Page 41 Manual Limba si Literatura Romana
P. 41
Şcoala


REDACTARE UNITATEA 3
Redactarea unei povestiri pe o temă dată


DESCOPERĂ
¾ Aşa cum ştii deja, toate poveştile trebuie să aibă un început, un cuprins şi o încheiere.
Iar înainte de a te apuca să scrii, ar fi bine să faci un plan al fiecărei părți. Poate că te-ar ajuta să te gân-
deşti la povestea ta – ca la un munte. Iată cum!

Intervine un moment tensio-
Întâmplările: sunt puse în mișcare nat – folosește: „deodată”, „când
de ,,motorul” (de cauza) acțiunii. te-aștepți mai puțin”, „când toți
credeau că nimic neașteptat nu
se mai poate întâmpla” etc.
,,Motorul” (cauza) acțiunii: se întâmplă
ceva și astfel se declanșează povestea.

Narațiunea se înche-
ie: se prezintă rezolvarea
situației tensionate.
Narațiunea începe: se prezintă
personajele și cadrul întâmplării.


¾ Prezintă într-un enunț momentul cel mai tensionat al narațiunii Hamurabi de M. Sântimbreanu.


LUCREAZĂ ÎN ECHIPĂ!
REŢINE! Schimbă planul de idei rea-
Pentru a întocmi planul unei povestiri proprii, poți să răspunzi lizat de tine cu acela al cole-
unor întrebări corespunzătoare celor trei părți ale unei compuneri. gului de bancă. Redactează
Introducere: Unde şi când se petrece întâmplarea? Cum arată lo- compunerea, după planul de
cul în care se desfăşoară acțiunea? Cine participă la acțiune? Ce idei al colegului tău sau al co-
trăsături are personajul principal? legei tale.
Cuprins: Ce anume declanşează acțiunea? Care sunt episoadele
narațiunii? Care este cel mai tensionat moment al povestirii?
Încheiere: Cum se rezolvă situația dificilă? Cum se sfârşeşte totul?


EXERSEAZĂ

¾ Realizează planul unei compuneri în care să povesteşti o întâmplare petrecută într-o şcoală a viitorului.
Poți să alegi personajele şi cadrul acțiunii din listele care urmează sau poți să inventezi tu unele.
Sugestii pentru personajul principal: clovn • astronaut • elev • zână care citeşte gânduri• gemeni obraz-
nici • elefănțel robotizat • explorator • cavaler ultramodern • pisică vorbitoare • uriaş morocănos • orfan
singuratic • dansator • profesor trăsnit • cântăreață de operă • robot prietenos • super-detectiv • mara-
tonist • păpuşar • învățătorul Știe-Tot
Sugestii pentru cadrul acțiunii: labirint subteran • clădire suspendată • oraş din viitor • ruine misteri-
oase • tărâmul prăjiturilor • planetă descoperită recent • muzeu • oraş subacvatic • tren de mare viteză
• navă spațială • avion supersonic • castel • arenă
¾ Redactează o compunere respectând planul realizat la exervicțiul anterior.
39
   36   37   38   39   40   41   42   43   44   45   46