Page 48 Manual Limba si Literatura Romana
P. 48
Şcoala


UNITATEA 4 LECTURĂ
Narativul în textele multimodale


DESCOPERĂ LUMEA TEXTULUI
ŞTIAI?
AFLĂ MAI MULTE! ¾ Precizează când şi unde se petrece întâmplarea.
¾ De ce întârzie Ștefan foarte des? Explică.
Textul multimodal face parte ¾ Numeşte personajele care rostesc următoarele replici:
din categoria creațiilor mul- a) ,, Ai câştigat locul întâi la Olimpiada de Lectură.”
timodale. Există următoarele b) „Nu-mi amintesc să fi făcut vreo năzbâtie.”
coduri (sisteme de semne) c) „Doamna profesoară e foarte supărată... ”
care pot să se combine într-o ¾ Enumeră trei trăsături fizice şi sufleteşti ale lui Ștefan, aşa cum le
creație multimodală: codul deduci din imagini şi din text.
lingvistic (limba scrisă și vor- ¾ Formulează câte o idee principală, corespunzătoare fiecărei imagini.
bită) • codul vizual (culoarea,
nuanțele, gama cromatică,
elementele de limbaj plastic) DESCOPERĂ LUMEA CUVINTELOR
• codul sonor (volumul, to- ¾ Desenează sau mimează în fața clasei ce îți sugerează fiecare dintre
nalitatea, ritmul muzicii și al următoarele expresii: a da buzna, a lua prin surprindere, a se simți
efectelor sonore) • codul ges- cu musca pe căciulă, a-și lua picioarele la spinare.
tual (mimica, gesturile) • codul ¾ Caută în dicționar semnificațiile expresiilor de mai sus şi notează-le
spațial (organizarea și poziția în caiet.
obiectelor în spațiu).


REŢINE!
Un mesaj poate fi transmis şi prin intermediul unui text multimo-
dal. Acesta combină două sau mai multe moduri de comunicare:
limbă vorbită sau scrisă şi imaginile.
Un text multimodal poate fi realizat pe suport de hârtie (manual,
carte cu poze, bandă desenată, afiş etc.) sau digital (desene anima-
te, site-uri, bloguri, pagini web etc.).



EXERSEAZĂ

¾ Enumeră trei detalii din prima imagine, care arată că băiatul era
foarte grăbit.
¾ Precizează emoțiile trăite de copil, ghidându-te după mimica, ges-
turile, postura acestuia, aşa cum sunt ele reprezentate în banda de-
senată.
¾ Priveşte cu atenție prima şi ultima imagine. Pornind de la acestea,
DISCUTĂ exprimă-ți părerea despre atitudinea colegilor față de copil.
Ajută-l pe Ștefan să găseas- ¾ În 5–10 enunțuri, povesteşte întâmplarea prezentată, imaginân-
că soluții pentru a nu mai du-ți o posibilă continuare a acesteia.
întârzia la școală atât de des. ¾ Imaginează-ți că, ajuns în clasă, Ștefan descoperă sala goală. Poves-
Discută cu membrii echipei teşte în 5–10 enunțuri ce s-ar putea întâmpla mai departe.
tale despre această problemă ¾ Realizează o bandă desenată, în care să ilustrezi istorisirea creată
și propune trei soluții. de tine la exercițiul anterior.


46
   43   44   45   46   47   48   49   50   51   52   53