Page 16 Manual Limba si Literatura Romana
P. 16
Familia


UNITATEA 1 REDACTARE
Etapele scrierii


DESCOPERĂ
LUCREAZĂ ÎN ECHIPĂ!
¾ În clasa a IV-a, la o oră de istorie în care s-a vorbit despre trecutul fa-
• În orice familie există persoa- miliei, Ioana, o elevă de vârsta ta, prietenă cu Anda şi Andu, a avut
ne care au de împărtășit istorii de scris o compunere despre eroul familiei sale. Dacă tu ai avea de
aparte. Scrie un text de 7−8 scris despre un erou al familiei tale, la cine ai apela, pentru a aduna
paragrafe, în care să redai po- informații? Numeşte trei persoane cu care ai sta de vorbă.
vestea eroului din familia ta. ¾ Ioana a decis să scrie despre un străbunic. A formulat şi câteva idei,
Re}ine! pentru compunerea sa:
Respectă etapele scrierii unui
DICŢIONAR
text!
³ ³ La 23 august 1944, România a întors armele împotriva
Germaniei. Au eliberat apoi Transilvania, Ungaria și Ce- Comunism = sistem
• Realizează alături de colegii
hoslovacia. • Dulea Nicolae a trăit între anii 1906−1991.
politic care pretindea
din clasa ta o publicație on-li-
³ ³ În vara anului 1944, România a fost ocupată de trupele • A luptat în al Doilea Război Mondial .
că urmărește instaura-
sovietice; treptat, s-a instaurat regimul comunist. rea proprietății comune.
ne cu titlul Familii de poveste,
³ ³ Pe fronturile celui de-al Doilea Război Mondial au • A fost luat prizonier şi a fost trimis la muncă în
care să cuprindă toate poveș-
murit peste 800 000 de români dintr-o populație care nu bazinul carbonifer Donbas (actuala Ucraina).
depășea 12 000 000 de locuitori.
tile despre eroii din familiile • În mină, a avut un accident.
voastre.
Exerseaz\ • A fost salvat de către un medic german .
Pentru ca munca voastră să fie • A trăit mulţi ani în zona Donbasului şi a îndurat
³ ³ Caută cărți de memorii ale unor martori ai celui de-al Doi-
eficientă, asumați-vă rolurile
lea Război Mondial. Notează-ți cele mai interesante amintiri multe greutăţi: frig, foamete...
pe care le-au scris despre acea perioadă din viața lor. • După opt ani de prizonierat, s-a întors în România
po trivite: editor de text, editor
CRONOLOGIE
³ ³ Citește cu atenție textul de mai jos, un fragment din Jurna-
ima gine, coordonator etc.
lul ofițerului Constantin Sănătescu și, după ce ai cercetat și alte continuându-şi viaţa alături de familie.
1939 – începe al Doilea
Orientativ, puteți consulta
surse despre situația armatei române pe Frontul de Est, scrie • Admir curajul şi rezistenţa bunicului meu.
un eseu de o jumătate de pagină în care să îți exprimi opinia Război Mondial.
pos tă rile cu aceeași temă de
despre înaintarea armatei noastre în Uniunea Sovietică: 1940 – România pier-
de Basarabia, Transil-
pe site-ul www.bunatate.ro ¾ Aranjează ideile Ioanei în următorul tabel, după ce l-ai transcris în
vania de la nord de
„Pe Frontul de Est... nu avem benzină deloc, cerșim prin caiet.
din sec țiunea Vorbe bune –
Mureș și sudul Dobro-
toate părțile, dar fără rezultat, armata unei țări cu atâta gei și încheie o alianță
Familii de poveste.
cu Germania nazistă.
benzină ca România stă înțepenită și nu se poate mișca; Partea Idei Ce trebuie să conțină
multe anomalii se mai întâmplă și în lumea asta... ” 1941 – Basarabia și Bu-
covina sunt realipite
compunerii
țării; armata română
își continuă înaintarea
Introducere Loc, timp, unele personaje;
în U.R.S.S.
1943­1944 – trupele ro- „intrarea” în poveste
mâne suferă înfrângeri
Cuprins Întâmplări prezentate
grele pe Frontul de Est.
23 august 1944 – arma-
ta noastră întoarce ar- într-o ordine logică
mele împotriva Germa-
Încheiere Sfârşitul întâmplărilor,
niei naziste.
1947 – regele Mihai I
este silit să abdice; în impresii, concluzii;
România se instaurea- ,,ieşirea” din poveste
ză un regim comunist.
Intrarea trupelor sovietice în București (30 august 1944)
REŢINE! 25
Există mai multe etape ale scrierii unui text:
1. Alegerea subiectului: descoperă subiecte în universul familiar.
2. Generarea ideilor: adună informațiile necesare.
3. Planificarea: selectează informațiile semnificative pentru tema ta; organizează informațiile şi fă
un plan de idei.
4. Scrierea: încadrează-te în subiect; respectă cele trei părți ale textului – introducerea, cuprinsul,
încheierea; scrie corect; fii atent(ă) la aşezarea textului în pagină şi la evidențierea paragrafelor.
Paragraful este un pasaj al unei lucrări despărțit de restul textului printr-un alineat nou. Este un frag-
ment (unitar) dintr-un text, care cuprinde o anumită idee.
14
14
   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21