Page 39 Manual Limba si Literatura Romana
P. 39
Şcoala


LECTURĂ UNITATEA 3
Planul simplu și planul dezvoltat de idei




ªTIAI? AFLĂ MAI MULTE!
Pentru a formula o idee principală: citeşte textul; îm- JOC
parte-l în fragmente care dezvoltă o singură idee; subliniază cu- Valorificând sugestiile tex-
vintele-cheie din fiecare fragment; alcătuieşte un enunț în care să tului, alcătuiește un cvintet,
sintetizezi conținutul fragmentului. pornind de la următoarele
Pentru a formula ideea secundară: reciteşte secvența de text cuvinte-cheie: Eugenița, pro-
din care ai extras ideea principală; identifică detaliile semnifica- fesor, lecție.
tive care nuanțează ideea principală; alcătuieşte enunțuri în care Regulile de alcătuire a cvin-
să oferi aceste informații. Ideile principale şi secundare pot să fie tetului: primul vers este un
formulate şi ca sintagme (construcții alcătuite din două cuvinte, cuvânt (un substantiv), care
între care există o legătură gramaticală). se referă la temă; al doilea vers
este alcătuit din două cuvinte
EXERSEAZĂ (adjective) și arată însușirile
¾ Scrie în caiet planul simplu de idei al textului Hamurabi, aranjând substantivului din întâiul vers;
ideile următoare, în ordinea logică a apariției lor în text. al treilea conține trei cuvinte
• Eugenița, o fetiță din clasa a V-a, speră să nu fie ascultată la lecție. (verbe) și exprimă acţiuni ale
• Se piteşte sub bancă, ascunzându-se de profesor. cuvântului temă; al patrulea
• Profesorul schimbă metoda de ascultare a elevilor, sporind spai- vers este format din patru
ma Eugeniței. cuvinte. De regulă, acestea
• Eugenița foloseşte o strategie aparte, pentru a părea pregătită. alcătuiesc o propoziţie care
• Fata mărturiseşte că nu ştie răspunsul. se referă la temă; al cincilea
• La un moment dat, profesorul îi adresează o întrebare. vers este format dintr-un sin-
¾ Formulează idei secundare, corespunzătoare fiecărui fragment din gur cuvânt și reprezintă o
textul de Mircea Sântimbreanu. Foloseşte un tabel asemănător ce- concluzie.
lui oferit drept model mai jos:

Fragmentul Ideea principală Ideea secundară
Eugenița, o fetiță • Fetița se ascunde după co-
din clasa a V-a, legul din fața ei, pentru a nu
speră să nu fie as- fi văzută de profesorul care îi
cultată la lecție. asculta pe elevi.
• Ea nu ştia nici măcar titlul
lecției.
• Văzând că profesorul închide
catalogul, răsuflă uşurată.
Profesorul schimbă
metoda de as-
cultare a elevilor,
sporind spaima
Eugeniței.






37
   34   35   36   37   38   39   40   41   42   43   44