA 12 ELEMENTE DE CONSTRUCȚIE A COMUNICĂRII
Vocabularul • Cuvântul și contextul • Forma şi sensul cuvintelor
DESCOPERĂ
ŞTIAI?
AFLĂ MAI MULTE! ¾ Vocabularul unei
limbi poate fi com-
Orice cuvânt are formă și con- parat cu o celulă Cuvinte
ținut. Conținutul repre zintă (aşa cum a fost re- cunoscute
sensul sau înțelesul, iar forma prezentat în ilus- şi folosite de toți Cuvinte
– sunetele redate în scris prin trația alăturată). În vorbitorii vechi
litere. Există cuvinte cu formă „nucleul” lui intră (arhaisme)
identică, dar înțelesuri total cuvintele cunos- Cuvinte
diferite; precum și cuvinte cu cute şi folosite de noi
formă diferită, dar înțelesuri toți vorbitorii. (neologisme)
asemănătoare. ¾ Desenează în caiet
„celula” vocabu-
larului. Plasează,
apoi, fiecare cuvânt la locul potrivit: sobor, mamă, tată, praznic, a
mâneca, inimă, oportun, minte, stih, a iubi, azi, luni, cu, conviețuire,
de, galant, bunătate, învârtoșat, convergență, cotutelă.
¾ Alcătuieşte enunțuri în care să foloseşti cuvintele roman, șah, mare
cu sensuri diferite.
REŢINE!
Cuvântul este elementul de bază al comunicării.
Vocabularul sau lexicul cuprinde totalitatea cuvintelor care există
sau au existat într-o limbă. Aflat mereu în transformare, vocabula-
rul se îmbogățeşte cu noi cuvinte, în vreme ce altele dispar din vor-
bire sau îşi schimbă sensul. Vocabularul limbii române cuprinde
aproximativ 120 000 de cuvinte.
Sensul cuvintelor se stabileşte în funcție de context (enunțul, frag-
mentul sau scrierea în care apare cuvântul).
EXERSEAZĂ
¾ Explică sensurile cuvintelor subliniate în enunțurile de mai jos:
a) Andrei avea o căciulă pe ochi.
b) Am mâncat la bunica ouă ochi.
c) Marius ajungând într-un ochi de pădure, şi-a sunat părinții.
¾ Ilustrează prin câte două enunțuri sensurile diferite ale cuvintelor:
față, piatră, a intra, floare.
¾ Alcătuieşte câte un enunț în care să foloseşti expresia a șterge cu
buretele cu sens obişnuit (propriu) şi cu sens neobişnuit (figurat):
150
UNITATEA 12 ELEMENTE DE CONSTRUCȚIE A COMUNICĂRII
Vocabularul • Cuvântul și contextul • Forma şi sensul cuvintelor
DESCOPERĂ
ŞTIAI?
AFLĂ MAI MULTE! ¾ Vocabularul unei
limbi poate fi com-
Orice cuvânt are formă și con- parat cu o celulă Cuvinte
ținut. Conținutul repre zintă (aşa cum a fost re- cunoscute
sensul sau înțelesul, iar forma prezentat în ilus- şi folosite de toți Cuvinte
– sunetele redate în scris prin trația alăturată). În vorbitorii vechi
litere. Există cuvinte cu formă „nucleul” lui intră (arhaisme)
identică, dar înțelesuri total cuvintele cunos- Cuvinte
diferite; precum și cuvinte cu cute şi folosite de noi
formă diferită, dar înțelesuri toți vorbitorii. (neologisme)
asemănătoare. ¾ Desenează în caiet
„celula” vocabu-
larului. Plasează,
apoi, fiecare cuvânt la locul potrivit: sobor, mamă, tată, praznic, a
mâneca, inimă, oportun, minte, stih, a iubi, azi, luni, cu, conviețuire,
de, galant, bunătate, învârtoșat, convergență, cotutelă.
¾ Alcătuieşte enunțuri în care să foloseşti cuvintele roman, șah, mare
cu sensuri diferite.
REŢINE!
Cuvântul este elementul de bază al comunicării.
Vocabularul sau lexicul cuprinde totalitatea cuvintelor care există
sau au existat într-o limbă. Aflat mereu în transformare, vocabula-
rul se îmbogățeşte cu noi cuvinte, în vreme ce altele dispar din vor-
bire sau îşi schimbă sensul. Vocabularul limbii române cuprinde
aproximativ 120 000 de cuvinte.
Sensul cuvintelor se stabileşte în funcție de context (enunțul, frag-
mentul sau scrierea în care apare cuvântul).
EXERSEAZĂ
¾ Explică sensurile cuvintelor subliniate în enunțurile de mai jos:
a) Andrei avea o căciulă pe ochi.
b) Am mâncat la bunica ouă ochi.
c) Marius ajungând într-un ochi de pădure, şi-a sunat părinții.
¾ Ilustrează prin câte două enunțuri sensurile diferite ale cuvintelor:
față, piatră, a intra, floare.
¾ Alcătuieşte câte un enunț în care să foloseşti expresia a șterge cu
buretele cu sens obişnuit (propriu) şi cu sens neobişnuit (figurat):
150

