Page 158 Manual Limba si Literatura Romana
P. 158








SEMESTRUL I


PARTEA I PARTEA A II-A
1) Joacă împreună cu un coleg sau o colegă Po- Citeşte următorul fragment:
veste din bucăți. Jocul se poate desfăşura şi în ,,Nimeni nu ştie cum a luat naştere Luna. Unii
grupuri mici sau cu toată clasa. Fiecare jucător are oameni de ştiință cred că, în urmă cu foarte mult
nevoie de o fâşie de hârtie şi de un creion. timp, un obiect uriaş, de mărimea planetei Marte,
• Copiii încep scriind în partea de sus a hârtiei a lovit suprafața Pământului. Acesta s-a spart în
un substantiv de gen masculin, determinat bucăți mai mici, care ulterior s-au unit şi au for-
de un adjectiv. Substantivul se poate referi la mat Luna. [...]
o persoană, la o ființă necuvântătoare, dar şi Luna este un loc rece şi pustiu. Ea are o supra-
la lucruri, fenomene etc. Rezultatul jocului va față dură, acoperită cu praf. Oamenii din Antichi-
fi, astfel, neaşteptat! Adjectivul poate să fie tate credeau că Luna este netedă şi curată. Astăzi,
amuzant, straniu, neobişnuit etc. ştim că suprafața Lunii este accidentată şi plină de
• Se pliază hârtia, pentru a ascunde ceea ce s-a cratere uriaşe. Fiindcă Luna nu are atmosferă, me-
notat. teoriții şi asteroizii se lovesc de suprafața ei, pro-
• Coechipierii schimbă hârtiile între ei. vocând aceste cratere.”
• Jocul continuă, notându-se mai departe cu- (Enciclopedia lumii, pentru copii,
vinte care se potrivesc următoarelor contexte: traducere Lia Decei)
„S-A ÎNTÂLNIT CU...” – un sub- 1) Alege răspunsul corect:
stantiv de gen feminin (persoană, a) Textul conține:
ființă necuvântătoare, lucru, feno- • Elemente ale unei descrieri li-
men etc.) terare;
„LA...” – numele unui loc (sub- • Elemente ale unei descrieri
stantiv comun sau propriu) nonliterare.
„EL I-A SPUS...” – un enunț (inte- 2) Transcrie din text două enun-
rogativ sau exclamativ) țuri care prezintă caracteristicile Lu-
„EA I-A RĂSPUNS...” – o propozi- nii.
ție dezvoltată. 3) Pornind de la informațiile din
„SE ÎNTÂMPLĂ CEVA NEAȘTEP- fragment, explică, în 3-5 enunțuri,
TAT... La un moment dat,...” – un ce cred cercetătorii despre apariția
enunț asertiv Lunii.
„ÎN CELE DIN URMĂ...” – un 4) Precizează felul propoziției Ea
enunț care să încheie istorisirea. are o suprafață dură, acoperită cu
• La sfârşit, copiii fac schimb de praf. după alcătuire şi după aspec-
hârtii. Acestea se despăturesc şi tul predicatului.
se citeşte ,,scheletul” poveştii. 5) Alcătuieşte enunțuri despre
2) Pornind de la ,,povestea în bu- spațiul cosmic, în care să foloseşti:
căți”, redactează un text narativ li- a) un predicat exprimat prin verb
terar sau nonliterar de 10-15 enun- la modul indicativ;
țuri. b) un predicat exprimat prin verb
3) Realizează o bandă desena- la imperativ;
tă compusă din trei-patru imagini, c) substantivele Pământ şi Marte
pentru a ilustra textul scris de tine. cu rol de subiect multiplu;
d) substantivul Lună cu rol de
atribut.


156
   153   154   155   156   157   158   159   160   161   162   163