Page 29 Manual Limba si Literatura Romana
P. 29
Familia


REDACTARE UNITATEA 2
Relatarea unei experiențe personale


AMINTEŞTE-ŢI!
¾ În unitatea anterioară, ai învățat etapele scrierii unui text. (vezi pa- REȚINE!
gina14). Explică oral ce faci în fiecare etapă a scrierii unui text. Fii atent la ce ți se întâmplă –
¾ Enumeră părțile unei compuneri. zi de zi!
¾ Spune ce este paragraful. Când scrii, inspiră-te din via-
¾ Jocul asocierilor: Scrie în caiet la ce te gândeşti când auzi cuvin- ța cotidiană, din experiența
tele: „prima zi de şcoală din clasa a V-a”; „pauza mare”; „duminică personală!
seara”; „curtea bunicilor”; „vacanță cu familia”. Ce stări sufleteşti Când povestești o întâmplare
asociezi fiecărei situații? trăită de tine, folosește per-
Exemplu: „prima zi de şcoală din clasa a V-a” = colegi noi = curio- soana I!
zitate...
EXERSEAZĂ

¾ Gândeşte-te la o întâmplare din viața ta, petrecută într-una dintre situațiile consemnate în caiet, pe par-
cursul Jocului asocierilor.
¾ Redactează o compunere de 10−15 enunțuri, în care să povesteşti această experiență personală.
a) Scrie idei corespunzătoare celor trei părți ale unei compuneri. Aminteşte-ți de tabelul folosit de Ioana
în unitatea anterioară (pagina 14).
b) Redactează textul, respectând planul conceput de tine.
c) Scrie corect, ordonat, caligrafic.
d) Dă compunerii tale un titlu incitant.
e) Ilustrează compunerea cu un desen potrivit.
f) Autoevaluează-te, folosind grila din varianta digitală. Acordă-ți între 1 şi 5 puncte.
Fă schimb de compuneri cu colegul sau colega de bancă şi evaluați-vă reciproc. Evaluarea partenerului
corespunde cu evaluarea proprie? Discutați şi argumentați-vă opinia. Realizați punctajul total.
SCRIE ŞI VORBEŞTE CORECT!
¾ Transcrie dialogul următor (adaptat după Râdeți, copii!) în caiet,
completându-l cu semnele de punctuație învățate în unitatea an-
terioară.
Profesoara o previne pe mama lui Lică 
 Fiul dvs. vine la şcoală mereu descheiat la gât  doamnă 
Mama răspunde 
 Sărmanul  e prea mititel  Nu ajunge să se-ncheie la ultimul
nasture 
¾ Apelând la cunoştințele dobândite în clasele primare, numeşte sem-
nul de punctuație folosit la finalul enunțurilor scrise cu litere cursive.
EXERSEAZĂ ISTORIA CUVINTELOR

¾ Rescrie în caiet textul de mai jos, corectând toate greşelile: Cele două puncte ( : ) anun-
Mămica o întreabă pe olguța care sa întors acasă după prima zi de ță începutul unui dialog
şcoală ceai învățat azi fetița răspunde nu cine ştie ce trebuie să mă (vorbirea directă). Acestea
m-ai duc. se folosesc și înaintea unei
(adaptare după un text din antologia Râdeți, copii!) enumerări (Jocurile mele pre­
¾ Ai folosit cele două puncte, în textul corectat de tine? Dacă răspun- ferate sunt: kendama, șahul,
sul tău este afirmativ, explică de ce le-ai utilizat. baschetul.)

27
27
   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34