Page 38 Manual Limba si Literatura Romana
P. 38
Şcoala


UNITATEA 3 LECTURĂ
Planul simplu și planul dezvoltat de idei


DESCOPERĂ LUMEA TEXTULUI
ŞTIAI?
AFLĂ MAI MULTE! ¾ Completează următoarea hartă a textului Hamurabi de Mircea
Sântimbreanu fie în caiet, fie după ce ai listat-o din varianta digita-
• * În acest text, ghilimelele se lă a manualului:
folosesc pentru a marca gân-
durile personajului. În general, Titlul
ghilimelele delimitează cita- Autorul Tipul textului
tele. Se mai utilizează pentru Întâmplarea Locul
a evidenția un titlu. În limba (10–15 cuvinte)
română se folosesc și ghilime- Timpul Trei detalii Personajele
lele: «…» (pentru un citat pre- de neuitat
zentat în interiorul altui citat).
• În viața de zi cu zi, cuvinte- ¾ Ce face Eugenița, ca să nu fie ascultată? Enumeră stratagemele ei,
le-cheie te ajută să găsești mai folosind structurile: „La început, …”, „Apoi, …”, „În sfârşit, …”.
ușor o informație pe internet. ¾ Deseneaz-o în caiet pe Eugenița, aşa cum e prezentată ea în secven-
Dacă introduci cuvântul-che- țele subliniate în text cu litere cursive.
ie dorit în caseta unui motor ¾ Repovesteşte întâmplarea, din perspectiva profesorului de istorie.
de căutare, acesta te va ajuta DESCOPERĂ LUMEA CUVINTELOR
să găsești pagini web unde
poți afla mai multe despre ¾ Realizează corespondența între cuvintele din cele două mulțimi (A.
cuvântul-cheie. şi B.) şi scrie perechile în caiet:
A: Atac, Meterez, Tranşee, Inamic, Infanterist
B: portarul şcolii, directorul, colega de bancă, banca, profesorul de
istorie, Eugenița, întrebările profesorului, ascultatul copiilor, un co-
leg spătos, Hamurabi.
¾ Numeşte aspectele din realitate la care se referă cuvintele din cele
două coloane.
¾ Transcrie din text alte cuvinte care se referă la viața de şcolar.
¾ Formulează într-o propoziție ideea centrală (ideea cea mai impor-
tantă) a textului.
¾ Apelând la cunoştințele din clasele primare, explică folosirea ghili-
melelor în textul lui Mircea Sântimbreanu.





REŢINE!
Într-un text literar, cuvântul-cheie este un termen semnificativ, care are legătură cu întregul conținut
al textului.
Tema reprezintă ideea centrală a unui text, cel mai important lucru prezentat de autor.
Ideea principală este un enunț care cuprinde informația cea mai importantă dintr-un fragment. Ideea
secundară oferă detalii suplimentare care dezvoltă ideea principală. Detaliile se pot referi la: personaje
(stări, atitudini, înfățişare etc.) sau la contextul sau împrejurările desfășurării acțiunii (loc, timp etc.).
Ideile principale, prezentate în ordinea apariției lor în text, alcătuiesc planul simplu de idei. Planul
dezvoltat de idei cuprinde atât ideile principale, cât şi ideile secundare.


36
   33   34   35   36   37   38   39   40   41   42   43