Page 40 Manual Limba si Literatura Romana
P. 40
Şcoala
UNITATEA 3 COMUNICARE ORALĂ
Strategii de concepere şi de înţelegere a textului oral
DESCOPERĂ
JOC DE ROL
¾ Completează enunțurile:
Citește pe roluri dialogul Copilul este întrebat unde se varsă Nilul, de aici deduc că acesta
de mai jos, din schița Unde este ascultat la ... Băiatul repetă „Mm… mm… mm…”, iar acest lu-
se varsă Nilul? de Mircea cru arată că el ...
Sântimbreanu, apoi rezol- ¾ Precizează asemănări şi deosebiri între personajele din Hamurabi
vă cerințele din coloana şi Unde se varsă Nilul? de Mircea Sântimbreanu.
alăturată: ¾ Numeşte tema comună celor două texte.
„Profesorul: Ei, spune, unde
se varsă Nilul? LUCREAZĂ ÎN ECHIPĂ
Elevul: Mm... mm... mm... ¾ Clasa se împarte în echipe cu număr egal de elevi. Echipele lucrează
Profesorul: N-ai învățat? pe foi de tip flip-chart pe care fiecare echipă trebuie să noteze:
Elevul: Vai de mine, domnu- • trei–cinci cuvinte-cheie sau grupuri de cuvinte ilustrative pentru
le profesor, știu lecția pe di- tema dialogului ascultat;
nafară. Am citit-o de numai • tema textului (Care este ideea centrală a textului?);
țin minte de câte ori... Eu așa • două idei principale ale acestui dialog;
învăț lecțiile, toate lecțiile, ca • câte două idei secundare, corespunzătoare fiecărei idei principale
pe o poezie. Numai că nu pot formulate;
să sar nicio strofă. Vreau să zic În final, membrii echipei realizează un desen reprezentativ pentru
nicio frază. Dați-mi voie, am textul ascultat. Foile completate se afişează în clasă şi se realizează
ajuns la izvoare... Mm... mm... apoi „turul galeriei”.
Profesorul: Ei? Unde se
varsă?”
REŢINE!
Cuvintele-cheie sunt foarte importante pentru înțelegerea sau
pentru conceperea unui text oral. În comunicarea orală, cuvinte-
le-cheie sunt scoase în evidență prin intonație, intensitatea vorbi-
rii, gesturi etc.
Tema textului oral se stabileşte ținând cont de acestea.
EXERSEAZĂ
¾ Continuă dialogul dintre elevul şi profesorul din schița Unde se var-
să Nilul?, dezvoltând una din următoarele idei:
a) Elevul începe să spună lecția într-o limbă străină.
b) Când elevul răspunde cu mult elan, în şcoală se aude alarma de
incendiu.
c) În clasă intră un animal fantastic.
¾ Interpretează împreună cu un coleg sau o colegă dialogul creat de
tine.
¾ Imaginează-ți că Eugenița din Hamurabi este colega de clasă a băia-
tului din Unde se varsă Nilul? Pornind de la sugestiile oferite de cele
două texte ale lui Mircea Sântimbreanu, realizează un dialog între
aceşti copii, despre ce li s-a întâmplat la şcoală.
Ambarcaíuni pe Nil
38
UNITATEA 3 COMUNICARE ORALĂ
Strategii de concepere şi de înţelegere a textului oral
DESCOPERĂ
JOC DE ROL
¾ Completează enunțurile:
Citește pe roluri dialogul Copilul este întrebat unde se varsă Nilul, de aici deduc că acesta
de mai jos, din schița Unde este ascultat la ... Băiatul repetă „Mm… mm… mm…”, iar acest lu-
se varsă Nilul? de Mircea cru arată că el ...
Sântimbreanu, apoi rezol- ¾ Precizează asemănări şi deosebiri între personajele din Hamurabi
vă cerințele din coloana şi Unde se varsă Nilul? de Mircea Sântimbreanu.
alăturată: ¾ Numeşte tema comună celor două texte.
„Profesorul: Ei, spune, unde
se varsă Nilul? LUCREAZĂ ÎN ECHIPĂ
Elevul: Mm... mm... mm... ¾ Clasa se împarte în echipe cu număr egal de elevi. Echipele lucrează
Profesorul: N-ai învățat? pe foi de tip flip-chart pe care fiecare echipă trebuie să noteze:
Elevul: Vai de mine, domnu- • trei–cinci cuvinte-cheie sau grupuri de cuvinte ilustrative pentru
le profesor, știu lecția pe di- tema dialogului ascultat;
nafară. Am citit-o de numai • tema textului (Care este ideea centrală a textului?);
țin minte de câte ori... Eu așa • două idei principale ale acestui dialog;
învăț lecțiile, toate lecțiile, ca • câte două idei secundare, corespunzătoare fiecărei idei principale
pe o poezie. Numai că nu pot formulate;
să sar nicio strofă. Vreau să zic În final, membrii echipei realizează un desen reprezentativ pentru
nicio frază. Dați-mi voie, am textul ascultat. Foile completate se afişează în clasă şi se realizează
ajuns la izvoare... Mm... mm... apoi „turul galeriei”.
Profesorul: Ei? Unde se
varsă?”
REŢINE!
Cuvintele-cheie sunt foarte importante pentru înțelegerea sau
pentru conceperea unui text oral. În comunicarea orală, cuvinte-
le-cheie sunt scoase în evidență prin intonație, intensitatea vorbi-
rii, gesturi etc.
Tema textului oral se stabileşte ținând cont de acestea.
EXERSEAZĂ
¾ Continuă dialogul dintre elevul şi profesorul din schița Unde se var-
să Nilul?, dezvoltând una din următoarele idei:
a) Elevul începe să spună lecția într-o limbă străină.
b) Când elevul răspunde cu mult elan, în şcoală se aude alarma de
incendiu.
c) În clasă intră un animal fantastic.
¾ Interpretează împreună cu un coleg sau o colegă dialogul creat de
tine.
¾ Imaginează-ți că Eugenița din Hamurabi este colega de clasă a băia-
tului din Unde se varsă Nilul? Pornind de la sugestiile oferite de cele
două texte ale lui Mircea Sântimbreanu, realizează un dialog între
aceşti copii, despre ce li s-a întâmplat la şcoală.
Ambarcaíuni pe Nil
38

