Page 32 Manual Limba si Literatura Romana
P. 32
Familia
UNITATEA 2 ELEMENTE DE CONSTRUCȚIE A COMUNICĂRII
Subiectul exprimat (simplu și multiplu)
SCRIE ŞI VORBEŞTE CORECT
¾ Reciteşte regulile de folosire a virgulei, învățate în unitatea de învă-
țământ 1, apoi bifează enunțurile în care virgula este folosită corect.
Anda, citeşte! Anda, citeşte. Ce-ai pățit, Andu? Buburuza, sforăie.
¾ Argumentează oral opțiunea ta.
REŢINE!
Atenție! Nu se pune virgulă între subiect şi predicat.
DESCOPERĂ
ŞTIAI?
AFLĂ MAI MULTE! ¾ Citeşte subiectul din enunțul: „George, Mihai, Anda şi Andu merg la
plimbare prin parc.”
Substantivul SMS este o pre- ¾ Explică de ce s-a folosit virgula în enunțul de la exercițiul anterior.
scurtare formată din literele ¾ Transformă propoziția dezvoltată de la primul exercițiu, în propo-
inițiale ale denumirii acestui ziție simplă.
text în limba engleză, Short ¾ Înlocuieşte subiectul identificat cu: un substantiv comun; un pro-
Message Service („serviciu de nume.
[transmitere a unor] mesaje
scurte”). SMS-ul este un text
scurt și reprezintă o moda- REŢINE!
litate de comunicare scrisă Subiectul se exprimă prin: substantiv comun (Copiii se joacă lân-
folosită în telefonia mobilă. gă casa bunicilor.) şi propriu (Anda şi Andu se bucură de o zi mi-
Strămoașa SMS-ului a fost... nunată.); pronume personal (El îi strigă.) şi pronume personal de
telegrama. politețe (Dumnealui îi cheamă la masă.).
EXERSEAZĂ
¾ Subliniază cu o linie predicatele şi cu două linii subiectele din
enunțurile următoare:
,,− Să mergem, Ramona, zise ea. Poate am timp să-ți citesc puțin,
înainte să ajungă tata acasă.
− Bine, zise încântată Ramona şi o luă de mână pe Beezus.”
(Beverly Clearly, Sora mea, Ramona)
¾ Precizează prin ce părți de vorbire se exprimă subiectele subliniate
în enunțurile exercițiului anterior.
¾ Scrie textul unui bilet sau al unui SMS adresat unui membru al fa-
miliei tale, în care să îți exprimi recunoştința pentru grija pe care
ți-o arată. Foloseşte în textul tău câte un subiect exprimat prin: pro-
nume personal de politețe; substantiv comun; pronume personal.
¾ Alcătuieşte propoziții despre membrii familiei tale, conform sche-
melor date (S=subiect, PV = predicat verbal):
a) S simplu (substantiv propriu) + PV +altă parte de propoziție
b) S multiplu (pronume personale) + PV
c) S simplu (pronume personal) +PV
d) Altă parte de propoziție + PV + S multiplu (substantive comune)
30
30
UNITATEA 2 ELEMENTE DE CONSTRUCȚIE A COMUNICĂRII
Subiectul exprimat (simplu și multiplu)
SCRIE ŞI VORBEŞTE CORECT
¾ Reciteşte regulile de folosire a virgulei, învățate în unitatea de învă-
țământ 1, apoi bifează enunțurile în care virgula este folosită corect.
Anda, citeşte! Anda, citeşte. Ce-ai pățit, Andu? Buburuza, sforăie.
¾ Argumentează oral opțiunea ta.
REŢINE!
Atenție! Nu se pune virgulă între subiect şi predicat.
DESCOPERĂ
ŞTIAI?
AFLĂ MAI MULTE! ¾ Citeşte subiectul din enunțul: „George, Mihai, Anda şi Andu merg la
plimbare prin parc.”
Substantivul SMS este o pre- ¾ Explică de ce s-a folosit virgula în enunțul de la exercițiul anterior.
scurtare formată din literele ¾ Transformă propoziția dezvoltată de la primul exercițiu, în propo-
inițiale ale denumirii acestui ziție simplă.
text în limba engleză, Short ¾ Înlocuieşte subiectul identificat cu: un substantiv comun; un pro-
Message Service („serviciu de nume.
[transmitere a unor] mesaje
scurte”). SMS-ul este un text
scurt și reprezintă o moda- REŢINE!
litate de comunicare scrisă Subiectul se exprimă prin: substantiv comun (Copiii se joacă lân-
folosită în telefonia mobilă. gă casa bunicilor.) şi propriu (Anda şi Andu se bucură de o zi mi-
Strămoașa SMS-ului a fost... nunată.); pronume personal (El îi strigă.) şi pronume personal de
telegrama. politețe (Dumnealui îi cheamă la masă.).
EXERSEAZĂ
¾ Subliniază cu o linie predicatele şi cu două linii subiectele din
enunțurile următoare:
,,− Să mergem, Ramona, zise ea. Poate am timp să-ți citesc puțin,
înainte să ajungă tata acasă.
− Bine, zise încântată Ramona şi o luă de mână pe Beezus.”
(Beverly Clearly, Sora mea, Ramona)
¾ Precizează prin ce părți de vorbire se exprimă subiectele subliniate
în enunțurile exercițiului anterior.
¾ Scrie textul unui bilet sau al unui SMS adresat unui membru al fa-
miliei tale, în care să îți exprimi recunoştința pentru grija pe care
ți-o arată. Foloseşte în textul tău câte un subiect exprimat prin: pro-
nume personal de politețe; substantiv comun; pronume personal.
¾ Alcătuieşte propoziții despre membrii familiei tale, conform sche-
melor date (S=subiect, PV = predicat verbal):
a) S simplu (substantiv propriu) + PV +altă parte de propoziție
b) S multiplu (pronume personale) + PV
c) S simplu (pronume personal) +PV
d) Altă parte de propoziție + PV + S multiplu (substantive comune)
30
30

