Page 37 Manual Limba si Literatura Romana
P. 37
Şcoala
LECTURĂ UNITATEA 3
Planul simplu și planul dezvoltat de idei
CITEŞTE!
Citeşte textul următor. Acordă atenție cuvintelor şi
expresiilor folosite de autor, apoi notează în caiet trei dintre
acestea, pe care le-ai reținut.
Hamurabi
de Mircea Sântimbreanu
Mircea Sântimbreanu (1926–
Pitită în banca sa ca-ntr-o tranşee, ascunsă după meterezul din 1999) a fost un scriitor, publicist,
față – cel mai spătos coleg – Eugenița dintr-a cincea trăieşte emoțiile scenarist și producător de film ro-
infanteristului în pragul atacului inamic. mân. Este cunoscut de către copii
„M-ascultă! M-ascultă!!! Și nici titlul lecției nu-l ştiu... Uf, a-nchis ca- datorită cărților sale cu întâm-
talogul, n-ascultă astăzi”, răsuflă ea uşurată şi se îndreaptă în bancă, plări amuzante, din viața școlă-
asudată, dar victorioasă. rească: Cu și fără ghiozdan (1956),
Slavă ție, zeiță a infanteriei fără muniții, atacul nu va avea loc! Extemporale și… alte lucrări scrise
Deodată se strâmbă ca săgetată într-o măsea: profesorul întreabă (1963), Recreația mare (1965), Să
fără catalog, din bănci! Eugenița se pitulează din nou în spatele mete- stăm de vorbă fără catalog (1980).
rezului, cu ochii închişi, aşteptînd glonțul rătăcit al vreunei întrebări.
,,Numai de nu m-ar pocni!” Ascultă paşii grei ai profesorului printre VOCABULAR
bănci şi se lipește şi mai tare de pupitru, ca un calcan de fundul mării.
,,Babi... cum? Babilonienii? Cine-or mai fi şi ăştia? Sunt un popor care calcan – pește marin cu corpul
nu mai sunt?! Încurcată mai e şi istoria asta!... Dar nu trebuie să se în formă de romb, turtit lateral și
vadă că nu ştiu”, plănuieşte mica strategă, hotărâtă să folosească toa- asimetric
te resursele camuflajului. ,,O să ridic mâna la orice întrebare. Eu! Eu! infanterie – corp de armată care
Spun eu, domnule profesor. În ce epocă au trăit? Știu eu? Eu! Spun eu!” duce lupta pe jos; pedestrime
Și, lungită peste bancă, cu mâna în aer, pare o praștie întinsă, din care infanterist – luptător în infanterie
e gata să-şi ia zborul... răspunsul. „Am scăpat, am scăpat, se bucură inocență – nevinovăție
fetița, întreabă pe ăi de nu ridică mâna. He-he... Ce războaie au dus? meterez – întăritură militară de
Au avut şi războaie?! Numai de nu m-ar întreba... Eu! Eu! Hait, se uită apărare, fortificație, redută
la mine... O să dau drumu’ creionului sub bancă... M-aplec şi-l caut...” tranșee – șanț îngust, adăpost
Stratega intră sub bancă. A găsit creionul şi, ghemuită dedesubt, îi roa- împotriva focului inamic
de nervos capătul. Uf, a răspuns altul. Iese... strategic, ştergându-şi ab-
sorbită genunchii de praf. „Cine a fost Hamurabi? De unde să ştiu eu?
Sunt pierdută, iar se uită la mine! Acum o să scap penarul şi-o să adun
toate penițele, căpețelele de creion, ascuțitoarea, guma... Până atunci ŞTIAI?
o să răspundă altul....” AFLĂ MAI MULTE!
– Să spun eu? Eugenița se răsuceşte cu inocență spre vecinul din Hamurabi (1792–1750 î.H.) a
spate, din stânga, din dreapta: Eu? Da, chiar ea. fost un rege babilonian care
Infanteristul a fost lovit de moarte. Se ridică şovăitoare, palidă, şi a creat primul cod de legi. În
îngaimă cu glasul pierdut: vremea sa, Babilonul a devenit
– Ha... Hamuba... Habamu... Habar... n-am, domnule profesor! cel mai important centru cul-
tural din Asia Mică.
35
LECTURĂ UNITATEA 3
Planul simplu și planul dezvoltat de idei
CITEŞTE!
Citeşte textul următor. Acordă atenție cuvintelor şi
expresiilor folosite de autor, apoi notează în caiet trei dintre
acestea, pe care le-ai reținut.
Hamurabi
de Mircea Sântimbreanu
Mircea Sântimbreanu (1926–
Pitită în banca sa ca-ntr-o tranşee, ascunsă după meterezul din 1999) a fost un scriitor, publicist,
față – cel mai spătos coleg – Eugenița dintr-a cincea trăieşte emoțiile scenarist și producător de film ro-
infanteristului în pragul atacului inamic. mân. Este cunoscut de către copii
„M-ascultă! M-ascultă!!! Și nici titlul lecției nu-l ştiu... Uf, a-nchis ca- datorită cărților sale cu întâm-
talogul, n-ascultă astăzi”, răsuflă ea uşurată şi se îndreaptă în bancă, plări amuzante, din viața școlă-
asudată, dar victorioasă. rească: Cu și fără ghiozdan (1956),
Slavă ție, zeiță a infanteriei fără muniții, atacul nu va avea loc! Extemporale și… alte lucrări scrise
Deodată se strâmbă ca săgetată într-o măsea: profesorul întreabă (1963), Recreația mare (1965), Să
fără catalog, din bănci! Eugenița se pitulează din nou în spatele mete- stăm de vorbă fără catalog (1980).
rezului, cu ochii închişi, aşteptînd glonțul rătăcit al vreunei întrebări.
,,Numai de nu m-ar pocni!” Ascultă paşii grei ai profesorului printre VOCABULAR
bănci şi se lipește şi mai tare de pupitru, ca un calcan de fundul mării.
,,Babi... cum? Babilonienii? Cine-or mai fi şi ăştia? Sunt un popor care calcan – pește marin cu corpul
nu mai sunt?! Încurcată mai e şi istoria asta!... Dar nu trebuie să se în formă de romb, turtit lateral și
vadă că nu ştiu”, plănuieşte mica strategă, hotărâtă să folosească toa- asimetric
te resursele camuflajului. ,,O să ridic mâna la orice întrebare. Eu! Eu! infanterie – corp de armată care
Spun eu, domnule profesor. În ce epocă au trăit? Știu eu? Eu! Spun eu!” duce lupta pe jos; pedestrime
Și, lungită peste bancă, cu mâna în aer, pare o praștie întinsă, din care infanterist – luptător în infanterie
e gata să-şi ia zborul... răspunsul. „Am scăpat, am scăpat, se bucură inocență – nevinovăție
fetița, întreabă pe ăi de nu ridică mâna. He-he... Ce războaie au dus? meterez – întăritură militară de
Au avut şi războaie?! Numai de nu m-ar întreba... Eu! Eu! Hait, se uită apărare, fortificație, redută
la mine... O să dau drumu’ creionului sub bancă... M-aplec şi-l caut...” tranșee – șanț îngust, adăpost
Stratega intră sub bancă. A găsit creionul şi, ghemuită dedesubt, îi roa- împotriva focului inamic
de nervos capătul. Uf, a răspuns altul. Iese... strategic, ştergându-şi ab-
sorbită genunchii de praf. „Cine a fost Hamurabi? De unde să ştiu eu?
Sunt pierdută, iar se uită la mine! Acum o să scap penarul şi-o să adun
toate penițele, căpețelele de creion, ascuțitoarea, guma... Până atunci ŞTIAI?
o să răspundă altul....” AFLĂ MAI MULTE!
– Să spun eu? Eugenița se răsuceşte cu inocență spre vecinul din Hamurabi (1792–1750 î.H.) a
spate, din stânga, din dreapta: Eu? Da, chiar ea. fost un rege babilonian care
Infanteristul a fost lovit de moarte. Se ridică şovăitoare, palidă, şi a creat primul cod de legi. În
îngaimă cu glasul pierdut: vremea sa, Babilonul a devenit
– Ha... Hamuba... Habamu... Habar... n-am, domnule profesor! cel mai important centru cul-
tural din Asia Mică.
35

