Page 43 Manual Limba si Literatura Romana
P. 43
Şcoala


ELEMENTE DE CONSTRUCȚIE A COMUNICĂRII UNITATEA 3
Atributul


DESCOPERĂ
¾ Citeşte cu atenție textul, pentru a completa tabelul, după modelul prezentat mai jos:
Lecția de matematică i s-a părut grea Buburuzei. Dar s-a străduit să învețe. A repetat formule. Și-a făcut
tema cu atenție. A umplut paginile caietului ei cu nişte calcule dificile. A rezolvat problemele din ma-
nual. După o oră de muncă neîntreruptă, era sleită de atâta efort. La un moment dat, Anda şi Andu au
chemat-o la joacă. Care crezi că a fost răspunsul dumneaei? Ce-o fi făcut atunci harnica Buburuză?


Cuvântul Cuvântul Întrebarea la care răspunde
subliniat determinat cuvântul subliniat

de matematică lecția Care (lecție)? Ce fel de (lecție)?
caietului paginile Ale cui (pagini)? ...
ei

¾ Precizează ce părți de vorbire sunt cuvintele din prima coloană a tabelului.
¾ Numeşte partea de vorbire prin care sunt exprimate cuvintele din a doua coloană a tabelului.
¾ Transformă prima propoziție din text în propoziție simplă.


REŢINE!
Pe lângă părțile principale de propoziție, există şi părți secundare. Acestea depind de felurite părți de vor-
bire (substantiv, pronume, adjectiv, verb etc.).
Partea secundară de propoziție care determină un substantiv se numeşte atribut.
Atributul se exprimă prin adjectiv (calcule dificile), substantiv (probleme din manual); pronume (caietul
ei; răspunsul dumneaei).
Acesta răspunde la una din întrebările: Care? Ce fel de? Al/a/ai/ale cui?
Atributul este aşezat, de obicei, după substantivul determinat, dar poate să stea şi înaintea acestuia, evi-
dențiind calitatea/trăsătura pe care o exprimă (harnica Buburuză).


EXERSEAZĂ
¾ Subliniază cu o linie punctată atributele exprimate prin substanti-
ve şi prin adjective: ,,Când copilul dobândea toate cunoştințele pe LUCREAZĂ ÎN ECHIPĂ
care i le putea oferi profesorul de gramatică, intra în şcoala de reto- • Ai devenit elev într-o școală
rică. Era începutul unor «studii superioare»: acolo se reluau marile a viitorului. Trimite-le un me-
opere literare latine, completate cu operele poeților, ale istoricilor saj de 5−7 enunțuri prieteni-
şi ale oratorilor greci – să nu uităm că […] micul roman învățase să lor tăi din vremurile noastre, și
vorbească greaca în acelaşi timp cu latina, iar cultura romană a fost, dă-le vești despre ceea ce ți se
foarte devreme, bilingvă.” (Pierre Grimal, Viața în Roma antică) întâmplă acolo. Folosește pe-
¾ Uneşte cu o săgeată atributele descoperite la exercițiul anterior de rechile de cuvinte (substantiv
substantivele determinate. determinat + atribut) alcătui-
¾ Model: „Când copilul dobândea toate cunoştințele pe care i le putea te la exercițiul alăturat.
oferi profesorul de gramatică, intra în şcoala de retorică.” • Analizează trei atribute expri-
mate prin trei părți de vorbire
¾ Selectează câte un atribut potrivit pentru școală şi lecție. Alege în- diferite, folosite în compune-
tre: incitantă; de pe Marte; lor; dumneaei; folositoare. rea ta.


41
   38   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48