Page 161 Manual Limba si Literatura Romana
P. 161
RECAPITULARE... ALTFEL
Cine spune că nu putem recapitula şi în joacă? numirea părților de propoziție. Elevii astfel de-
Iată, în continuare, câteva jocuri didactice care te numiți vor sta aliniați şi îşi vor schimba periodic
vor ajuta să recapitulezi conținuturile învățate în- locurile, adică ordinea părților de propoziție.
tr-un mod amuzant Grupurile 2 și 3 enunță propoziții, respectând
ordinea părților de propoziție (în funcție de
¾ Joacă Bilețelele vorbitoare cu toți colegii de aşezarea elevilor de la grupul 1) şi corectitudi-
clasă: fiecare participant are nevoie de foi de nea gramaticală (predicat, subiect, etc). Fiecare
hârtie şi de un pix sau un creion. Fiecare jucă- răspuns corect primeşte câte un punct, dacă
tor scrie pe o hârtie un subiect de discuție lega- timpul de gândire nu a depăşit 10 secunde.
te de temele studiate pe parcursul acestui an În final câştigă grupul cu cele mai multe puncte.
şcolar, în fiecare unitate de învățare, după care
împătureşte hârtia de două ori. Toate bilețelele ¾ Joacă împreună cu toți colegii de clasă Gramatica
sunt apoi amestecate. Doi colegi aleg câte un distractivă: citeşte propozițiile următoare: Fiul a
bilețel. Timp de 30 de secunde, stabilesc legă- dat jăratic cailor. El alese calul slăbănog Descom-
turi inedite între cele două subiecte. Apoi, un pune propozițiile în părți de vorbire astfel:
minut, cei doi dialoghează neîntrerupt, respec- a) Scrie în cercuri verbele, iar în steluțe celelalte
tând regulile comunicării orale şi exprimân- părți de vorbire.
du-se fluent, expresiv. b) Precizează modul şi timpurile verbelor.
Colegii: c) Numeşte părțile de vorbire învățate.
- precizează tema dialogului;
- evaluează dialogul, folosind fişa de evaluare a
comunicării orale
¾ Joacă Găseşte ideea! cu toți colegii de clasă: Se
constituie patru grupe, numerotate. Grupurile
interacționează în ordine, de la 1 la 4. Fiecare
grup îşi alege un lider, care scrie, la sugestia
colegilor din grupul său, un cuvânt-cheie pe un ¾ Joacă Pătratul buclucaş, respectând următoa-
bilețel şi îl dă liderului din grupul următor. Pe rele etape:
bilețele pot fi scrise cuvinte ca: galaxie, univers, a) Pune în ordine cartonaşele, pentru a con-
planetă, soare. strui propoziții şi adaugă un cuvânt, care să
Cerința 1: Formulează o idee principală, folo- aibă rolul în propoziție, menționat în pătra-
sind cuvântul pe care l-ai primit de la grupa pre- tul buclucaş.
cedentă. Notează ideea principală formulată şi b) Creează şi tu, folosind carton, foarfecă, cre-
dă bilețelul mai departe, grupei următoare. ioane colorate, alte cartonaşe asemănătoare,
Cerința 2: Formulează un enunț simplu, pornind pe care să le foloseşti, jucându-te cu colegul
de la ideea principală, notată pe bilețelul primit. tău sau colega ta.
¾ Joacă împreună cu toți colegii Cine ştie câşti-
gă: Se stabilesc trei grupuri de elevi pentru a subiect trei feciori avea atribut
organiza un concurs de 5-10 minute, cu urmă-
toarele sarcini.
Grupul 1: se constituie din patru elevi, fiecare are fete numai subiect predicat
câte o denumire – predicat, subiect, atribut, altă
parte de propoziție şi poartă un ecuson cu de-
159

