Page 49 Manual Limba si Literatura Romana
P. 49
Şcoala


COMUNICARE ORALĂ UNITATEA 4
Elemente nonverbale și elemente paraverbale în comunicare


AMINTEŞTE-ŢI!
¾ Priveşte imaginile benzii desenate de la pagina 45.
Enumeră elementele de limbaj nonverbal prin care ilustratorul a reuşit JOC
să redea: surprinderea copilului, mirarea colegilor. Un copil citește un text din
ma nual, ținând cont de urmă-
REŢINE! toarele indicații:
• Te-ai trezit din somn. Citește!
Până acum ai învățat că oamenii comunică fie cu ajutorul limbaju- • Ai furnici pe corp. Citește!
lui, fie prin tonul, volumul ori ritmul vocii; prin mimică, prin ges- • Citește cu limba mușcată.
turi, prin mişcările corpului. • Sughiți. Citește!
Comunicarea realizată cu ajutorul limbajului se numeşte comu- Colegii completează fișa de
nicare verbală. evaluare a comportamentu-
Mimica, gesturile, pozițiile corporale, contactul vizual sunt ele- lui nonverbal și paraverbal,
mente ale comunicării nonverbale. existentă în varianta digitală a
Intensitatea vocii, ritmul vorbirii, intonația sunt elemente ale co- manualului.
municarii paraverbale.


ŞTIAI?
EXERSEAZĂ AFLĂ MAI MULTE!

¾ Mimează în fața clasei – împreună cu un coleg sau o colegă – una Comportamentul denumit în
din următoarele situații de comunicare: limba engleză bullying presu-
a) explică unui coleg chinez care este orarul zilei de azi. pune intimidarea, fără ca între
b) ajută-l pe un surdo-mut să îşi cumpere ceea ce doreşte, de la li- agresor și agresat să existe un
brărie. conflict bazat pe o problemă
¾ Ascultă următorul text (o mărturisire făcută de poeta Ana Blandia- reală. Cuvântul nu are o tradu-
na despre anii ei de şcoală) aşa cum este el citit în manualul digital cere exactă în limba română.
şi compară-l cu textul multimodal propus în deschiderea lecției:
„Îmi plăcea foarte mult la şcoală. Atât de mult, încât îmi amin-
tesc şi acum nerăbdarea de la sfârşitul vacanței, care mi se părea că
nu se mai termină şi marea plăcere a cumpărării noilor caiete, a în-
velirii manualelor în hârtie albastră, a lipirii etichetelor cu numele
şi clasa, a aşezării creioanelor, şi penițelor, şi radierelor în penar [...]
Învățam bine, ceea ce nu înseamnă că învățam mult, ci că îmi
făcea plăcere să ascult explicațiile, să întreb, să aflu. [...]
E adevărat însă că, deşi aveam note foarte mari, nu cred că eram
un elev model, căci foloseam orice minut disponibil [...] ca să citesc DISCUTĂ
cărți fără legătură cu programa şcolară. Realizează un scurt dialog cu
În general, cititul a fost pentru mine, încă de la sfârşitul copilă- colegul sau colega de ban-
riei, un adevărat viciu, care nu scăpa nepedepsit, pentru că mama că despre bullying – la școală
încerca să mi-l țină în frâu, să-l mențină între limite rezonabile. [...] sau în afara școlii. Colegii eva-
Dorința de a citi era însă atât de intensă, încât înceta să fie doar luează dialogurile realizate,
o formă de cultură, devenind una de evadare din propria realitate.” folosind fișa de evaluare a
comunicării orale, existentă în
varianta digitală a manualului.


47
   44   45   46   47   48   49   50   51   52   53   54