Page 28 Manual Limba si Literatura Romana
P. 28
Familia
UNITATEA 2 COMUNICARE ORALĂ
Reguli de acces la cuvânt
AMINTEŞTE-ŢI! Ce bine îmi pare
Priveşte imaginea, apoi rezolvă cerințele: că te văd!
a) Numeşte persoanele care au rolurile de vorbitor şi de ascultător.
b) Imaginează-ți un scurt dialog, de 7−10 replici, între acestea.
Foloseşte formule: de începere a unui dialog (Bună ziua!; Salut!; Ce
mai faci?; Mă bucur că te văd!; Ce surpriză plăcută! etc.); de menți-
nere a dialogului (Firește!; Într-adevăr!; N-ar fi mai bine să...; Ce spui
despre... etc.); de încheiere a dialogului (La revedere!; Mai vorbim!;
Ținem legătura!; Pe curând! etc.)
DESCOPERĂ
¾ Realizează împreună cu colegii tăi scurte dialoguri pe care să le in-
terpretați apoi ca nişte actori. Imaginează-ți următoarele situații:
• Eşti copilul din O întâmplare cu tata. Dialoghează cu tatăl tău care
ŞTIAI? te ascultă atent, încercând să-l convingi să îți aducă mingea căzu-
AFLĂ MAI MULTE!
tă în fântână.
Conversația dintre două sau • Eşti tatăl copilului care şi-a pierdut mingea. Dialoghează cu bă-
mai multe persoane se nu- iețelul tău, care te întrerupe mereu când încerci să-l convingi să
mește dialog. renunțe la minge. În conversație intervine şi mama.
• Eşti un bun prieten al aceluiaşi copil. Discută cu el, pentru a-l de-
termina să îşi schimbe atitudinea.
¾ Pornind de la dialogurile realizate, precizează:
• comportamente sau atitudini care au încurajat comunicarea;
• comportamente sau atitudini care au îngreunat comunicarea.
REŢINE!
Există situații în care comunicarea este îngreunată de întreruperi
(vorbitorul nu este lăsat să îşi termine ideea) sau de suprapuneri (par-
ticipanții la dialog nu vorbesc pe rând).
Pentru a desfăşura un dialog în condiții bune, respectă câteva reguli
JOC DE ROL
de acces la cuvânt:
• Ascultă-l cu atenție şi cu răbdare pe cel care vorbeşte.
Fii atent la vorbitor!
Între elevii clasei se distribu- • Intervino doar după ce vorbitorul îşi termină ideea.
ie rolurile: „actori” și „obser- • Aşteaptă-ți rândul la cuvânt.
vatori”. „Actorii” dialoghează • Foloseşte formule care să încurajeze comunicarea şi să ajute la
unul cu celălalt despre întâm- înțelegerea mesajului: Vrei să spui că..., Se pare că..., Din câte am
plări cotidiene în care părinții înțeles, tu spui că..., Poți să continui, te rog?, Ce s-a întâmplat mai
și-au arătat afecțiunea față departe?, Cum ai reacționat? etc.
de ei. „Observatorii” notează • Încurajează-ți interlocutorul prin gesturi şi mimică.
în caiete: ce reguli de desfă- • Fii politicos!
șurare optimă a unui bun di-
alog au fost respectate și ce EXERSEAZĂ
reguli au fost încălcate. Elevii
își schimbă apoi rolurile. ¾ Numeşte trei situații din viața de zi cu zi în care respectarea reguli-
lor de acces la cuvânt este folositoare.
26
26
UNITATEA 2 COMUNICARE ORALĂ
Reguli de acces la cuvânt
AMINTEŞTE-ŢI! Ce bine îmi pare
Priveşte imaginea, apoi rezolvă cerințele: că te văd!
a) Numeşte persoanele care au rolurile de vorbitor şi de ascultător.
b) Imaginează-ți un scurt dialog, de 7−10 replici, între acestea.
Foloseşte formule: de începere a unui dialog (Bună ziua!; Salut!; Ce
mai faci?; Mă bucur că te văd!; Ce surpriză plăcută! etc.); de menți-
nere a dialogului (Firește!; Într-adevăr!; N-ar fi mai bine să...; Ce spui
despre... etc.); de încheiere a dialogului (La revedere!; Mai vorbim!;
Ținem legătura!; Pe curând! etc.)
DESCOPERĂ
¾ Realizează împreună cu colegii tăi scurte dialoguri pe care să le in-
terpretați apoi ca nişte actori. Imaginează-ți următoarele situații:
• Eşti copilul din O întâmplare cu tata. Dialoghează cu tatăl tău care
ŞTIAI? te ascultă atent, încercând să-l convingi să îți aducă mingea căzu-
AFLĂ MAI MULTE!
tă în fântână.
Conversația dintre două sau • Eşti tatăl copilului care şi-a pierdut mingea. Dialoghează cu bă-
mai multe persoane se nu- iețelul tău, care te întrerupe mereu când încerci să-l convingi să
mește dialog. renunțe la minge. În conversație intervine şi mama.
• Eşti un bun prieten al aceluiaşi copil. Discută cu el, pentru a-l de-
termina să îşi schimbe atitudinea.
¾ Pornind de la dialogurile realizate, precizează:
• comportamente sau atitudini care au încurajat comunicarea;
• comportamente sau atitudini care au îngreunat comunicarea.
REŢINE!
Există situații în care comunicarea este îngreunată de întreruperi
(vorbitorul nu este lăsat să îşi termine ideea) sau de suprapuneri (par-
ticipanții la dialog nu vorbesc pe rând).
Pentru a desfăşura un dialog în condiții bune, respectă câteva reguli
JOC DE ROL
de acces la cuvânt:
• Ascultă-l cu atenție şi cu răbdare pe cel care vorbeşte.
Fii atent la vorbitor!
Între elevii clasei se distribu- • Intervino doar după ce vorbitorul îşi termină ideea.
ie rolurile: „actori” și „obser- • Aşteaptă-ți rândul la cuvânt.
vatori”. „Actorii” dialoghează • Foloseşte formule care să încurajeze comunicarea şi să ajute la
unul cu celălalt despre întâm- înțelegerea mesajului: Vrei să spui că..., Se pare că..., Din câte am
plări cotidiene în care părinții înțeles, tu spui că..., Poți să continui, te rog?, Ce s-a întâmplat mai
și-au arătat afecțiunea față departe?, Cum ai reacționat? etc.
de ei. „Observatorii” notează • Încurajează-ți interlocutorul prin gesturi şi mimică.
în caiete: ce reguli de desfă- • Fii politicos!
șurare optimă a unui bun di-
alog au fost respectate și ce EXERSEAZĂ
reguli au fost încălcate. Elevii
își schimbă apoi rolurile. ¾ Numeşte trei situații din viața de zi cu zi în care respectarea reguli-
lor de acces la cuvânt este folositoare.
26
26

