Page 65 Manual Limba si Literatura Romana
P. 65
Lumi de poveste
LECTURĂ UNITATEA 5
Narativul literar
DESCOPERĂ LUMEA TEXTULUI
¾ Alege răspunsul pe care îl consideri corect. DISCUTĂ
• Întâmplările povestite se petrec: Recitește secvențele din care
a) într-o țară imaginată de scriitor; deduci că aparențele sunt în-
b) în împărăția lui Verde-împărat; șelătoare. Apoi discută cu co-
c) într-un loc uşor de identificat pe harta lumii. legii tăi.
• Din primul enunț al textului ai aflat: a) Crezi că prima impresie
a) locul, timpul, toate personajele care vor apărea în text; contează? Exprimă-ți acor-
b) timpul şi locul întâmplărilor; dul sau dezacordul, aducând
c) locul, timpul, unele personaje. în sprijinul părerii tale două
• Formula de început (,,Amu cică era odată...”) sugerează: argumente din textul lui Ion
a) timpul întâmplărilor este cunoscut cu exactitate; Creangă.
b) întâmplările s-au petrecut în trecutul îndepărtat, într-o perioadă b) Unii oameni sunt nedreptă-
istorică bine determinată; țiți sau favorizați numai pen-
c) întâmplările s-au petrecut în trecutul îndepărtat, în vremuri de tru că arată diferit. Povestește
poveste. o întâmplare trăită sau auzită
• Participă la întâmplările povestite în acest fragment: de tine, care dovedește acest
a) fiicele lui Verde-mpărat, craiul, feciorul mai mic, un urs, o bătrâ- lucru.
nă misterioasă; c) De ce crezi că Ion Creangă
b) craiul, mezinul, un cal năzdrăvan, o bătrână misterioasă; folosește numeroase cuvinte
c) fiii craiului, fiicele lui Verde-mpărat, o bătrână misterioasă, un cal cu sens apropiat (slab, răpciu-
cu puteri miraculoase. gă, ghijoagă), când se referă la
¾ Formulează două idei principale desprinse din text. aspectul jalnic al calului?
¾ Reciteşte fragmentele din care afli:
a) motivul pentru care împăratul Verde îi scrie fratelui său;
b) ce pregătiri face mezinul, înainte de a pleca în călătorie; REȚNE
c) ce sfaturi îi dă bătrâna feciorului. într-un basm există atât în-
¾ Copiază tabelul de mai jos în caiet, apoi completează-l cu informa- tâmplări reale, cât și întâm-
țiile din text: plări imaginare
Întâmplări reale Întâmplări miraculoase
DESCOPERĂ LUMEA CUVINTELOR
¾ Anda şi Andu au citit fragmentul în care craiul îşi dojeneşte fiii. Ge-
menii au avut dificultăți în a-l înțelege. Rescrie în caiet fragmentul,
înlocuind expresiile subliniate cu alte cuvinte sau expresii cu sens
asemănător. (Expresiile sunt explicate în rubrica Vocabular.)
¾ Explică semnificația cuvintelor craiului: „La plăcinte, înainte/ Și la
război, înapoi“.
¾ Ajută-l pe Andu să deseneze calul, după ce a mâncat jăratic. Pentru
a realiza desenul tău, te poți inspira din fragmentul următor al bas-
mului Harap-Alb de Ion Creangă: „Și cum sta el în cumpene, să-l ia,
să nu-l ia, calul se şi scutură de trei ori, şi îndată rămâne cu părul
lins-prelins şi tânăr ca un tretin, de nu era alt mânzoc mai frumos
în toată herghelia.”
63
LECTURĂ UNITATEA 5
Narativul literar
DESCOPERĂ LUMEA TEXTULUI
¾ Alege răspunsul pe care îl consideri corect. DISCUTĂ
• Întâmplările povestite se petrec: Recitește secvențele din care
a) într-o țară imaginată de scriitor; deduci că aparențele sunt în-
b) în împărăția lui Verde-împărat; șelătoare. Apoi discută cu co-
c) într-un loc uşor de identificat pe harta lumii. legii tăi.
• Din primul enunț al textului ai aflat: a) Crezi că prima impresie
a) locul, timpul, toate personajele care vor apărea în text; contează? Exprimă-ți acor-
b) timpul şi locul întâmplărilor; dul sau dezacordul, aducând
c) locul, timpul, unele personaje. în sprijinul părerii tale două
• Formula de început (,,Amu cică era odată...”) sugerează: argumente din textul lui Ion
a) timpul întâmplărilor este cunoscut cu exactitate; Creangă.
b) întâmplările s-au petrecut în trecutul îndepărtat, într-o perioadă b) Unii oameni sunt nedreptă-
istorică bine determinată; țiți sau favorizați numai pen-
c) întâmplările s-au petrecut în trecutul îndepărtat, în vremuri de tru că arată diferit. Povestește
poveste. o întâmplare trăită sau auzită
• Participă la întâmplările povestite în acest fragment: de tine, care dovedește acest
a) fiicele lui Verde-mpărat, craiul, feciorul mai mic, un urs, o bătrâ- lucru.
nă misterioasă; c) De ce crezi că Ion Creangă
b) craiul, mezinul, un cal năzdrăvan, o bătrână misterioasă; folosește numeroase cuvinte
c) fiii craiului, fiicele lui Verde-mpărat, o bătrână misterioasă, un cal cu sens apropiat (slab, răpciu-
cu puteri miraculoase. gă, ghijoagă), când se referă la
¾ Formulează două idei principale desprinse din text. aspectul jalnic al calului?
¾ Reciteşte fragmentele din care afli:
a) motivul pentru care împăratul Verde îi scrie fratelui său;
b) ce pregătiri face mezinul, înainte de a pleca în călătorie; REȚNE
c) ce sfaturi îi dă bătrâna feciorului. într-un basm există atât în-
¾ Copiază tabelul de mai jos în caiet, apoi completează-l cu informa- tâmplări reale, cât și întâm-
țiile din text: plări imaginare
Întâmplări reale Întâmplări miraculoase
DESCOPERĂ LUMEA CUVINTELOR
¾ Anda şi Andu au citit fragmentul în care craiul îşi dojeneşte fiii. Ge-
menii au avut dificultăți în a-l înțelege. Rescrie în caiet fragmentul,
înlocuind expresiile subliniate cu alte cuvinte sau expresii cu sens
asemănător. (Expresiile sunt explicate în rubrica Vocabular.)
¾ Explică semnificația cuvintelor craiului: „La plăcinte, înainte/ Și la
război, înapoi“.
¾ Ajută-l pe Andu să deseneze calul, după ce a mâncat jăratic. Pentru
a realiza desenul tău, te poți inspira din fragmentul următor al bas-
mului Harap-Alb de Ion Creangă: „Și cum sta el în cumpene, să-l ia,
să nu-l ia, calul se şi scutură de trei ori, şi îndată rămâne cu părul
lins-prelins şi tânăr ca un tretin, de nu era alt mânzoc mai frumos
în toată herghelia.”
63

