Page 160 Manual Limba si Literatura Romana
P. 160








RECAPITULARE FINALĂ


PARTEA I B. Limba română
Citeşte cu atenție textul următor, apoi rezolvă 1) Transcrie din text:
cerințele: a) un verb la modul indicativ, timpul imper-
„Se spune că în Țara Hațegului din județul Hu- fect;
nedoara trăiau câțiva uriaşi. Înainte de moartea b) un substantiv articulat cu articol hotărât;
sa, căpetenia uriaşilor împărți țara celor doi copii c) un substantiv articulat cu articol nehotărât;
ai lui, un băiat şi o fată. d) un substantiv însoțit de o prepoziție.
Ca să vadă mai bine cât de mare este partea lor 2) Numeşte părțile de vorbire subliniate în
din moştenire, cei doi copii se urcară pe câte un secvența: „Ca să vadă mai bine cât de mare este
munte: feciorul pe un munte, iar fata pe alt munte, partea lor din moştenire, cei doi copii se urcară pe
pe vârful Rusca, spre apus de muntele feciorului. câte un munte...”
Fetei i s-a părut că partea de țară a fratelui său 3) Precizează gradul de comparație al adjecti-
este mai mare şi mai frumoasă decât a ei, care era velor propriu-zise din secvența: „Fetei i s-a părut
plină de stânci. De ciudă, fata a luat un fier de plug că partea de țară a fratelui său este mai mare şi
şi l-a aruncat spre fratele său, care era pe celălalt mai frumoasă decât a ei...”
vârf. Fierul nu l-a nimerit pe flăcău, dar a retezat 4) Alcătuieşte două enunțuri în care să foloseşti
vârful muntelui, care de atunci a rămas retezat. unul dintre adjectivele identificate la exercițiul
De aceea i se spune muntele Retezat.” anterior la alte două grade de comparație diferite,
(după Legenda muntelui Retezat, numindu-le.
www.legendeleromanilor.ro)
PARTEA A II-A
A. Înțelegerea textului Redactează un text de 10−15 enunțuri, în care
1) Numeşte tipul de text (literar/ nonliterar/ să relatezi o întâmplare reală sau imaginară, pe-
multimodal; narativ/ descriptiv). trecută în timpul unei excursii la munte, îmbi-
2) Completează cadranele, cu următoarele in- nând narațiunea cu descrierea.
formații: Foloseşte în compunerea ta:
I. Scrie, în 3-5 enun- II. Prezintă, în 3-5 - două tipuri de
țuri, despre ce este enunțuri, trăsăturile enunțuri învățate;
vorba în text. unui personaj al - o propoziție sim-
legendei. plă cu subiect
multiplu;
- un predicat verbal
exprimat prin-
tr-un verb la un
timp compus;
III. Transcrie din text IV. Formulează părerea - două atribute ex-
un fragment care te-a ta despre text, susți- primate prin două
impresionat. nând-o cu un părți de vorbire
argument. diferite.










158
   155   156   157   158   159   160   161   162   163   164