Page 15 Manual Limba si Literatura Romana
P. 15
Familia
COMUNICARE ORALĂ UNITATEA 1
Roluri în comunicare
DESCOPERĂ
¾ Citeşte pe roluri replicile subliniate cu caractere cursive în basmul Sarea în bucate de Petre Ispirescu.
¾ Numeşte personajele care au rolurile de vorbitor şi de ascultător în dialogul de la exercițiul anterior.
REŢINE!
Pentru a fi în legătură unii cu ceilalți, oamenii comunică.
Atunci când comunicarea se realizează prin intermediul limbaju-
lui, protagoniştii sunt: vorbitorul (sau emițătorul) şi ascultătorul
(sau receptorul). Vorbitorul transmite un mesaj. Ascultătorul
primeşte, receptează mesajul transmis de acesta. Pe parcursul co-
municării, rolurile se schimbă.
Oamenii transmit mesaje şi prin tonul, volumul ori ritmul vocii;
prin mimică, prin gesturi, prin mişcările corpului.
Pe lângă limbaj, există şi alte modalități prin care oamenii îşi îm-
părtăşesc gândurile, trăirile, emoțiile sau prin care îşi transmit unii
altora informații. Muzica, dansul, artele plastice reprezintă forme
de comunicare.
EXERSEAZĂ
¾ Precizează cinci cuvinte sau expresii care au înțeles asemănător cu verbul a comunica.
¾ Imaginează-ți că îi iei un scurt interviu mezinei împăratului din basmul Sarea în bucate. Scrie întrebă-
rile şi răspunsurile, ghidându-te după sugestiile de răspunsuri prezentate mai jos.
– ...?
– Noi eram trei surori în casa părintească.
– ...?
– Tata ne-a întrebat într-o zi cum îl iubim noi. Surorile mele cele mai mari, una îi răspunse că îl iubeşte
ca mierea, alta ca zahărul. Eu îi zisei că îl iubesc ca sarea în bucate. Aşa am socotit eu că nu se poate mai
multă iubire decât aceasta!
– ...?
– Tata s-a supărat pe mine şi m-a gonit din casă. Dumnezeu nu m-a lăsat să piei şi, prin muncă, cinste
şi hărnicie, am ajuns unde mă vedeți.
– Mulțumesc, prințesă!
¾ Numără de câte ori fiecare dintre cele două personaje a avut rol de vorbitor şi de câte ori a devenit ascul-
tător în timpul dialogului improvizat în exercițiul anterior.
DISCUTĂ
Descrie tabloul lui Edgard Degas (1834−1917), Familia Bellelli, re-
produs alături. (Aminteşte-ți, de la orele de istorie din clasa a IV-a,
că, atunci când prezinți o imagine, trebuie să ai în vedere: numă-
rul persoanelor înfățişate; vestimentația acestora; modul în care
sunt înfățişate – în picioare sau aşezate, singure sau în grup etc.;
relațiile dintre ele; locul în care se află; momentul în care au fost
surprinse etc. Culorile folosite de pictor, jocul de lumini şi umbre
sunt, fireşte, foarte importante.) Discută cu colegii tăi despre emo-
țiile pe care pictura ți le transmite.
13
13
COMUNICARE ORALĂ UNITATEA 1
Roluri în comunicare
DESCOPERĂ
¾ Citeşte pe roluri replicile subliniate cu caractere cursive în basmul Sarea în bucate de Petre Ispirescu.
¾ Numeşte personajele care au rolurile de vorbitor şi de ascultător în dialogul de la exercițiul anterior.
REŢINE!
Pentru a fi în legătură unii cu ceilalți, oamenii comunică.
Atunci când comunicarea se realizează prin intermediul limbaju-
lui, protagoniştii sunt: vorbitorul (sau emițătorul) şi ascultătorul
(sau receptorul). Vorbitorul transmite un mesaj. Ascultătorul
primeşte, receptează mesajul transmis de acesta. Pe parcursul co-
municării, rolurile se schimbă.
Oamenii transmit mesaje şi prin tonul, volumul ori ritmul vocii;
prin mimică, prin gesturi, prin mişcările corpului.
Pe lângă limbaj, există şi alte modalități prin care oamenii îşi îm-
părtăşesc gândurile, trăirile, emoțiile sau prin care îşi transmit unii
altora informații. Muzica, dansul, artele plastice reprezintă forme
de comunicare.
EXERSEAZĂ
¾ Precizează cinci cuvinte sau expresii care au înțeles asemănător cu verbul a comunica.
¾ Imaginează-ți că îi iei un scurt interviu mezinei împăratului din basmul Sarea în bucate. Scrie întrebă-
rile şi răspunsurile, ghidându-te după sugestiile de răspunsuri prezentate mai jos.
– ...?
– Noi eram trei surori în casa părintească.
– ...?
– Tata ne-a întrebat într-o zi cum îl iubim noi. Surorile mele cele mai mari, una îi răspunse că îl iubeşte
ca mierea, alta ca zahărul. Eu îi zisei că îl iubesc ca sarea în bucate. Aşa am socotit eu că nu se poate mai
multă iubire decât aceasta!
– ...?
– Tata s-a supărat pe mine şi m-a gonit din casă. Dumnezeu nu m-a lăsat să piei şi, prin muncă, cinste
şi hărnicie, am ajuns unde mă vedeți.
– Mulțumesc, prințesă!
¾ Numără de câte ori fiecare dintre cele două personaje a avut rol de vorbitor şi de câte ori a devenit ascul-
tător în timpul dialogului improvizat în exercițiul anterior.
DISCUTĂ
Descrie tabloul lui Edgard Degas (1834−1917), Familia Bellelli, re-
produs alături. (Aminteşte-ți, de la orele de istorie din clasa a IV-a,
că, atunci când prezinți o imagine, trebuie să ai în vedere: numă-
rul persoanelor înfățişate; vestimentația acestora; modul în care
sunt înfățişate – în picioare sau aşezate, singure sau în grup etc.;
relațiile dintre ele; locul în care se află; momentul în care au fost
surprinse etc. Culorile folosite de pictor, jocul de lumini şi umbre
sunt, fireşte, foarte importante.) Discută cu colegii tăi despre emo-
țiile pe care pictura ți le transmite.
13
13

