Page 51 Manual Limba si Literatura Romana
P. 51
Şcoala


ELEMENTE DE CONSTRUCȚIE A COMUNICĂRII UNITATEA 4
Verbul  Flexiunea verbului
DESCOPERĂ
¾ Apelând la cunoştințele tale din clasele primare, completează schema recapitulativă despre verb, ale-
gând termenii potriviți din următoarea listă: gen, existența, persoană, număr, fenomene, acțiunea, lu-
cruri, trecut, prezent, viitor, ființe, însuşiri, un număr.
• Verbul este o parte de vorbire care arată ..., starea, ... .
• Verbul îşi schimbă forma după timp, ... şi ... .
• Verbul are trei timpuri: ..., ..., ... .
¾ Pune verbele următoare la persoana şi numărul indicate, păstrând timpul:
• Voi câştiga — ... (persoana a II-a, plural)
• Ați dăruit — ... (persoana I singular)
• Explicau — ... (persoana a III-a singular)
• Știm — ... (persoana a II-a singular)

REŢINE!
Verbul este nucleul comunicării.
Este o parte de vorbire flexibilă (îşi schimbă forma) şi arată acțiunea, starea, existența.
O categorie gramaticală specifică verbului este timpul, care arată când se petrece acțiunea exprimată
de verb: în momentul vorbirii (prezent); înainte de momentul vorbirii (trecut); după momentul vorbirii
(viitor).
Persoana (I, a II-a, a III-a) şi numărul (singular şi plural) sunt alte categorii gramaticale ale verbului.

EXERSEAZĂ
¾ Alcătuieşte trei enunțuri despre ce ți s-a întâmplat la şcoală azi, folosind câte un verb care să exprime:
acțiunea, starea, existența.
¾ Precizează timpul, persoana şi numărul verbelor: voi călători, visezi, zburase, descoperirăm, au aflat, o
să ajungeți, au poposit, admiraseși.

Verbul  Modul indicativ


DESCOPERĂ
¾ Alege doar formele verbale care arată o acțiune sigură, reală: am cumpărat, aș merge, colaborează, să fi
citit, va descoperi, cunoaștem, să asculte, ați explorat, adu!, s-ar relaxa.

REŢINE!

Modul este o categorie gramaticală specifică verbului şi arată cum consideră vorbitorul acțiunea: reală
(învăț); posibilă, realizabilă (să învăț); dorită sau condiționată de o altă acțiune (Aș învăța. Aș studia o
limbă străină, dacă aș avea timp.).
Modurile sunt:
• personale (predicative): la aceste moduri verbul îşi schimbă forma după persoană şi este predicat în
propoziție (Merg. Să mergi. Ar merge. Mergi!);
• nepersonale (nepredicative): la aceste moduri verbul nu îşi modifică forma după persoană şi nu este
predicat în propoziție (a merge, mergând, mers, de mers).
Modurile predicative sunt: indicativul, conjunctivul, condițional-optativul, imperativul.
Indicativul exprimă o acțiune prezentată de vorbitor ca fiind reală.

49
   46   47   48   49   50   51   52   53   54   55   56