Page 25 Manual Limba si Literatura Romana
P. 25
Familia


LECTURĂ UNITATEA 2
Narativul literar



CITEŞTE!
Înainte de prima lectură a textului de mai jos, joacă îm-
preună cu colegii de clasă Mingea călătoare (citeşte descrierea
regulilor acestora în caseta Joc). Sarcina de lucru trebuie să fie:
„Spune despre ce crezi că va fi vorba în textul următor”.

O întâmplare cu tata

de Alex. Ștefănescu
Alex. Ștefănescu (n. 1947) este
critic și istoric literar, prozator,
O întâmplare pe care încă mi-o amintesc, deşi s-a petrecut într-un dramaturg și publicist. A scris mii
trecut îndepărtat, când aveam doar patru ani, este legată de o minge de articole și aproape treizeci de
aruncată de mine, din greşeală, într-o fântână. cărţi, dintre care a avut un mare
Locuiam pe atunci în Lugoj, într-o casă cu o curte plină de pomi şi ecou Istoria literaturii române con­
cu o fântână din care veneau să-şi ia apă şi vecinii, pentru că era lim- temporane. 1941–2000, publicată
pede şi rece. Mă jucam de unul singur cu mingea, aruncând-o în sus şi în 2005, pentru care a fost distins
încercând s-o prind. La una din aruncări, ea, în loc să mi se întoarcă în cu Premiul Uniunii Scriitorilor și cu
brațe, a atins o creangă, şi-a schimbat direcția şi a căzut drept în fântâ- Premiul Academiei. A publicat în
nă. Îndrăgisem acea minge, frumos colorată, uşoară şi foarte elastică, 2017 volumul Eminescu, poem cu
dăruită de tata de ziua mea (pe data de 6 noiembrie 1951). Drept ur- poem, în care sunt prezentate sim-
mare, am început să plâng cu lacrimi amare. Tata a făcut câteva încer- plu, pe înțelesul oricui, toate poe-
cări s-o scoată, scufundând găleata fântânii în apă şi ridicând-o de mai ziile antume ale lui Eminescu.
multe ori, cu speranța că va prinde mingea în ea. Dar mingea, jucăuşă
chiar şi în situația deloc veselă în care se afla, sărea mereu din găleată.
– Am să-ți cumpăr altă minge, mai frumoasă, mi-a spus tata. [...]
Eu continuam să plâng:
– O vreau pe asta!
– Îți cumpăr zece mingi, numai să nu mai plângi. JOC
– Nu, nu, nu! Pe asta o vreau.
Nevăzând altă ieşire, tata a coborât în fântână, cu picioarele şi mâi- Regulile jocului Mingea călă­
nile îndepărtate lateral (ca omul generic din celebra schiță a lui Leo- toa re: toți elevii stau în cerc.
nardo da Vinci), ca să se poată sprijini de pereții din piatră de râu. Ei și își vor arunca unul altu-
Era o fântână largă şi relativ adâncă [...] . Mă simțeam, vag, vinovat că ia, pe rând, o minge mică și
tata îşi pune viața în pericol din cauza mea. Dar dorința arzătoare de moale. Elevul care ține min-
a vedea mingea adusă la suprafață mă făcea nemilos. Tata a recuperat gea trebuie să îndeplinească
mingea, pe care o ținea cu mână la piept, astfel încât îi rămăsese o sin- o sarcină de lucru, trasată de
gură mână disponibilă pentru a se cățăra. S-a chinuit destul de mult, profesor sau de elevul care
ținându-se de lanț. Era ajutat de doi bărbați aflați prin preajmă, care i-a aruncat mingea, iar apoi să
ridicau lanțul încet, folosind manivela fântânii. În cele din urmă, şi paseze mingea mai departe.
tata, şi mingea şi-au făcut apariția. Cine nu poate sau nu știe să
Ce fericit am fost! Ce mult l-am iubit atunci pe tata! Și ce ruşine mi-e îndeplinească sarcina dă min-
azi când mă gândesc că l-am pus pe tata în pericol, numai din cauza gea altui coleg. Două inter-
egoismului meu de copil răsfățat. venții greșite atrag excluderea
din joc.


23
23
   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30