Page 35 Manual Limba si Literatura Romana
P. 35
Familia


UNITATEA 2
EVALUARE

PARTEA I
Citeşte cu atenție textul următor şi răspunde cerințelor:
„A fost odată ca niciodată etc. A fost odată un împărat mare şi puternic, şi el avea trei feciori. Fă-
cându-se mari, împăratul se gândi [...] să-şi însoare copiii ca să fie fericiți. Într-o noapte, nu ştiu ce visă
împăratul, că a doua zi, de mânecate, îşi chemă copiii şi se urcă cu dânşii într-un turn ce avea în grădină.
Porunci să-şi ia fiecare arcul şi câte o săgeată.
– Trageți, copii, cu arcul, le zise împăratul, şi unde va cădea săgeata fiecăruia, acolo îi va fi norocul.
Traseră, deci, şi săgeata celui mai mare din fii se înfipse în casa unui împărat vecin; a celui de al
doilea se înfipse în casa unui boier mare d-ai împăratului; iară săgeata celui mai mic se urcă în naltul
cerului. [...] Când o văzură coborându-se şi se înfipse într-un copaci nalt dintr-o pădure mare. Se duse
fiul cel mare, îşi luă soție pe fata împăratului vecin, şi se întoarse cu dânsa la tatăl său. Se duse şi cel
mijlociu şi se întoarse şi el cu o soțioară mândră şi frumoasă.
Se duse şi cel mic. Cutreieră lumea până ce ajunse la pădurea cea mare unde se lăsase săgeata lui
şi [...] dete de copaciul în care se înfipsese şi săgeata lui. Acest copaci era nalt şi gros şi bătrân. [...] Și
din ramură în ramură, [...] ajunse până în vârf. Acolo puse mâna şi-şi luă săgeata. [...] Nu-i fu destul că
nu-şi aflase acolo pe scrisa lui, se mai pomeni, când vru să plece de lângă copaci, că se agață de spina-
rea lui o bufniță. [...] Daca văzu şi văzu, [..] o luă la drum. În cale, băgă de seamă că alte şase bufnițe se
țineau după dânsul. [...] Cum intră în cămara unde locuia dânsul [..], cele şase bufnițe se aşezară careşi
pe unde; iar cea d-a şaptea bufniță, care se încleştase de spinarea lui, se aşeză în pat. A doua zi, ce să-i
vază ochii? Lângă dânsul în pat, o zână aşa de frumoasă, de amuțea şi nu ştiu cine când o vedea; iară la
capetele patului lor şase roabe, una mai frumoasă decât alta.
(după Zâna Zânelor, basm cules de Petre Ispirescu)

A. Înțelegerea textului 4) Transcrie enunțurile, corectând greşelile
1) Transcrie din text câte o secvență care arată: de acord între subiect şi predicat din următorul
timpul acțiunii; spațiul întâmplărilor. enunț: „Grupul au ajuns repede la punctul de în-
(0,50 puncte) tâlnire. Aici îi aştepta părinții, rudele, cunoscuții.”
2) Numeşte două personaje care participă la (1 punct)
acțiune (0,50 puncte) PARTEA A II-A
3) Formulează două idei principale, desprinse Alcătuieşte o compunere narativă de 10−15
din acest fragment. (1 punct) enunțuri, în care să povesteşti o întâmplare petre-
4) Într-un text de 5−10 enunțuri precizează cută alături de familia ta, într-o vacanță.
două caracteristici care justifică faptul că textul În compunerea ta, trebuie:
dat este o narațiune. (1 punct) • să relatezi o întâmplare, respectând succesiu-
nea logică a faptelor; (0,30 puncte)
B. Limba română • să precizezi două elemente ale contextului
1) Transcrie din text: un enunț asertiv şi un spațio-temporal; (0,30 puncte)
enunț interogativ. (1 punct) • să respecți structura specifică tipului de com-
2) Motivează folosirea liniei de dialog şi a virgu- punere cerut; (0,30 puncte)
lelor în secvența: • să ai obligatoriu numărul minim de enunțuri
„– Trageți, copii, cu arcul [...].” precizat. (0,30 puncte)
(1 punct) Vei primi 0,80 puncte pentru redactarea întregii lucrări
3) Analizează părțile de vorbire prin care sunt (unitatea compoziţiei – 0,20 puncte; coerenţa textului – 0,20
exprimate subiectele în fragmentul: „A fost oda- puncte; registrul de comunicare, stilul şi vocabularul adec-
tă un împărat mare şi puternic, şi el avea trei vate conţinutului – 0,20 puncte; ortografia şi punctuaţia –
feciori.” (1 punct) 0,20 puncte; aşezarea corectă a textului în pagină şi lizibili-
tatea – 0,20 puncte). Total: 10 puncte (1 punct din oficiu)

33
33
   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40